• 0

VOF met BE gcv en NL BV: hoe belast?

Dag allemaal,

 

Ik sta op het punt om met een Belgische vriend in een VOF te beginnen. Hij neemt deel vanuit zijn Belgische GCV en ik vanuit mijn Nederlandse BV.

 

Over de winst moet uiteraard belasting betaald worden, voor mij als Nederlandse BV zal dit (neem ik aan) gewoon in de BV geregeld worden, maar hoe zit dat bij de GCV? Moet hij in BE belasting over de winst betalen?

 

Alvast bedankt!

 

Johannes

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Als de Belgische(Nederlandse) fiscus dit ook accepteert ( hang oa van organisatie en grensoverschrijdende werkzaamheden)

zal de gcv dus Vennootschapsbelasting in België betalen over de winst van de Nederlandse vof,

en de Bv in Nederland

 

Houd er wel rekening mee dat je vriend hoofdelijk aansprakelijk is in de Nederlandse vof

Link naar reactie
  • 0

 

Als de Belgische(Nederlandse) fiscus dit ook accepteert ( hang oa van organisatie en grensoverschrijdende werkzaamheden)

zal de gcv dus Vennootschapsbelasting in België betalen over de winst van de Nederlandse vof,

en de Bv in Nederland

Dank! Moeten (/kunnen) we daar de fiscus uitsluitsel over vragen?

Houd er wel rekening mee dat je vriend hoofdelijk aansprakelijk is in de Nederlandse vof

In de Nederlandse VOF? In de Belgische GCV volgens mij wel, maar waarom ook in de Nederlandse VOF?

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

 

 

Wat ik bedoel is dat je vriend niet zoals jij met de BV afgeschermd bent van aansprakelijkheid

 

Theoretisch zou je inderdaad dus eerst de GCV aansprakelijk stellen voor de VOF, dit zal dan meestal uitkomen bij aansprakelijkheid van de beherende vennoten van de GCV.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Als de activiteiten van de vof plaatsvinden in Nederland, is de winst gewoon in Nederland belast en krijgt de Belgische commanditaire vennootschap (eventueel) een vrijstelling in België.

 

De vraag die hier aan vooraf moet gaan, is of het uberhaupt wel mogelijk is dat een Belgische personenvennootschap kan optreden als firmant in een Nederlandse vennootschap onder firma.

Link naar reactie
  • 0

 

Als de activiteiten van de vof plaatsvinden in Nederland, is de winst gewoon in Nederland belast en krijgt de Belgische commanditaire vennootschap (eventueel) een vrijstelling in België.

Hij voert zijn werkzaamheden in BE uit en ik NL. Het wordt een webshop waarbij hij voor het contact met klanten zorgt en ik voor de verzending. Enig idee hoe de fiscus dat zou beoordelen?

 

De vraag die hier aan vooraf moet gaan, is of het uberhaupt wel mogelijk is dat een Belgische personenvennootschap kan optreden als firmant in een Nederlandse vennootschap onder firma.

Hmm, ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat dat sowieso kon, maar uiteraard breng je mij nu ook aan het twijfelen..

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

 

De vraag of een Nederlandse BV een v.o.f. kan vormen met een Belgische GCV zou ik even voorleggen aan de Kamer van Koophandel. Ik kan één twee drie geen argumenten bedenken waarom het niet zou kunnen, maar daarvoor ben ik dan ook te weinig jurist ;).

 

Afgezien daarvan vind ik de structuur behoorlijk complex. Je creëert nl een Nederlandse v.o.f. waarvan de winst wellicht deels is belast in Nederland en deels in België. Kun je het niet gewoon oplossen door de Belgische GCV facturen te laten versturen aan jouw BV?

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie reacties!

 

Inmiddels hebben we inderdaad bedacht om een jaar te draaien via de bestaande bedrijven. Maar mocht het echt gaan lopen willen we toch een bedrijfje hebben waar we beide onderdeel van uitmaken. Daarvoor heb ik nog geen betere optie bedacht dan samen een VOF oprichten, of hebben jullie daar nog ideeën over?

 

Dus de nieuwe concrete vraag:

Ik heb een Nederlandse BV

Hij heeft een Belgische GCV

 

Samen willen we 1 bedrijf hebben, hoe pakken we dat het handigst aan?

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

Wellicht is voor deze situatie een coöperatie handig.

 

Een coöperatie is vergelijkbaar met een BV, maar flexibeler. Het is makkelijker om leden (lees aandeelhouders) toe te voegen etc. Hierin kan jouw BV lid worden en jouw partner als prive persoon.

De diensten kunnen door jullie beide vennootschappen aan de coöperatie gefactureerd worden.

 

Het voordeel zit hem in de dividend.

Voor jouw BV geldt deelnemingsvrijstelling. Voor jouw partner geldt dat er geen dividendbelasting ingehouden dient te worden. Tenminste, dat is wat ik begrepen heb.

Als er in dit (vrijblijvend) advies wat gebreken zit, zullen de fiscalisten dit wellicht aangeven.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Beste Johannes,

 

In dit antwoord ga ik niet in op de BTW

 

Een VOF is zogenoemd fiscaal transparant.

 

Als gevolg hiervan zullen de activiteiten van deze VOF fiscaal als onderdeel van uw besloten vennootschap worden gezien, en als zodanig belast.

 

Ik bezit geen deskundigheid betreffende het belgische recht, maar ik vermoed dat inzake de GCV het als volgt werkt.

 

Stap 1 - Nationaal recht)

De GCV zal waarschijnlijk in beginsel voor haar wereldwinst in België in de belastingheffing worden betrokken.

 

De activiteiten van de VOF vormen waarschijnlijk in NL een zogenoemde vaste inrichting. Ergo deze ondernemingsactiviteiten zullen in NL in de belastingheffing worden betrokken.

 

Stap 2 - Verdrag NL-BE)

 

Op grond van het verdrag worden de ondernemingsactiviteiten van de VOF (mits zij een vaste inrichting in nl vormen) aan Nederland toegewezen. België is hierdoor verplicht om voorkoming van dubbele belasting te verstrekken over deze ondernemingswinsten. Ergo NL belast en BE treedt terug. (Heb bij de beantwoording van deze vraag het verdrag er niet op nageslagen, maar gewoon uitgegaan van het OESO-modelverdrag)

 

Met vriendelijke groet,

 

Peter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 217 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.