• 0

Kleine ondernemers regeling en voorbelasting gaat niet samen?

Wij hebben een paar maand geleden een vakantiehuisje gekocht.

Deze wordt door de parkbeheerder verhuurd.

Daarom zouden we de 19 % voorbelasting van het huisje terug krijgen binnen 3 maanden.

En omdat we gebruik zouden kunnen maken van de KOR Kleine ondernemingsregeling, zouden we dus geen inkomsten belasting hoeven te betalen.

Nu heb ik dat dus ook zo opgegeven.

Die 19 % kregen we dus inderdaad terug, maar de KOR niet.

Volgens de belastingdienst kon dat nu niet, omdat we die 19 % al terug kregen, en dus meer terugkregen dan dat we moesten betalen.

Wel erg vreemd, volgens de parkbeheerder heeft de belastingdienst een fout gemaakt.

Hij beweerd dat we daar wel recht op hebben.

 

 

 

Het probleem is dus niet dat we teveel verdienen om van KOR gebruik te maken.

Maar dat we dat dus het eerste kwartaal niet kunnen gebruiken, omdat we de 19 % voorbelasting al terugkregen.

Heel vervelend, want we hebben een vast rendement gekregen voor het eerste hele jaar, en dus kunnen we nu ondanks dat we een kleine ondernemer zijn, hier het hele jaar geen gebruik van maken.

Had ik misschien beter het bedrag kunnen splitsen in 4 kwartalen, zodat we alleen het eerste kwartaal misliepen.

Mag dat trouwens?

Wie heeft er nu gelijk?

 

Ik hoop dat jullie me hier mee willen helpen.

 

Groetjes Corina

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je meer BTW terug ontvangt dan je moet afdragen, is de Kleine Ondernemers Regeling niet van toepassing. De Belastingdienst heeft dus gelijk.

 

De KOR staat los van de inkomstenbelasting, dus je opmerking dat je geen inkomstenbelasting hoeft te betalen als je gebruik maakt van de KOR is ook niet juist.

Link naar reactie
  • 0

De KOR heeft uitsluitend te maken met de BTW. Hier kun je lezen wat de KOR inhoud

 

De Inkomstenbelasting kent simpelweg geen Kleine ondernemersregeling.

Het feit dat jij over het verhuren van de vakantiewoning geen inkomstenbelasting klopt ook niet helemaal, je betaald alleen heel weinig belasting omdat de vakantiewoning tot de overige onroerende zaken van het BOX 3 Sparen en beleggen word gerekend. Over de inkomsten uit verhuur word geen gewone inkomstenbelasting geheven maar valt ondeer de forfaitaire vermogensrendementheffing van 1,2% die word berekend over je vermogen. Daarbij is de eerste 20.661 euro (voor fiscaal partners 41.322) aan vermogen is vrijgesteld van deze vermogensrendementheffing.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het eens doorgelezen, en noemde het inkomstenbelasting.

Maar ik bedoelde dus omzet belasting. :-[

Belasting voor verhuur van vakantiehuizen is er zeker wel:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_btw/ondernemen_btw-03.html#P31_3169

6% btw. En wat ik dus begrijp is dat ik die weer af kan trekken als KOR.

Dat klopt toch?

Ja vermogensrendementheffing begreep ik wel, maar dit zie ik niet echt als btw over het huisje.

Maakt niet uit of het geld op een rekening staat, of in het huisje zit.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tsja, vergissen in de termen kan gebeuren. nou ja het is een vergissing die vaak word gemaakt dus vandaar ook mijn toelichting in die trant..

 

Jou stelling over de btw klopt.. de verhuur van vakantiewoningen is belast met 6% btw dus aan de huurders word 6% btw berekend en zolang jij aan de criteria van de KOR voldoet dan hoef je die btw niet af te dragen, als je echter per saldo boven de btw bedragen genoemd in de KOR uitkomt dan ga je wel degelijk (een deel van de) btw afdragen. maar goed dan moeten de verhuuropbrengsten per jaar ruim boven de 25.000 euro per jaar liggen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.