• 0

Lening privé aan holding en vanuit holding aan Werk BV

Hallo,

 

Ik loop met een aantal vragen over lenen aan een BV:

 

Situatie: Vanuit privé heb ik een x bedrag geleend aan mijn holding de holding zal dit vervolgens lenen aan een werkmaatschappij. Mijn Holding is 25% aandeelhouder van de werkmaatschappij.

 

Kan iemand mij helpen met de volgende vragen:

1 ) Is het verplicht rente rekenen of mag dit ook 0 zijn?

2 ) Als de lening wordt afgelost moet er dan belasting worden betaald?

3 ) Is het verplicht een overeenkomst te hebben?

4 ) Weet iemand waar ik een standaard overeenkomst kan downloaden voor dit soort zaken?

5) Wat zijn de zaken waar ik op moet letten om evt narigheid bij een faillissement te voorkomen?

 

Alvast mijn dank aan degene die mij hiermee kan helpen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

1 ) Is het verplicht rente rekenen of mag dit ook 0 zijn?

De vordering op de holding valt in box 1 (resultaat uit overige werkzaamheden). Je moet zakelijk handelen en dus rente in rekening brengen.

2 ) Als de lening wordt afgelost moet er dan belasting worden betaald?

Nee. Wel over de rentebaten. In principe mag de BV de rentelasten aftrekken.

3 ) Is het verplicht een overeenkomst te hebben?

Er is hoe dan ook een overeenkomst. Het is sterk aan te raden om die op papier te zetten.

4 ) Weet iemand waar ik een standaard overeenkomst kan downloaden voor dit soort zaken?

Ik ben niet zo'n voorstander van standaardovereenkomsten, zeker niet als ik niet weet waar ze vandaan komen. Wellicht kun je wat vinden door te googlen op 'leningovereenkomst DGA'.

5) Wat zijn de zaken waar ik op moet letten om evt narigheid bij een faillissement te voorkomen?

Narigheid voorkom je niet bij een faillissement. De centen kun je vermoedelijk naar fluiten. Als de lening zakelijk is en op papier staat, kun je de vordering afwaarderen in box 1, dus dan heb je een aftrekbaar verlies. Wellicht kun je de BV zekerheden laten stellen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

dag Plind

 

Op nummer:

 

1. ja, altijd rente rekenen en ook een zakelijke rente, zie punt 5 hieronder;

2. lening aflossen = verschuiving van geld = belastingvrij.

3. ja, zie punt 5

4. google maar op 'overeenkomst geldlening BV'.

5. dat je zakelijk handelt. Als een BV de zakelijke voorwaarden van een lening niet op orde heeft, kan bij een faillissement of anderszins de afwaardering van een vordering door de fiscus geweigerd worden omdat de lening als onzakelijk te beschouwen is (lees, geen weldenkend ondernemer had op die voorwaarden dit bedrag uitgeleend). Dus zaken als rente, aflossing en zekerheden moeten op orde zijn.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Niet alleen moet er zakelijk gehandeld worden tussen de DGA en de Holding, maar ook tussen de Holding en Werk-BV dus ook daar zou ik een leningsovereenkomst (met rente, aflossing en zekerheden) opstellen.

 

Overigens ben je met een overeenkomst niet 100% ingedekt. Als je geld uitleent aan een BV in het zicht van een faillissement, kan de fiscus zich op het standpunt stellen dat de lening in feite het karakter heeft van een kapitaalstorting (bodemloze put-lening).

 

Je moet je dus steeds de vraag stellen: Zou een derde - niet gelieerde persoon - onder dezelfde voorwaarden een lening verstrekken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.