• 0

Parttime ondernemen,aftrekposten, starters voordeel in de ijskast?

Zoals zo velen heb ook ik enkele vragen m.b.t. de inkomstenbelasting voor parttime ondernemers.

Zelf zit ik er sterk over na te denken om naast mijn baan in loondienst (fulltime, 36u) een eigen bedrijf te starten voor de zaterdag en avonduren.

 

Vraag 1:

Nu weet ik nog altijd niet exact waar ik op moet rekenen qua belasting.

Het uren criterium zal ik niet halen de eerste jaren en zal dus geen recht hebben op ondernemers aftrek.

 

Zelf zou ik wel eens willen weten wat er gebeurd bij een volgende berekening:

 

Balans jaar X:

Omzet: 5.000 (incl. 19% BTW)

Kosten: 4.000 (incl. 19% BTW)

 

De winst zonder belasting bedraagt dus 1.000 euro, wat zal ik als parttime ondernemer dan aan belasting betalen?

Er even van uitgaand dat ik in totaliteit gewoon in schijf 3 (42%) kom.

 

En hoe zit het met de kosten, bijv. aanschaf pc, materiaal voor het product etc. (dit valt binnen de kosten), dit is gewoon toegestaan, dat je dit van de 'winst' aftrek? (deze onderdelen zitten al in de kosten verwerkt bij het voorbeeld).

 

Vraag 2:

Zoals ik al aangaf verwacht ik de eerste jaren het uren criterium niet te halen, wel kan het zijn dat ik na enkele jaren minder in loondienst ga werken en bijv. 3 of 4 dagen voor mezelf. In dat geval groei ik dus binnen het uren criterium.

Feitelijk ben ik dan bijv. al meer dan 3 jaar bezig maar de belastingdienst gaat me dan pas vanaf dat jaar als ondernemer zien, is het dan zo dat ook vanaf dat moment mijn starters voordeel in gaat?

Of is het zo dat als je het uren criterium niet haalt, je al wel een jaar starters voordeel om zeep helpt?

 

Vraag 3

Nu is het zo dat je ook als freelancer projecten kan aannemen zonder dat je een KvK of bedrijf hebt.

Dit dien je dan bij je inkomstenbelasting op te geven, als je op deze manier werkt, heb je dan ook recht op aftrekposten?

 

Stel ik werk in loondienst en voer in dat jaar 2 projecten uit, wat me 2500 euro oplevert, wel heb ik voor dit werk een pc nodig. Ik voer die 2500 euro dus bij mijn normale loon (uit loondienst) op en ik zet bij de aftrekposten wat hardware.

Is dit op deze manier toegestaan, ik kan dit namelijk echt nergens vinden.

 

Ben erg benieuwd wie me hierbij kan helpen, in elk geval alvast erg bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nou ik ben nu bezig hetzelfde te doen, heb al wat dingen uitgezocht maar dus geen garantie dat het helemaal klopt.

 

Vraag 1:

Ja je mag kosten gewoon aftrekken wel moet je duurder zaken (ik geloof 450 euro) afschrijven in meerdere jaren. Als starter mag je echter ook willekeurig aftrekken dus bijvoorbeeld je PC in 1 keer aftrekken, maar dat mag alleen als je in aanmerking komt voor de startersaftrek (en dat komen wij niet). Wel mogen we vanwege de crisis in 2 jaar afschrijven (2010/2011).

 

Als je echt geintereseerd bent kun je ook eens de handleiding van de belastingdienst 2010 doorbladeren.

 

Vraag 2

Zover ik nu heb uitgezocht mag je die aftrekken 3 jaar doen, binnen de eerste 5 jaar dat je onderneming bestaat, je hebt dus nog 1,5 jaar om aan het uren criterium te voldoen. Let wel op dat er naast het uren criterium ook nog de regel bestaat dat je voor minimaal 50% van je tijd bezig bent met je bedrijf.

 

vraag 3

Geen idee!

 

Trouwens ook zeer geintereseerd of ik zelf de regeltjes goed heb begrepen.

website zonder gedoe? www.zondergedoe.nl

Link naar reactie
  • 0

Eerste aandachtspuntje: Je noemt omzet en kosten beide inclusief btw. Dat is onjuist. Je gaat altijd uit van de bedragen exclusief btw. Bovendien noem je ook bij kosten 19%, maar dat kan natuurlijk afwijken, er zijn vaak ook kosten waar geen of 6% btw op zit.

 

Gelet op de genoemde bedragen kun je met de btw nog wel een voordeeltje behalen: je moet meer betalen dan je terugkrijgt, maar het verschil blijft onder de grens voor de KOR: je hoeft dan niet te betalen (maar wel het voordeel bij de winst optellen).

 

Dan de IB: eerste vraag is of er sprake is van een onderneming, of van een werkzaamheid. De eerste leidt tot winst uit onderneming, met o.a. investeringsaftrek en MKB-winstvrijstelling en, als je aan het urencriterium voldoet, ondernemersaftrek (zoals zelfstandigenaftrek). De andere leidt tot resultaat uit overige werkzaamheden, zonder genoemde faciliteiten. Dat is ook het antwoord op vraag 3: als het geen onderneming is, dan is het resultaat uit overige werkzaamheden. Ook daarbij mag je de kosten aftrekken.

 

Voor de rest heeft Wouter al wat antwoorden gegeven, waarbij ik bij vraag 2 nog even de opmerking maak dat die 50% de eerste jaren niet geldt. Evenals voor de verhoogde zelfstandingenaftrek geldt voor het urencriterium dat die 50% niet geldt als je in een of meer van de 5 voorafgaande jaren geen ondernemer was.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.