• 0

faillissement en aanspakelijkheid kinderrekeningen

in een ander topic van me is te lezen dat ik in een lastig parket zit met verkoop van mijn aandelen in een bv.

ik vraag me nu af wat er gebeurt als intussen de boel failleert. de bv bestaat 2,5 jaar, die grens van 1 jaar is al voorbij. niets aan de hand zou je zeggen, maar nu pas blijken de jaarcijfers 2008 nog niet gedeponeerd te zijn. dit resulteert onder andere in een hoofdelijke aansprakelijkheid voor de komende 3 jaar. het niet deponeren is te wijten aan het feit dat wij de termijn niet kenden en bij de boekhouder is het "er tussendoor geschoten". hij weet namelijk wel dat het moet, heeft nog enkele bv's als klant waarvoor hij de deponering ook verzorgt.

 

momenteel ligt een faillissement nog niet in het verschiet, maar aangezien de aandelenverkoop niet van een leien dakje gaat en ik het idee heb dat m'n compagnon de boel aan het verknallen is, is de kans erop toch reëel aanwezig.

 

oke, mocht het zover komen dan zit ik met de volgende vraag:

we zijn op huwelijkse voorwaarden met koude uitsluiting getrouwd. we hebben 3 jonge kinderen met allemaal een kinderspaarrekening. ik heb al heel wat sites doorgekeken maar het juiste antwoord op de vraag of er in geval van faillissement de kinderrekeningen ook aangesproken gaan worden, vind ik niet. de ene zegt van wel, de ander zegt van niet.

wellicht dat iemand hier dat wel weet?

 

mochten de priverekeningen wel erin meegaan dan ben ik benieuwd hoever een curator terug gaat kijken naar "vreemde" transacties zoals bijvoorbeeld dat geld ruim voortijdig opnemen?

 

moeilijke materie, mijn juridisch adviseur is een 4tal weken met vakantie, vandaar dat ik het hier ook voorleg. wellicht dat anderen met heldere antwoorden hun kennis ook kunnen verstevigen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0
heb al heel wat sites doorgekeken maar het juiste antwoord op de vraag of er in geval van faillissement de kinderrekeningen ook aangesproken gaan worden, vind ik niet. de ene zegt van wel, de ander zegt van niet.

Heb de wijsheid op dit gebied niet in pacht maar heb wel gelezen dat de tenaamstelling van de kinderrekening hier ook uitmaakt. Ben je gemachtigde of mederekeninghouder?

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het vermogen van de kinderen valt buiten het faillissement. U beheert dat vermogen ten behoeve van de kinderen, niet ten behoeve van uzelf.

 

Geeft dat nu de vrijheid om in het zicht van faillissement zoveel mogelijk middelen door te sluizen naar de rekeningen van de kinderen en zo nee, waar ligt de grens?

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

 

 

Geeft dat nu de vrijheid om in het zicht van faillissement zoveel mogelijk middelen door te sluizen naar de rekeningen van de kinderen en zo nee, waar ligt de grens?

 

Odeon , ik kan me gewoon niet voorstellen dat je het antwoord op jou vraag niet zelf al weet

Link naar reactie
  • 0
Odeon , ik kan me gewoon niet voorstellen dat je het antwoord op jou vraag niet zelf al weet

Ik kan me dat juist wel heel goed voorstellen... want het lijkt totaal geen wet van Meden en Perzen, maar iets jurisprudentieels dat (groten)deels afhangt van persoonlijke omstandigheden en gedragingen. In het verlengde daarvan ook mijn opmerking dat de tenaamstelling van de rekening er terdege toe doet: hele volksstammen hebben gewoon 2 extra internetspaarrekeningetjes voor hun zoon en dochter, die niet op naam van zoon- en dochterlief staan. 1 maal raden wat een curator daar van zal denken...

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is dit helemaal niet zo moeilijk : rekeningen op naam van de kinderen, zijn van de kinderen. Maar mocht een curator opmerken dat er de laatste tijd "rare"of "veel" overboekingen zijn geweest richting die rekeningen zal hij dit terugdraaien. Lijkt mij paulianeus.

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Odeon , ik kan me gewoon niet voorstellen dat je het antwoord op jou vraag niet zelf al weet

Ik kan me dat juist wel heel goed voorstellen... want het lijkt totaal geen wet van Meden en Perzen, maar iets jurisprudentieels dat (groten)deels afhangt van persoonlijke omstandigheden en gedragingen. In het verlengde daarvan ook mijn opmerking dat de tenaamstelling van de rekening er terdege toe doet: hele volksstammen hebben gewoon 2 extra internetspaarrekeningetjes voor hun zoon en dochter, die niet op naam van zoon- en dochterlief staan. 1 maal raden wat een curator daar van zal denken...

 

Mijn reactie was op de vraag of je in het zicht van een faillissement geld kan doorsluizen naar een rekening van een kind. Jij denkt dat dat afhangt van de persoonlijke omstandigheden en gedragingen.

 

Noem is 1 persoonlijke omstandigheid waar je als je weet dat je op 1 Jan failliet gaat zonder consequenties op 15 dec nog even geld uit de boedel kan halen en dat veilig kan stallen op een rekening van een kind ? Ik ben benieuwd.

 

Omtrent de tenaamstelling heb je het correct.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Het vermogen van de kinderen valt buiten het faillissement. U beheert dat vermogen ten behoeve van de kinderen, niet ten behoeve van uzelf.

 

Geeft dat nu de vrijheid om in het zicht van faillissement zoveel mogelijk middelen door te sluizen naar de rekeningen van de kinderen en zo nee, waar ligt de grens?

Alles wat in het zicht van faillissement wordt gedaan zal onderzocht worden en is veelal vernietigbaar.

Link naar reactie
  • 0
Noem is 1 persoonlijke omstandigheid waar je als je weet dat je op 1 Jan failliet gaat zonder consequenties op 15 dec nog even geld uit de boedel kan halen en dat veilig kan stallen op een rekening van een kind ? Ik ben benieuwd.

 

Het is duidelijk dat we daar geen discussie over hoeven te hebben. Maar de volgende omstandigheid wellicht wel: op de kinderrekeningen staat (al langer dan een jaar geleden periodiek gestort) een bedrag van 2 x € 25.000,-. De totale vordering van de curator bedraagt € 100.000,-. Wordt het saldo van de kinderrekeningen in dit geval wel of niet in het faillissement betrokken, vooral omdat het gezin al maanden leeft van periodieke onttrekkingen van die rekeningen? DAT is namelijk de vraag van TS: niet stortingen, maar onttrekkingen!

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

eerst even Norbert corrigeren...

we doen geen periodieke onttrekkingen van die spaarrekeningen alleen maar onregelmatige spaargeldstortingen.

 

de vraag is of hier sprake is van pauliana als ik bijv. morgen de spaarrekeningen zou leeghalen als ik, noem maar een datum, op 2 januari een faillissement voorzie? het geld wordt dan uiteraard niet opgemaakt maar dat zou ik dan elders onder brengen. ik heb ze liever in een sok zitten dan dat de curator er mee aan de haal gaat.

 

overigens staan de rekeningen op naam van de kids. maar omdat ze nog minderjarig zijn, staat er bijv. op via de post ontvangen rekeningafschriften een van onze namen met daarachter w.v. (waarnemer van).

 

mochten genoemde rekeningen niet opgeeist kunnen worden en ik daarom bij wijze van spreken mijn eigen spaargeld (is niet zo heel veel want alles zit in het bedrijf) van lieverlee daarheen zou sluizen als zijnde schenking, welke periode voor een faillissement wordt gezien waarin je paulianeus gehandeld zou hebben? even googlen levert alleen maar de term "kort voor het faillissement" op. maar wat is kort?? in bovenstaand voorbeeld zou het concreet om 4 maanden gaan.

 

tja, allemaal erg lastig en duister maar ik wil toch voorkomen dat ik straks in m'n blote kont achterblijf na al die jaren hard werken en dat door een dwarsliggende compagnon.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.