• 0

winst uit verkoop buitenlands bedrijf, hoe het best mee om te gaan

Beste lezer,

Ik heb een bedrijf op de Dominicaanse Republiek, dat heb ik gefinancierd met een persoonlijke lening in Nederland. Nu na 3jaar kan ik het verkopen voor een leuk bedrag.

Ik betaal daar wel omzet belasting, maar zoals je misschien al kan voorstellen gaat dat allemaal redelijk eenvoudig.

Nu probeer ik hier in de DR info te krijgen, maar hier zeggen ze van alles als ik maar betaal maar weet niet of ik dan in Nederland dan nog eens over mijn winst moet betalen. ( de winst bestaat puur uit de verkoop van het bedrijf)

Ik heb uit diverse bronnen dat je het beste het geld in een Nederlands BV moet stoppen en daar dan evt. maandelijks te laten uitbetalen. Is dat mogelijk en kan je zo vanuit buitenland zonder vraagtekens zo'n bedrag op een Nederlandse rekening storten. Het gaat ongeveer om 1 a 1,5 ton. Hard voor gewerkt :P, zou zonde zijn als ik de helft in eens moet inleveren, dan kan ik net me schulden inlossen.

Hopelijk kan iemand mijn vragen beantwoorden of mij de weg wijzen waar ik anders terecht kan of welke informatie ontbreekt voor een passend antwoord.

Met vriendelijke groet,

David

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Als je ingezetene van Nederland bent, moet je hier je wereldinkomen aangeven, dus ook je inkomen uit de Dominicaanse Republiek.

Een binnenlandse belastingplichtige is echter vrijgesteld van inkomstenbelasting die betrekking heeft op buitenlands inkomen uit werk en woning.

Aangezien Nederland geen Belastingverdrag heeft afgesloten met de Dominicaanse Republiek wordt de vrijstelling berekend aan de hand van het Besluit Voorkoming Dubbele Belasting.

Ik zou voor dit soort aangiften trouwens altijd een fiscalist raadplegen.

• 0

thanks voor de snelle reactie.

Kun jij of iemand anders mij vertellen hoe het zit als je niet ingeschreven bent in nederland, mijn zaken partner die is wel uitgeschreven hier en die woont nu nog met zijn partner in de Dominicaaanse Republiek, maar wil zich binnen kort weer in Nederland inschrijven.

Moet hij dan daarmee wachten tot het geld binnen is en kan hij dan wel zo'n groot bedrag overboeken naar nederland zonder grote gevolgen?

Groet David

• 0

hoi David,

de info voor je zakenpartner ligt dan iets eenvoudiger.

als de onderneming daadwerkelijk gestaakt is in de DR, dan heeft hij in NL geen last van belastingheffing. Het vermogen zou gewoon vrij ter beschikking staan aan hem.

Hoeveel geld hij zonder problemen naar NL kan boeken zonder problemen, weet de bank wel. Lijkt mij dat gewoon alles kan. De bank zal hooguit de transactie moeten melden.

De kans dat de fiscus vragen stelt, is er natuurlijk altijd. Hij heeft hopelijk niets te verbergen, dus dan geef je gewoon openheid van zaken.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar