• 0

Nu nog factuur 2009 ontvangen

Hallo,

 

Wij huren een pand in een winkelcentrum. Nu blijkt een deel van de servicekosten 2009 per ongeluk niet aan ons berekend te zijn door de verhuurder. Zelf hebben we dit ook niet gezien. Daarvoor kregen we in augustus 2010 alsnog een rekening. Ons boekjaar 2009 is al lang en breed afgesloten. Wat zijn onze rechten en plichten. Moet dit nog betaald worden of niet?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je de rollen eens omdraait. Stel je had in 2009 te veel betaald, vind je het dan redelijk dat je dit nog terug zou krijgen en zou je het antwoord 'onze boekhouding is gesloten' van de verhurende partij als een goed argument ervaren?

Dit even los van eventuele juridische kant van de zaak. Je doet toch altijd zaken met mensen.

 

Link naar reactie
  • 0

Als je de rollen eens omdraait. Stel je had in 2009 te veel betaald, vind je het dan redelijk dat je dit nog terug zou krijgen en zou je het antwoord 'onze boekhouding is gesloten' van de verhurende partij als een goed argument ervaren?

Dit even los van eventuele juridische kant van de zaak. Je doet toch altijd zaken met mensen.

 

 

Het gaat mij alleen om de juridische kant. 'Zaken doen' gaat niet in goede harmonie dus als ik juridisch gezien niet hoef te betalen, zal ik het ook zeker niet doen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Jeracom,

 

Wanneer het factuurstelsel wordt gehanteerd, is het gebruikelijk om voor de 15e van de volgende maand (na het afronden van de dienst of het leveren van het product) te factureren. Er zal ook aangifte van deze verkoop gedaan moeten worden in het desbetreffende kwartaal.

 

Maar, als dit om de één of andere reden niet gebeurd, is de factuur nog niet direct ongeldig. Wanneer er sprake is van een consumentenkoop (bedrijf verkoopt aan particulier), kan de betalingsverplichting na 2 jaar niet juridisch meer worden afgedwongen. Als een bedrijf aan een bedrijf verkoopt, geldt er een verjaringstermijn van 5 jaar.

 

Oftewel, je bent gewoon verplicht deze factuur te betalen. Wellicht kan je in overeenstemming met de verhuurder betalingstermijnen afspreken. Er bestaat een redelijke kans dat je op coulance kan rekenen van de wederpartij, aangezien zij een fout hebben gemaakt met facturatie.

 

Edit: Zie deze link voor meer informatie

Link naar reactie
  • 0

Jeracom,

 

Servicekosten bij verhuur worden bijna altijd op basis van voorschot betaald per maand en achteraf worden de werkelijke kosten afgerekend, dat is ook zo bij prive woningen, dit is heel normaal. De factuur die je hebt gekregen zal ongetwijfeld niet gedateerd zijn in 2009 maar gedateerd zijn in juli of augustus. Voor prive woningen is er wel een regel dat deze afrekening van service kosten binnen 6 maanden na einde van het kalenderjaar moet worden afgerekend (dus voor 1 juli).

 

Voor bedrijfsruimten is een minder harde termijn te stellen maar blijkt uit jurisprudentie dat het wel een redelijke termijn moet zijn dus niet pas na jaren, daarmee lijkt het dat in augustus een afrekening sturen voor bedrijfs / winkelpanden nog als redelijk zal worden ervaren door de rechter. in dit artikel vind je daar wat informatie over.

 

Tevens vond ik bij het googlen naar handige links het volgende artikel over ""leidraad servicekosten winkelcentra" van september 2009. Mogelijk vind je daar nog meer nuttige informatie over wat gebruikelijk is als servicekosten en welke problemen daar mee zijn..

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is heel simpel:

 

wat staat er in je verhuurcontract? Staat daar dat je servicekosten moet betalen?

Zo ja, dan had JIJ deze kosten als voorziening op moeten voeren in 2009. Je houdt dan rekening met de toekomstige kosten.

 

Vreemd vind ik wel dat er zelfs geen voorschotnota is gestuurd, maar nogmaals: als in het contract staat dat servicekosten in rekening gebracht zullen worden, zul je het moeten betalen. Je hebt alleen geen voorschotfakturen gehad, maar alleen een eindafrekening.

 

Overigens moeten deze servicekosten ergens op gebaseerd zijn; daar kun je natuurlijk altijd onderbouwing voor vragen. En daar kun je dan wel inhoudelijk protest tegen aantekenen.

 

overigens: deze faktuur zou niet meer de faktuurdatum van 2009 kunnen hebben; tenzij het een kopie betreft van een fatkuur die al in 2009 gemaakt is. Ook al hebben de kosten betrekking op 2009, je boekt de faktuur in 2010 (omdat je je jaar al gesloten hebt).

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties. Er onderuit komen zullen we dus wel niet. Gaan wel proberen een betalingsregeling te treffen.

 

De factuur is van 08-2010 en het betreft kosten die de verhuurder volgens een begeleidend schrijven is 'vergeten' door te berekenen. Overige service kosten zitten al in voorschotnota's en de verrekening daarvan heeft al begin 2010 plaatsgevonden.

Link naar reactie
  • 0

hmm, als de servicekosten al begin 2010 zijn verrekend dan zou er een andere situatie kunnen ontstaan.. maar dat is meer stof voor juristen.. als je al afgerekend hebt is het moeilijker om daar op terug te komen, dat is toch een iets andere situatie als de normale afrekening van servicekosten. Naverrekenig van kosten kan alleen als het overduidelijk vergeten is, bijvoorbeeld helemaal geen schoonmaakkosten voor centrale ruimtes doorberekenen, terwijl duidelijk elke week word schoongemaakt.

de vraag is dus waarom deze kosten niet standaard in de servicekosten zitten en of de verhuurder het dan wel als onderdeel van de servicekosten mag benoemen. Wellicht zijn het incidenteel extra kosten die alleen in overleg/toestemming met de huurders doorbelast mag worden.

 

Ik weet zo niet wie hier specialist is op huur en servicekosten gebied.. maar mogelijk is hier toch nog een kleine kans dat je de factuur succesvol kan betwisten..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.