• 0

Aankoop woning met bedrijfsruimte

We overwegen een woning te kopen met bedrijfsruimte. Bedrijfsruimte is afsplitsbaar heeft eigen toegang keuken saniatir ed.

Ben al op dit forum aan het zoeken geweest bij de belastingdienst kvk, zibb inzakengaan e.d.

 

Heb nog 1 vraag over:

Wanneer het bedrijfsgedeelte een bepaalde waarde heeft en we vanuit de overwaarde van de huidige woning dat deel afdekken (uiteraard een toevoeging vanuit prive naar ondernemingsvermogen) Heb ik het dan goed dat we de volledoge hyptheekrente vanuit prive kunnen blijven aftrekken? Er is immers voor het bedrijfsgedeelte geen hypotheek!

 

En dan zal tevens de bedrijfsruimte voor die waarde op de balans komen te staan?

 

Wie heeft het antwoord? De belastingdienst geeft geen duidelijk antwoord maar ook niet de belastingwetgeving.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Naar mijn mening moet je de bedrijfsruimte los zien van de eigen woning. Dit betekent dat je de volledige overwaarde op de vorige woning in mindering moet brengen op de aankoopprijs van de nieuwe woning (zonder de bedrijfsruimte mee te tellen).

 

De bedrijfsruimte daarentegen valt buiten de bijleenregeling en die kun je dus volledig financieren. De rente op de bedrijfsruimte is aftrekbaar bij winst uit onderneming.

 

Als je een normale winstgevende onderneming hebt, zal het niet veel uitmaken of je de rente nu aftrekt als hypotheekrente eigen woning of als ondernemingskosten. Wat je moet voorkomen is dat een deel van de rente niet aftrekbaar is (box 3-schuld).

Link naar reactie
  • 0

Ben het eens met Odeon. De overwaarde die je realiseert bij verkoop van je oude woning verlaagt het bedrag van de financiering van de nieuwe woning waarvan de rente aftrekbaar is.

 

Of het bedrijfsgedeelte verplicht ondernemingsvermogen is, hangt af van het verwachte % zakelijke gebruik op het moment van aankoop. Ik ga er van uit dat je geen BV hebt.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 0

alvast dank voor de reacties!

 

Er is inderdaad geen bv maar een eenmanszaak. Meer dan 70% wordt vanuit de ruimte verdiend dus dat is geen probleem.

We zitten echter alleen met de financiering te kijken.

 

Ik dacht eigenlijk heel simpel, met de overwaarde die we krijgen en met mijn vaste inkomen kan het pand worden aangekocht. Dat doen we dus met eigen vermogen. Vervolgens moet het pand verplicht ( want het voldoet aan die voorwaarden) gesplitst worden. En dan moet het bedrijfsgedeelte op de balans worden geplaatst. Het is dan dus gefinancierd met eigen vermogen. Kan ik dan dat deel ook opgeven als zijnde een privetoevoeging ( werkt weer winstverlagend?)

Link naar reactie
  • 0

 

Als de bedrijfsruimte op de balans wordt gezet en de bedrifsruimte wordt volledig gefinancierd met eigen vermogen (wat wellicht geen goed idee is, zie voorgaande posts) dan is dit eigen vermogen uiteraard ondernemingsvermogen.

 

Je laatste opmerking dat het winstverlagend zou werken als je het eigen vermogen als privé vermogen zou aanmerken, begrijp ik niet. Misschien nog even toelichten.

Link naar reactie
  • 0

@jvanoverbeek: dus je denkt door de overwaarde te investeren in het bedrijfsdeel van de nieuwe hypotheek, dat je daarmee de bijleenregeling op het privé deel van het pand kunt omzeilen. Mij is geen casus bekend uit het fiscale landschap die hier antwoord op geeft, maar volgt het antwoord wel gewoon uit de wet.

 

Als je aflost op een gemengde box 1 box 3 hypotheek (1 hypotheek, deels eigen woning en deels consumptief), dan mag je zelf kiezen aan welke box je de aflossing toerekent (staat niet in de wet, maar is een goedkeuring van de Stas van Financiën). Zo bezien zou je dus ook zelf kunnen bepalen of je de eigenwoningreserve (opbrengst oude woning min verkoopkosten min oude box 1 schuld) kunt besteden aan het zakelijk deel van het nieuwe pand. Die vlieger gaat IMHO niet op.

 

De eigenwoningreserve komt in mindering op de box 1 schuld voor de nieuwe eigen woning. Binnen het systeem van eigenwoningreserve en eigenwoningschuld is geen plek om te kiezen de eigenwoningreserve (evt. deels) toe te passen op ondernemingsvermogen.

 

In jouw geval wordt dus de eigenwoningschuld op het nieuwe pand lager voor de eigenwoningreserve. Dat betekent dat (een deel van) de zakelijke ruimte gefinancierd wordt. Dat is echter helemaal niet zo gek.

 

Die rente is als ondernemingskosten volledig aftrekbaar. Helaas wordt dat wel beperkt door de 12% MKB winstvrijstelling, maar heb je niet van doen met de 30 jaars beperking van de renteaftrek zoals bij de eigenwoningschuld. Van het merendeel daarvan is wellicht al 10 jaar verstreken sinds de aanvang van de regeling in 2001, zodat wellicht nog maar 20 jaar overblijft.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.