• 0

Hoe ga ik om met een nieuwe klant?

Ik ben Vincent, 25 jaar, en ben nog niet zo heel lang bezig onder een eenmanszaak. Ik werk hoofdzakelijk met affiliate bedrijven waarvoor ik allerlei diensten en producten promoot. Mijn zaak draait goed genoeg zodat ik mij voltijds kan vrijmaken voor mijn zaak.

 

Nu wil ik natuurlijk verder groeien, wat inhoudt dat ik rechtstreeks met klanten wil werken. Nu heb ik daar echter geen ervaring mee. Graag had ik dan ook tips gelezen om mijn werkwijze te verfijnen.

 

Hoe ik te werk wil gaan laat ik hieronder weten. En geef daar ook de reden bij, indien van toepassing.

 

1. De klant komt op mijn website terecht en bij interesse vult hij zijn gegevens in (Naam of bedrijf, e-mailadres, en de website dat hij wenst te laten promoten). Ik laat nog geen prijs weten!

 

2. Ik stuur een antwoord met daarin een korte uitleg over de gekozen dienst, de prijs, en een verwijzing naar de productvoorwaarden (online te bezichtigen). En onderaan geef ik hem de gegevens om de betaling in orde te brengen. De betaling dient bijvoorbeeld voor 30/09/2010 uitgevoerd te worden.

 

Verder laat ik hem ook weten dat de factuur achteraf (na betaling dus) opgestuurd wordt, en hij mij nog zijn BTW-nummer dient te bezorgen (als hij deze zou hebben). Ik wil namelijk geen facturen opmaken die misschien niet betaald worden. Dan kan ik elke niet-betaalde factuur terug verwerken in mijn boekhouding en mijn boekhouder verdient daar natuurlijk extra's aan.

 

3. Wordt er door de klant betaalt, dan start ik de dienst op.

 

 

Goed. Waar gaat het verkeerd/goed, en waarom zou je niet/wel een klant worden?

 

Ik ben benieuwd!! :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 1

Bedrijven willen toch echt eerst een factuur hebben voordat ze een betaling doen.

 

Wat jij doet met het achteraf versturen van de factuur is wat ik een rare gang van zaken vinden.

En misschien zou ik daarom afhaken.

 

Stuur ze een offerte en wanneer ze daar (schriftelijk) akkoord mee gaan maak je een factuur en stuur je die op.

Zo werkt het bij de meeste bedrijven.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik wil namelijk geen facturen opmaken die misschien niet betaald worden.

Zorg voor een systeem die automatisch (credit)facturen aanmaakt aan de hand van de door de klant ingevulde gegevens.

en waarom zou je niet/wel een klant worden?

Dat hangt volledig af van de dienst die mij geleverd zou gaan worden. Is dus niet op te antwoorden zonder dat je vertelt wat die dienst inhoud en hoe je website er uit ziet. Voordat je hier je eventuele URL neerzet, lees ook de forumregels even als je dat nog niet gedaan hebt. :)

Link naar reactie
  • 0

Bedrijven willen toch echt eerst een factuur hebben voordat ze een betaling doen.

 

Wat jij doet met het achteraf versturen van de factuur is wat ik een rare gang van zaken vinden.

En misschien zou ik daarom afhaken.

 

Stuur ze een offerte en wanneer ze daar (schriftelijk) akkoord mee gaan maak je een factuur en stuur je die op.

Zo werkt het bij de meeste bedrijven.

 

 

Punt 2 moet dus zijn:

 

2. Ik stuur een antwoord met daarin een offerte en productvoorwaarden, en de vraag of ze een ONDERTEKENDE kopie willen doorfaxen (per post gaat misschien mensen afschrikken? Per email zou niet rechtsgeldig zijn, dacht ik.). Het BTW nummer dient dan ook vermeld te worden.

Na ontvangst van het ondertekende exemplaar, stuur ik een factuur op en wacht op de betaling.

 

3. De dienst wordt na betaling opgestart.

 

 

Hoe zit het dan met de facturen die onbetaald blijven? Ik zou met nogal een boekhouding zitten als bijvoorbeeld 80% van de facturen opnieuw ingeboekt moeten worden wegen geen betaling.

Is een ondertekende offerte bindend, en kan ik daar eventueel een incassobureau voor inschakelen?

Link naar reactie
  • 0

Investeer wat tijd en lees (beginnend bij de oudste berichten, en dan naar voren toewerken) alle blogposts van Steve Blank over precies dit thema, namelijk customer development (hij is ook auteur van een belangrijk boek hierover, The Four Steps to Epiphany). Dat geeft antwoord op al je vragen en nog véél meer wat in deze fase van je bedrijf belangrijk is.

 

Ik heb de link in mijn favorieten gezet. Ik ga het zeker eens doorlezen.

Is er trouwens een Nederlandstalige zoekterm waarmee ik gelijkaardige tips kan vinden?

Link naar reactie
  • 0

Ik wil namelijk geen facturen opmaken die misschien niet betaald worden.

Zorg voor een systeem die automatisch (credit)facturen aanmaakt aan de hand van de door de klant ingevulde gegevens.

en waarom zou je niet/wel een klant worden?

Dat hangt volledig af van de dienst die mij geleverd zou gaan worden. Is dus niet op te antwoorden zonder dat je vertelt wat die dienst inhoud en hoe je website er uit ziet. Voordat je hier je eventuele URL neerzet, lees ook de forumregels even als je dat nog niet gedaan hebt. :)

Jij bent met automatisering een stap verder :P Dat wil ik dan toepassen als het goed loopt. Tot 10 facturen per dag wil ik nu nog wel manueel afwerken.

 

De url van mijn bedrijf wil ik (nog) niet vermelden omdat ik dat deel nog aan het opzetten ben. Om met affiliate bedrijven te mogen werken had ik geen bedrijfssite nodig, wel product en diensten site(s). :)

Link naar reactie
  • 0

Ik wil namelijk geen facturen opmaken die misschien niet betaald worden. Dan kan ik elke niet-betaalde factuur terug verwerken in mijn boekhouding en mijn boekhouder verdient daar natuurlijk extra's aan.

 

Hallo vincnt,

 

Hebben we hier niet allemaal mee te maken ? En wanneer je je boekhouding zelf een beetje goed bijhoudt, hoeft je boekhouder daar echt geen 10 minuten langer aan te werken, dus ik snap eerlijk gezegd je bovenstaande probleem niet zo goed....

 

Link naar reactie
  • 0

Ik wil namelijk geen facturen opmaken die misschien niet betaald worden. Dan kan ik elke niet-betaalde factuur terug verwerken in mijn boekhouding en mijn boekhouder verdient daar natuurlijk extra's aan.

 

Hallo vincnt,

 

Hebben we hier niet allemaal mee te maken ? En wanneer je je boekhouding zelf een beetje goed bijhoudt, hoeft je boekhouder daar echt geen 10 minuten langer aan te werken, dus ik snap eerlijk gezegd je bovenstaande probleem niet zo goed....

 

Dus ik hoef me eigenlijk geen zorgen te maken over dat ik eventueel 80% van de verstuurde facturen terug moet opgegeven als zijnde onbetaald? :-[

Als ik het zo bekijk maak ik me druk om niets :)

Link naar reactie
  • 1

Inderdaad.... ik heb gisteren zelfs een factuur verstuurd waarvan ik nu al bijna zeker weet dat deze niet betaald gaat worden....

 

Ik denk ook niet dat je dit ooit zult kunnen voorkomen. Zelfs je beste klant zal ineens in gebreke blijven, en wat dan ?

 

Ik heb in de laatste 10 jaar geloof ik 3 facturen moeten afboeken..... en het percentage is zo minimaal, dat ik het niet eens ga uitrekenen ! ;)

 

Je kunt natuurlijk ook een oplossing bedenken zoals aannemers het doen : 30% vooraf, 30% halverwege en de rest na oplevering.

 

Maar ik denk inderdaad dat je je zorgen maakt om niets ! ;)

Link naar reactie
  • 0

Tot 10 facturen per dag wil ik nu nog wel manueel afwerken.

 

 

;D ;D ;D Sorry, maar dit vond ik ook erg leuk ! 10 factuurtjes per dag ? Even "manueel" afwerken ? dat zijn er 50 per week, kost je een zondagochtend, of een uurtje per avond. Alles wat je zelf doet..... toch ?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tot 10 facturen per dag wil ik nu nog wel manueel afwerken.

 

 

;D ;D ;D Sorry, maar dit vond ik ook erg leuk ! 10 factuurtjes per dag ? Even "manueel" afwerken ? dat zijn er 50 per week, kost je een zondagochtend, of een uurtje per avond. Alles wat je zelf doet..... toch ?

 

 

Ik verkoop een dienst dat voor elke klant hetzelfde is. Ik kan hiervoor gewoon een template gebruiken met daarin standaardvelden. In het begin wil ik daar wel een uur aan besteden, omdat het andere werk niet zoveel tijd in beslag neemt. :) Daarna natuurlijk zo snel mogelijk overstappen op automatisering. ;D

 

Link naar reactie
  • 0

Dat factureren lijkt me geen enkel probleem. Pak een standaard tool met templates en je hebt het zo voor elkaar. Zeker met KvK lookups heb je de gegevens zo compleet. In http://moneybird.nl kan dat bijvoorbeeld prima. Daar kan je ook per dienst een template aanmaken zodat je alles zo ingevoerd hebt.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 1

Je werkwijze is aardig recht te recht aan, maar de reden dat ik af zou haken is (zoals hierboven ook vermeld)

dat ik mijn factuur pas ontvang na betaling ??? Beetje vreemd. Op mijn facturen staat juist alles wat de klant

moet weten om de betaling te voldoen. Kun je niet gewoon een factuur opmaken, deze wegsturen, en niet

door je boekhouder laten verwerken tot je het bedrag binnen hebt? Een factuur opmaken kan niet veel werk zijn

als je het goed aanpakt. ;)

Logo ontwerp en huisstijl ontwerp tegen eerlijke prijzen bij Logo4Life

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.