• 0

Niet betalende klant - eigen contract

Besten,

 

Als eenmanszaak die voornamelijk eigen websites beheerd heb ik niet veel klanten waar ik een dienst aan verleen. Toch ben ik een jaar of 2 met een partij in zee gegaan waar ik een website voor zou maken en zoekmachineoptimalisatie voor zou doen.

Zij wilde niet betalen per uur, maar wilde "zekerheid" en daarom hebben we een prestatiebonus afgesproken. Als men op bepaalde zoekwoorden zichtbaar was zou ik een vergoeding krijgen. Het ging om een contract van 24 maanden.

 

We zijn nu een maand of 9 verder en het geheel loopt stroef. Om het simpel te stellen: zij zijn niet tevreden en hebben het contract via de e-mail beëindigd.

 

De contractsduur is echter 24 maanden en die zijn nog niet verlopen. Ook is de website op verschillende termen zichtbaar waardoor ik maandelijks een vergoeding hoor te krijgen. Zij zeggen echter niet meer te willen communiceren en niet te zullen betalen. Als ik het door reken verwacht ik rond de €4000 (ex btw) aan omzet mis te lopen. Ik heb voorgesteld om dit met een eenmalig bedrag af te kopen, zodat zij met een andere partij in zee kunnen en voor hun gevoel vooruit kunnen. Zij willen hier echter niks van horen. Er staat nu al een factuur van een euro of 600 open van de afgelopen 3 maanden.

 

Nou spelen er een aantal dingen:

- Ik heb zelf dit contract gemaakt op basis van andere contracten die ik heb gezien. Hier is geen advocaat of jurist aan te pas gekomen. Dit zou simpelweg teveel kosten.

- Ik heb met 1 bedrijf het contract ondertekent. Het doel was echter dat dit bedrijf samen met enkele collega's een vereniging ging opstarten en dat de vereniging het contract zou overnemen. Dit stond zo ook in het contract. Toen de vereniging gemaakt was hebben ze een nieuw contract getekend... Ik heb deze echter niet meer terug ontvangen (slordig van mijn kant). Ik heb op papier dus alleen een contract met het eerste bedrijf waarin staat dat "de vereniging" het contract 1-op-1 over kan nemen in de toekomst en dat het huidige contract dan vervalt. Ik heb echter wel enkele e-mails en betalingen gehad van de vereniging.... Misschien dat het dan aantoonbaar genoeg is dat ik voortaan met de vereniging een contract heb?

De vereniging heeft wel een contract waar mijn en hun handtekening onder staan.

 

Mijn vragen zijn:

- Met mijn eigen gemaakte contract (wat juridisch vast niet 100% waterdicht is) maak ik een kans om het geld nog terug te zien?

- Moet ik het eerste bedrijf aanspreken, omdat ik een contract heb met hem of moet ik de vereniging aanspreken? Als ik de vereniging aanspreek zeggen ze misschien "laat het contract maar zien"... dan kan ik alleen het oude contract laten zien waarin staat dat de vereniging het contract over kan nemen in de toekomst. Als ik het eerste bedrijf aanspreek, zegt hij dat ik bij de vereniging moet zijn.

- Moet ik hier 4000 euro verlies nemen (als kleine parttime eenmanszaak al snel 1/3 van mijn winst)

 

Ik heb geen rechtsbijstand (las enkele slechte verhalen over zakelijke rechtsbijstand en hoe ze op alle mogelijke manieren onderuit proberen te komen om je te helpen).

 

Dit drukt in ieder geval een zeer negatieve stempel op mijn werkplezier >:(

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ik heb zelf dit contract gemaakt op basis van andere contracten die ik heb gezien. Hier is geen advocaat of jurist aan te pas gekomen. Dit zou simpelweg teveel kosten

 

Ik durf dat te betwijfelen. Heb je het wel onderzocht, of had je vooraf zelf al bedacht dat het te duur zou zijn?

Ik laat zelf nieuwe contracten altijd opstellen door een jurist, gemiddeld betaal ik daar € 150 per contract voor. Screenen van contracten van een ander gaat op abonnementsbasis, kost me per contract een paar tientjes.

 

Ik heb geen rechtsbijstand (las enkele slechte verhalen over zakelijke rechtsbijstand en hoe ze op alle mogelijke manieren onderuit proberen te komen om je te helpen).

Daarom heb ik een abonnement bij een bedrijfsjurist dus. Overigens zijn niet alle rechtbijstandsverzekeringen slecht: er zitten ook hier goede tussen.

 

Met mijn eigen gemaakte contract (wat juridisch vast niet 100% waterdicht is) maak ik een kans om het geld nog terug te zien?

De enige die die vraag terdege kan beantwoorden is een ter zake kundige jurist of advocaat.

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb op papier dus alleen een contract met het eerste bedrijf waarin staat dat "de vereniging" het contract 1-op-1 over kan nemen in de toekomst en dat het huidige contract dan vervalt.

...

- Moet ik het eerste bedrijf aanspreken, omdat ik een contract heb met hem of moet ik de vereniging aanspreken?

Je hebt met het eerste bedrijf geen contract meer. Dat is volgens datzelfde contract toch vervallen op het moment dat jij dat tweede contract hebt afgesloten met de vereniging?

 

 

Om het simpel te stellen: zij zijn niet tevreden en hebben het contract via de e-mail beëindigd.

Wie heeft nu welk contract beëindigd? De eerste partij kan het oorspronkelijke contract niet beëindigen, want dit was al vervallen.

 

En waarom zijn ze eigenlijk ontevreden? Zit er een verschil tussen wat je bent overeengekomen en wat je uiteindelijk geleverd hebt, of heb je geleverd volgens contract? Je hebt het over het behalen van "website zichtbaarheid op bepaalde zoekwoorden" en geeft aan dat de website nu op "verschillende termen zichtbaar is". Heb je daarmee aan je contractuele verplichtingen voldaan? Heb je daarnaast ook verwachtingen gewekt over de gevolgen van die zichtbaarheid, bijvoorbeeld hogere verkopen?

 

 

Ik heb deze echter niet meer terug ontvangen (slordig van mijn kant).

Heb je alleen geen ondertekende versie van het tweede contract of heb je de tekst ook helemaal niet meer? Wat stond daar in over opzeggingsmogelijkheden?

 

 

Ik heb echter wel enkele e-mails en betalingen gehad van de vereniging....

Op wiens naam waren de betreffende facturen gesteld? Heb je op die facturen verwezen naar het nieuwe contract of naar het oorspronkelijke (vervallen) contract?

 

Probeer e.e.a. duidelijk op een rijtje te zetten, ook qua datums. Wanneer is dat eerste contract afgesloten, wanneer het tweede, welke facturen heb je op welke datums gestuurd, aan wie waren die gericht en op basis van welk contract? En is de oorspronkelijke partij vanuit de vereniging ook formeel jouw aanspreekpunt voor het tweede contract?

 

Tot slot: probeer alles in perspectief te zien. Een verlies van 4000 euro aan potentiële omzet is iets anders dan "4000 euro verlies".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.