• 0

klantenbestand verkopen en afrekenen met fiscus

Stel ik verkoop het klantenbestand van mijn bedrijf (eenmanszaak) tegen een vrij hoog bedrag.

Juridisch gezien behoud ik verder mijn eenmanszaak, ik beëindig het dus niet. Maar praktisch gezien heb ik niets meer in mijn eenmanszaak zitten.

 

Moet ik dan over 2010 in een keer keihard afrekenen over de winst, of is er een bepaalde regeling om dit te versoepelen. Of wat kunnen jullie mij aanraden om te doen.

 

In principe was 2009 een minder jaar, maar in 2010 is het klantenbestand verkocht. Kan ik niet een deel van de winst van 2010 naar 2009 doorschuiven.

 

graag jullie advies !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 1

@rk

middeling kende ik al, maar dat mag je maar 1x in je leven toepassen. die credits bewaar ik liever voor later.

Daar ga je even de mist in. Ieder jaar mag 1 keer in een middeling worden meegenomen. Je mag rustig vaker middelen.

 

Wel geldt voor stakingsaftrek dat je die maar 1 keer mag toepassen. Maar ja, binnen is binnen en hebben is houden. Wil je echt wachten of je misschien ooit in de toekomst nog eens een eenmanszaak gaat staken?

 

De verkoop leidt in ieder geval tot winstneming en belastingheffing. Door te staken, kun je wellicht gebruik maken van de stakingsfaciliteiten zoals lijfrenteaftrek, mocht je dat willen.

 

Had je in 2009 een verlies en is dat niet met (een) eerder(e) ja(a)r(en) verrekend? Dan kun je dat met 2010 verrekenen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Deno,

 

Kun je vertellen wat in de eenmanszaak overblijft aan activiteit, afhankelijk van de situatie kan er namelijk wel sprake zijn van gedeeltelijke of feitelijke staking. winst schuiven tussen jaren kan niet zomaar, maar wellicht zijn er andere mogelijkheden maar dan is meer info nodig om een zinvol antwoord te geven.

Link naar reactie
  • 0

de eenmanszaak heb ik niet beeindigd. Nu totaal geen activiteit meer. 0,0. Wellicht in de toekomst weer, daarom beeindig ik de EZ ook nog niet.

 

Maar het enige wat overblijft is de auto en een internabbo en gsm abbo. Dus eigenlijk feitelijk niet veel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.