• 0

afromen winst b.v. via eenmanszaak

Heb een eenmanszaak en een B.V.

 

Nu draait de eenmanszaak negatief en de B.V. positief. Fiscaal gezien is het daarom aantrekkelijker om vanuit de eenmanszaak een factuur te sturen aan de B.V. over 2009. Hiermee bereik ik dat ik per saldo minder belastingen hoef af te dragen over 2009.

 

De vraag is of dit zomaar kan. Ik dacht zelf aan maandelijkse facturen met een vast bedrag. En hoe zit het met de BTW ?

 

dank !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Joost,

 

is als volgt. B.V. is opgericht eind augustus 2009. In de laatste 4 maanden 2009 toch aardig wat winst gemaakt. Omdat 2009 het opstartjaar is, geen loon berekend in de B.V. en was ik dus ook niet in dienst.

Het hebben van de B.V. was ook meer een commerciele inslag, omdat de opdrachtgever dat prefereerde. Vanuit de B.V. is ook maar aan een opdrachtgever gefactureerd.

De werkzaamheden zijn wel door mij uitgevoerd.

Pas vanaf 1 juli 2010 ben ik loondienst bij de B.V.

 

Zou ik voor de achterliggende maanden (dus aug. 2009 t/m juni 2010) geen factuur kunnen sturen uit de eenmanszaak. En dan denk ik aan een bedrag per maand dat evenhoog is als mijn loon vanaf 1 juli.

thanks alvast.

Link naar reactie
  • 0

uiteraard zou verlonen ook kunnen. Maar dat zijn wel allemaal achterliggende maanden. Is het uberhaupt mogelijk om met terugwerkende kracht nog te verlonen. Krijg je dan geen problemen met boetes omdat je te laat aangifte hebt gedaan et cetera.

 

In principe is het niet mogelijk om niet verloond te hebben, zoals Joost reeds aanhaalde met het fictieve loon, tenzij je daar toestemming voor hebt gevraagd bij en gekregen van de belastingdienst.

 

Alsnog verlonen is geen probleem, als je al een LH nummer hebt dien je correcties te maken en op de eerstvolgende aangifte kan je dan de LH corrigeren, heb je nog geen LH nummer dan dien je die nog aan te vragen en krijg je van de belastingdienst op wanneer zij de aangiften over de reeds vervallen termijnen ingediend en betaald willen hebben.

 

gr.

erik

Link naar reactie
  • 0

Op zich is het niet ondenkbaar dat de BV (inclusief de eventuele dienstbetrekking) hier tot het verplichte ondernemingsvermogen behoort. Immers, de BV wordt opgericht vanuit de ondernemingsactiviteiten, het gaat om dezelfde werkzaamheden en de enige? reden om de BV op te richten is om een - kennelijk zeer belangrijke - klant binnen te kunnen halen.

 

Dat zou de fiscale gevolgen nogal beïnvloeden.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.