• 0

BTW en verkoop op consignatiebasis

BTW en verkoop op consignatiebasis

 

even een vraag zie hieronder over de afdracht van BTW bij verkoop op consignatiebasis

 

stel dat er voor 500 euro aan spullen zijn verkocht van ons, dan draagt de winkel de btw van die 500 euro af, dus 79,83 en wij krijgen 60% van het totale bedrag dus 300 euro, de winkel houdt dus 200-79,83=120,17 over voor hunzelf. Aangezien de winkel over die 500 omzet al btw afdraagt, hoe zit het dan met de 300 euro die wij krijgen? Moeten wij daar dan opnieuw btw van afdragen?

 

hoor het graag

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Misschien zit ik er naast maar BTW loopt altijd via facturen, als de winkel de klant een factuur stuurt voor 500 Euro Incl btw dan heb jij daar verder niks mee te maken. Jij zult de winkel een factuur moeten sturen voor het geleverde product. Dat jullie afspreken het product pas aan de winkelier te verkopen als hij het ook heeft door verkocht, maakt volgens mij voor de BTW niet uit.

 

Dit is mijn eerste idee, maar heb zelf nog nooit zo gewerkt dus misschien nog even wachten op meer antwoorden.

 

 

website zonder gedoe? www.zondergedoe.nl

Link naar reactie
  • 0

Beste Janine,

 

Inderdaad moet in elke stap van de keten btw gefactureerd worden aan klanten en kan deze klant als hij btw ondernemer is de btw weer terugvragen .

 

1. de winkelier verkoopt voor 500 euro incl btw dat is 420,16 ex btw en btw 79,84, hij draagt die 79,84 euro af aan de fiscus.

2. Jij stuurt een rekening van 300 euro incl btw dat is 252,10 ex btw en btw is 47,90.

Jij draagt deze btw af aan de fiscus

en jou klant (de winkelier) mag deze btw weer terugvragen als voorbelasting.

Per saldo draagt de winkelier dus 79,84-47,90= 31,94 euro af aan de fiscus

 

Waarom kies je trouwens voor een percentage van de omzet en dan ook nog voor een percentage over omzet incl btw.

Ik zou het logischer vinden als jij gewoon een vaste verkoopprijs hanteert naar je klanten van zeg 250 euro ex btw en dat jij klant zelf bepaald of hij het voor 300 of voor 500 euro verkoopt. Nu loop je het risico dat als de winkelier uitverkoop houd dat jij dan ook minder krijgt.. of heb ik dit verkeerd begrepen??

 

Het is ook wel handig / gebruikelijk om tussen ondernemers afspraken te maken over prijzen obv ex btw prijzen. Waarom kies je voor een percentage over omzet incl btw?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.