• 0

Incassoprocedure niet betalende klant

In december 2009 en januari 2010 heb ik bij een mevr. in haar woning werkzaamheden uitgevoerd.

De familie was volop bezig met verbouwingen en alles werd door zoonlief gedaan, het was een grote chaos in de woning, waar verbouwd kon worden werd verbouwd en niks werd afgemaakt.

Dit gezien te hebben heb ik besloten de werkzaamheden in etappes uit te voeren en zo ook te factureren. In december het eerste werkje, gefactureerd en na een aantal sms jes werd deze factuur te laat betaald.

In januari het tweede werkje, ook gefactureerd en de factuur werd niet betaald. Telefonisch was mevr. moeilijk te bereiken maar per sms was er communicatie mogelijk. Beloftes over betaling werd gedaan, er zou opheldering bij de bank worden gevraagd, etc.

In maart heb ik dit bij een incassobureau neergelegd, ze kreeg een ingebrekestelling wat haar 15 euro zou kosten.

Er werd niet betaald, dan volgt er een tweede brief incl. 150 euro incassokosten, geen betaling, geen reactie.

Dreigende brieven waarin een deurwaarder wordt aangekondigd, er werd een gedeelte overgemaakt, wederom brieven, haar broer betaalde een gedeelte.

Toen werden er concept aankondiging gerechtelijke procedures gestuurd, zowel naar mevr. als haar broer.

Haar broer heeft vriendelijk een e-mail gestuurd naar het IB, dat hij geen post meer wenste maar via e-mail wilde hij nog nog wel reageren.

Mevr. stuurt een mail waarin zij aangaf dat alles betaald was, zij wilde het resterend nog betalen, onder voorbehoud dat ik het terugbetaal als blijkt dat alles betaald was.

Deze week heb ik het incassobureau gebeld hoe verder te gaan, als ik 250 euro betaal wordt er een deurwaarder gestuurd.

Ik heb geantwoord dat ik er wel zou gaan kijken of er iets van waarde was, gezien de bijna bouwval waarin zij wonen.

Ik ben er op de fiets naar toe gegaan, en daar kwam mevr. thuis, we hebben gezamenlijk een gesprek gevoerd en zij heeft beloofd dat ze deze week zou betalen. Wederom het verhaal dat haar broer deze laatste schuld had betaald.

Ik heb dit gesprek via mail bevestigd aan mevr., c.c. haar broer en het incassobureau, incl. de belofte als er dubbel betaald is, betaal ik het terug, maar mevr. of haar broer dient het aan te tonen.

Maar nog niks betaald.

 

Nog even chronologisch.

d.d. 21-01-2010 factuur 770,06 incl. BTW

diverse malen SMS contact

d.d. 11-03-2010 eerste ingebrekestelling incassobureau

d.d. 22-03-2010 eerste officiele aanmaning incl. 150 euro verhoging

d.d. 06-04-2010 300 euro betaald

d.d. 13-04-2010 250 euro betaald

d.d. 14-04-2010 73,36 euro betaald

 

Ook na 14-04 zijn er veel brief en e-mail wiselingen geweest.

 

Ook toen ik haar aansprak op straat was het eerste wat ze, oh ja, ik moet u nog 301,65 euro betalen, zonder blikken of blozen.

 

De week is nog niet voorbij, maar een sterk voorgevoel zegt mij, dat er niet betaald wordt.

Wie heeft er dergelijke ervaringen met een deurwaarder, mocht er niks van waarde in de woning aanwezig zijn, wat is dan de volgende stap, gezien de verbouwingen moet het wel een eigen huis zijn.

Wat is wijsheid in een dergelijk geval.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

als ik het goed begrijp is de factuur 770,06 en heb je al 623,36 (300+250+73,36) ontvangen. staat er derhalve zonder kosten nog open: 146,70

 

Mijn advies: Neem je verlies, boek het af als oninbaar en schrijf de klant af. Scheelt een hoop ergernis voor die 146 euri. ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

als ik het goed begrijp is de factuur 770,06 en heb je al 623,36 (300+250+73,36) ontvangen. staat er derhalve zonder kosten nog open: 146,70

 

Mijn advies: Neem je verlies, boek het af als oninbaar en schrijf de klant af. Scheelt een hoop ergernis voor die 146 euri. ;)

 

 

Je vergeet de incassokosten.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Nee hoor mijn rekensommetjes was zonder kosten. Ergens in het verhaal lees ik dat de mevrouw nog 301,65 moest betalen. dus zouden de incassokosten 154,95 bedragen.

 

vraag mezelf af of je bij de eerste officiële aanmaning er al gelijk 150 euro op kan zetten gezien de hoogte van het bedrag.

 

Ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig of Rick algemene voorwaarden heeft en of hij die heeft afgegeven.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De kosten zijn reeds kenbaar gemaakt en daardoor onderdeel geworden van de totale vordering. Het gaat dan om het bedrag openstaand + kosten lijkt mij. Daarnaast lijkt het een beetje een principe zaak te zijn, de keuze wel of niet een traject doorzetten zal met name daar vanaf hangen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij heb je al teveel gedaan. Je geeft het over voor incasso of je geeft het niet over. Als je het ter incasso hebt overgegeven en je laat je verleiden om zelf ook actie e.d. te ondernemen, gaat het fout.

 

Heb je helemaal gelijk in, tot het laatste moment heb ik alles uit handen gegeven, de volledige communicatie met klant is door het incassobureau gevoerd. Ik heb deze week advies gevraagd aan het incassobureau, hoe nu verder. En vanwege de bizarre verbouwing wilde ik graag weten of ze er nog wel woonden en hoe.

En toen ik mevr. op straat tegenkwam heb ik haar aangesproken.

Vandaar mijn eigen inbreng, onder normale omstandigheden kun je een reele inschatting maken of het zinvol is verdere actie te ondernemen of niet.

En gezien de acties die zijn uitgevoerd, was er al lang sprake een impasse.

 

 

het goed begrijp is de factuur 770,06 en heb je al 623,36 (300+250+73,36) ontvangen. staat er derhalve zonder kosten nog open: 146,70

 

 

 

plus 150 euro incasskosten en de berekende rente en 15 euro kosten ingebrekestelling maakt dat er nog 301,65 euro open staat.

 

 

Het is een openbaar forum, ik ga me hierover beraden.

 

Bedankt voor het advies, henk en PJ

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig of Rick algemene voorwaarden heeft en of hij die heeft afgegeven.

 

 

Ik betwijfel of overhandiging van algemene voorwaarden relevant is in een dergelijk geval.

 

Als Uneto lid moet ik de voorwaarden hanteren die door door hun zijn opgesteld.

Uneto heeft voorwaarden opgesteld voor levering aan consumenten (AVIC) en levering aan bedrijven (ALIB).

 

Bij de AVIC wordt de consument erg in bescherming genomen, bij de ALIB wordt ondergetekende in bescherming genomen.

Zo is bij de AVIC de betalingstermijn 30 dagen en bij de ALIB is deze 14 dagen.

 

Mocht het tot een geschil komen, dan zal bij niet overhandiging van de voorwaarden het Nederlands Recht prevaleren.

 

En dan zal toch gelden dat een correcte betaling gepast is, na het leveren van een dienst of prestatie.

 

Als de betalingstermijn overschreden wordt, dan is vaak een telefoontje, sms'je of e-mail voldoende om de betaling te ontvangen.

Maar in dit geval waren alle signalen al ontvangen dat betaling niet zou plaatsvinden.

 

Maar nogmaals ik ga me beraden. ???

 

 

Link naar reactie
  • 0

In deze zaak heb ik besloten het verder te laten rusten.

 

De zaak zat al te lang in een impasse, herhaalde malen is er vanuit het incassobureau een mailtje of brief gestuurd waarin gedreigd werd met vervolgstappen, als het bij een dreiging blijft dan verliest het zijn effect.

 

Het was voor mij ook onbekend wat te doen, mocht het ooit weer gebeuren, dan zal ik na de eerste brief van een incassobureau waarin de komst van een deurwaarder wordt aangekondigd ook toestemming geven voor het inschakelen van een deurwaarder.

 

Dat heb ik nu niet gedaan, omdat ik er van uit ben gegaan dat het incassobureau daadwerkelijk een deurwaarder zou inschakelen , maar ze hebben gewacht op een mailtje van mij.

 

Het incassobureau op zich bevalt me, ik heb er nog een zaak lopen , na een telefoontje van de schuldenaar is er meteen een betalingsregeling getroffen, zonder mij daarin te kennen, maar vreemd genoeg zijn er in het laatste geval dingen langs elkaar gegaan.

Ik heb overigens wel inzage in elke dossier via internet, dus bijna real-time.

 

Bedankt voor de tips en adviesen.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.