• 0

Eensmanszaak overzetten naar een LTD en parttime DGA activiteiten uitvoeren

Hallo,

 

Ik heb een eenmanszaak en wil dit overzetten naar een LTD (of een BV) omdat het fiscaal voordelig is (al berekend). Ik heb een nieuwe baan in vaste dienst (fulltime) bij een andere BV en wil parttime werken voor de LTD.

 

Hoe wordt de DGA salaris bepaald als ik parttime werkt in de LTD (bijv. 20uur per maand). Is dit mogelijk ?

Ik heb gelezen op www.belastingdienst.nl dat ik de aandelen in de LTD niet mag verkopen of overdragen voor een periode van 3 jaar ? Wat zal gebeuren als ik de LTD gaat staken in een jaar of 2 ? Word ik belast op de waarde van de LTD op moment van staken of de waarde van de eenmanszaak die ik heb ingebracht ?

 

bij voorbaat dank

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je bij omzetting nog niet van plan bent om de aandelen te verkopen, dan zal dat verder geen gevolgen hebben voor de faciliteit. Als je binnen 3 jaar verkoopt, zul je aannemelijk moeten maken dat de omzetting niet gericht was op de overdracht, het is niet zo dat het niet is toegestaan.

 

Het salaris uit de BV wordt vastgesteld op minimaal 41.000 euro, tenzij er redenen zijn om een lager salaris te betalen. Part time dienstverband bij de BV kan zo'n reden zijn, maar is dat niet per definitie (zo bleek onlangs maar weer eens in het geval van een hoogleraar met een eigen BV - alleen had hij z'n feiten kennelijk niet helemaal op orde: hij beweerde volgens de uitspraak maximaal 4 uur per week met zijn BV bezig te zijn geweest, terwijl zijn BV meer uren aan clienten had gefactureerd...). Het hangt af van de feiten en omstandigheden (wat zijn de inkomsten, wat verdienen anderen die hetzelfde doen, etc.).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hoi BilalHinaff,

 

Je stelt dat omzetting van je eenmanszaak naar een LTD/BV fiscaal voordelig is en vervolgens vraag je hoe hoog het DGA-salaris moet zijn.

 

Als je niet weet hoe hoog het DGA-salaris is, hoe kun je dan weten dat de LTD/BV fiscaal voordelig is?

 

Als je verder geen personeel in dienst hebt, moet wellicht de afroommethode toegepast worden en blijft er niet veel meer over van het fiscale voordeel.

 

Ik zou die berekening nog eens nalopen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.