• 0

Import overnemen van verliesgevend verkoopkantoor. Momenteel loondienst.

Hallo ondernemers,

 

Zouden jullie eens met mij willen meedenken?

 

Momenteel ben ik als leidinggevende vertegenwoordiger werkzaam bij een Nederlands voorraadhoudend verkoopkantoor van een Oostenrijkse fabrikant (prive bezit). De zaken lopen momenteel niet als gewenst. Wij draaien een mooie omzet binnen Nederland en een redelijke brutomarge, maar onze vaste kosten zijn te hoog (personeel, huur, etc.). Dus waarschijnlijk moet de fabriek voor het tweede jaar geld terugstorten naar ons verkoopkantoor om alle kosten te kunnen betalen. Daar zijn zij natuurlijk niet happig op. Dit is dan ook de reden dat zij rigoureuze maatregelen willen/gaan nemen. Een mogelijkheid is het sluiten van het magazijn tot het volledig sluiten van de vestiging (faillissement).

 

Ik geloof echter in het product en heb ook volledig inzicht in alle cijfers. Daarom weet ik zeker dat ik het bedrijf tot een succes kan maken. Ik zou daarom graag het bedrijf willen overnemen. Nee, dat zeg ik verkeerd: ik wil graag de vertegenwoordiging overnemen. Omdat ik mij wil ontdoen van ballast, bijna alle personeelsleden en bepaalde vaste kosten. Voor mij zou een faillissement gewenst zijn. Dan heb ik wellicht de mogelijkheid om een doorstart te maken in de vorm van een “hard franchise”.

 

Wat ik hun wil bieden:

[*]Binnen hun productgroep alleen verkoop van het huidige merk.

[*]Lichte verhoging van de marge door iets hogere inkoopprijzen (optie, natuurlijk liever niet :)).

[*]Geen risico.

[*]Bij verkoop van bedrijf hebben zij het eerste aankooprecht.

 

 

Wat ik wil:

[*]Exclusiviteit voor Nederland (anders sowieso een no-go!)

[*]Overdracht klantenbestand, behalve de huidige privatelabels.

[*]Gebruik van hun merknaam (Fabrikantennaam Nederland of iets dergelijks)

[*]Een minimale periode van 10 jaar (?)

 

Ik begrijp dat het redelijk summier is neergezet, maar toch een paar vraagjes:

[*]Hoe zouden jullie het aanpakken?

[*]Wat en hoe zou ik hun het beste kunnen voorstellen?

[*]Wat zijn (juridische) valkuilen bij een doorstart?

 

 

Bedankt voor het meedenken!

 

mod-edit: Titel wat verduidelijkt

verkopertje-edit: Gedrocht van een titel gerestyld :)

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

niet helemaal mijn 'cup of tea'

alhoewel ik dit zijdelings wel eens meemaak bij mijn eigen leveranciers, maar bij de volgende regel

[*]Geen risico.

moet ik echt een vraagteken neerzetten, als je wil ondernemen, neem je altijd een (gecalculeerd?) risico,

je moet ook wel bereid zijn om dat te nemen als je een bedrijf wil opbouwen.

 

als de huidige eigenaar op de hoogte is van je voornemens zou je natuurlijk je vragen aan hem/haar kunnen stellen

maar je zou ook in je eigen netwerk eens moeten bekijken of er mensen zijn die je daar in kunnen adviseren,

en anders zou je natuurlijk ok op vrijdag naar Utrecht kunnen afreizen om het daar aan het panel in Seats2meet voor te leggen?

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Momenteel ben ik als leidinggevende vertegenwoordiger werkzaam bij een Nederlands voorraadhoudend verkoopkantoor van een Oostenrijkse fabrikant (prive bezit). De zaken lopen momenteel niet als gewenst. Wij draaien een mooie omzet binnen Nederland en een redelijke brutomarge, maar onze vaste kosten zijn te hoog (personeel, huur, etc.)..

Je zit dus als leidinggevende in een bedrijf dat een mooie omzet draait, maar teveel kosten maakt? Is het dan geen zaak om in de directievergadering die kosten eens te bespreken om te bekijken waar mogelijkheden liggen om hierop te besparen?

 

 

Dit is dan ook de reden dat zij rigoureuze maatregelen willen/gaan nemen.

Waarom dus "zij" en niet "wij"?

Link naar reactie
  • 0

Terechte opmerking, echter buiten de vraagstelling. ;)

 

Toch een korte toelichting: wij kunnen en willen niet (ik wel, maar door eigen belang van andere medewerkers (deels ook MT)) verder snijden in de kosten. Daarnaast is door langdurige dienstverbanden het afvloeien van werknemers te kostbaar. Ik zie echter nog genoeg mogelijkheden.

 

Vandaar mijn bovenstaande vraag: hoe kan ik het nou verder doorpakken om de vertegenwoordiging over te nemen?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Terechte opmerking, echter buiten de vraagstelling. ;)

Ik denk toch dat daar de oplossing ligt.

 

Denk eens vanuit de kant van de huidige eigenaren; Zouden zij graag hun Nederlandse tak failliet laten verklaren -voor zover dat juridisch kan- met alle gevolgen van dien, puur zodat de huidige eigenaar een doorstart kan maken?

Link naar reactie
  • 0

mmmm, ik heb toch mijn bedenkingen of dit allemaal wel zo "politiek correct" is.

Door het verhaal heen proef ik een beetje dat je graag wilt dat het verkoopkantoor failliet gaat en dat je hier om advies komt vragen hoe e.e.a. te regelen.

Correct me if I am wrong!

 

En anderzijds: de een z'n dood is de ander z'n ..........

Ik zou het hoofdkantoor aanbieden om de vertegenwoordiging over te nemen op basis van een agentuur met een voor jou aantrekkelijke provisie.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Dames en heren, in onze meubelbranche is dit niet geheel ongebruikelijk. Tuurlijk is het niet geheel politiek correct. Toch heb ik liever dat normaal functionerende personen (en hun gezinnen) hun inkomen behouden, dan dat de rotte appels iedereen meezuigen in de afgrond. Er zitten nog vele nuances in het verhaal, maar die doen nu niet ter zake.

 

Een agentuur... ik zal mij er eens in gaan verdiepen.

 

Failliet verklaren hoeft niet perse, maar kan ik mij dan ontdoen van rotte appels op basis van tegenvallende cijfers bij een BV?

Link naar reactie
  • 0

Failliet verklaren hoeft niet perse, maar kan ik mij dan ontdoen van rotte appels op basis van tegenvallende cijfers bij een BV?

Je haalt volgens mij een aantal dingen door elkaar. Wat hebben die "rotte appels" te maken met tegenvallende cijfers? Je zegt zelf dat jullie een mooie omzet draaien. Dat die rotte appels vervolgens met z'n allen teveel salariskosten veroorzaken (wie heeft die mensen aangenomen en op basis van welke omzetverwachting?), of een directielid graag een hoge huur wil opstrijken voor een eigen pand (ik doe maar een gooi, je hebt het over "eigen belang"), daar kunnen zij toch niets aan doen?

 

Je zegt dat je graag wilt dat normaal functionerende personen hun inkomen behouden, maar in de nieuwe situatie wil je je "ontdoen van bijna alle personeelsleden". Dat klinkt een beetje tegenstrijdig. Of het moet zijn dat je het overgrote deel van het personeel als "rotte appel" bestempelt, maar dan zit er - naar mijn bescheiden mening - iets goed fout in het aannamebeleid, de aansturing en het beoordelingsmechanisme.

Link naar reactie
  • -1

Beste John, ik snap dat jij jouw eigen bedrijf(stak) wil promoten. Ik heb echter geen behoefte aan acquisitie. In dit verhaal zitten vele nuances die ik echter niet het www op ga gooien. Dat lijkt mij ook heel logisch ivm met de herkenbaarheid. Ik heb er geen behoefte aan dat klanten (meestal zelfstandige ondernemers = Higherlevel) weten wat er bij ons speelt. Ik wil dat de huidige verkoopgesprekken gaan over onze meubels en niet over dreigende overnames of erger. Door de recessie hebben wij het al zwaar genoeg. Of wil jij misschien een sofa van ons kopen?

 

Wat ik wil voorstellen aan de directie is een extra keuze optie en niet alleen de huidige opties als voortmodderen, gedeeltelijke sluiting of faillissement. Graag zou ik daar antwoorden op willen vinden, geen antwoorden betreffende optimalisering van onze interne bedrijfsprocessen.

 

Graag zou ik bij dezen op- of aanmerkingen over interne gelegenheden dan ook voorbij willen laten gaan. Dank je wel voor je begrip.

Link naar reactie
  • 0

 

En anderzijds: de een z'n dood is de ander z'n ..........

Ik zou het hoofdkantoor aanbieden om de vertegenwoordiging over te nemen op basis van een agentuur met een voor jou aantrekkelijke provisie.

 

Hallo Ed, waarom zou ik in jouw optiek moeten aanbieden om een handelsagent te worden?

 

Ik opteer meer voor een distributeur/franchise-achtig constructie. Zie hiervoor deze website: http://franchiseplus.nl/archief-2009/Nummer-6/Column-Theodoor-Ludwig.html en http://www.denationalefranchisegids.nl/firstfranchise/lvd1602-06.htm en https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=44;action=display;threadid=22591;start=msg197021#msg197021. Uiteraard minder risico, maar ook minder vrijheid. Eigenlijk ben ik nu ook al agentuur.

 

Wat is jouw mening?

Link naar reactie
  • 1

 

Er zijn zat situaties denkbaar waarbij een tamelijk goed product verkocht wordt door een ingedut bedrijf, gewoon omdat er een luie cultuur is ontstaan in betere tijden. Het scenario om de boel te laten ploffen voor een betere doorstart is helemaal zo gek nog niet. Is gewoon evolutie.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Er zijn zat situaties denkbaar waarbij een tamelijk goed product verkocht wordt door een ingedut bedrijf, gewoon omdat er een luie cultuur is ontstaan in betere tijden. Het scenario om de boel te laten ploffen voor een betere doorstart is helemaal zo gek nog niet. Is gewoon evolutie.

 

Twabla, je slaat de spijker direct op zijn kop! Bedankt voor je omschrijving.

 

Ik begon mij al een haai tussen lieve goudvisjes te voelen. :-[

Link naar reactie
  • 0

 

En anderzijds: de een z'n dood is de ander z'n ..........

Ik zou het hoofdkantoor aanbieden om de vertegenwoordiging over te nemen op basis van een agentuur met een voor jou aantrekkelijke provisie.

 

Hallo Ed, waarom zou ik in jouw optiek moeten aanbieden om een handelsagent te worden?

 

Ik opteer meer voor een distributeur/franchise-achtig constructie. Zie hiervoor deze website: http://franchiseplus.nl/archief-2009/Nummer-6/Column-Theodoor-Ludwig.html en http://www.denationalefranchisegids.nl/firstfranchise/lvd1602-06.htm en https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=44;action=display;threadid=22591;start=msg197021#msg197021. Uiteraard minder risico, maar ook minder vrijheid. Eigenlijk ben ik nu ook al agentuur.

 

Wat is jouw mening?

 

Als distributeur moet je zelf gaan inkopen en voorraad houden, dat brengt een groot risico met zich mee en hoe wil je dat gaan financieren? Je leverancier zal dat financiële gedeelte niet graag voor z'n rekening nemen als ze al verlies hebben geleden in NL de afgelopen jaren.

Agentuur is voor je fabrikant een bekend fenomeen (zeker in de meubelbranche en landen als DLD/AU), daar zal men eerder wat voor voelen, dan allerlei andere constructies. Zie je jezelf al zitten daarginds in AU en proberen ze uit te leggen waarom het misschien wel slimmer is om een franchise op te zetten?

Reken er maar niet op, daar zijn ze daarginds veel te traditioneel voor.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Hoe goed ken je de leverancier? En dan niet op het niveau van 'ik heb veel contact met de inkoop, de logistiek etc.' maar hoe goed ken je ze echt? Weetje wie de beslissingen neemt, Hoe goed kun je met hen overweg. Hoe goed kunnen zij met het huidige MT van de NL vestiging overweg?

 

Frans

 

@Ed: Meen me te herinneren (correct me if i'm wrong) dat je bij een agentschap met slechts 1 leverancier in je portefeuille al vrij snel tegen een verkapt dienstverband aanloopt, of niet?

Link naar reactie
  • 0

[*]Binnen hun productgroep alleen verkoop van het huidige merk.

[*]Lichte verhoging van de marge door iets hogere inkoopprijzen (optie, natuurlijk liever niet :)).

[*]Geen risico.

[*]Bij verkoop van bedrijf hebben zij het eerste aankooprecht.

 

Allemaal goed en aardig maar waarom bied je ze geen verkoopstijging/omzetvergroting op basis van een onderbouwd plan?

Dat in combinatie met lagere kosten maakt de rest secundair.

 

Onder je naam staat toch niet voor niets 'targetverslinder'? ;)

Link naar reactie
  • 0

Hoe goed ken je de leverancier? En dan niet op het niveau van 'ik heb veel contact met de inkoop, de logistiek etc.' maar hoe goed ken je ze echt? Weetje wie de beslissingen neemt, Hoe goed kun je met hen overweg. Hoe goed kunnen zij met het huidige MT van de NL vestiging?

 

Hallo Frans,

 

De leverancier is mij goed bekend. Ik ben namelijk al meer dan 10 jaar werkzaam bij dit bedrijf. Mijn directe aanspreekpunt, als lid van het MT, is de commercieel directeur in Oostenrijk. Wij hebben maandelijks diverse besprekingen en rapportages. Uiteindelijk is hij ook maar een marionet van de algemeen directeur/eigenaar, maar hij heeft wel duidelijk invloed op de uiteindelijke beslissing.

Link naar reactie
  • 0

[*]Binnen hun productgroep alleen verkoop van het huidige merk.

[*]Lichte verhoging van de marge door iets hogere inkoopprijzen (optie, natuurlijk liever niet :)).

[*]Geen risico.

[*]Bij verkoop van bedrijf hebben zij het eerste aankooprecht.

 

Allemaal goed en aardig maar waarom bied je ze geen verkoopstijging/omzetvergroting op basis van een onderbouwd plan?

Dat in combinatie met lagere kosten maakt de rest secundair.

 

Onder je naam staat toch niet voor niets 'targetverslinder'? ;)

 

Bedoel jij dit in loondienst of als zelfstandige?

Link naar reactie
  • 0

ALs zelfstandige natuurlijk, dat wil je toch?

 

Welke kosten hebben ze nu die ze straks niet hebben als jij hun distributeur bent?

 

Je geeft al aan dat ze vorig jaar zefs geld hebben overgemaakt om de vestiging te ondersteunen. Die kosten vallen weg als jij zelfstandig wordt.

Jouw inkoopprijzen zouden dus moeten dalen waardoor , maar de kosten dalen voor je leverancier ook want die neem jij over als distributeur.

Voor hun minder risico en minder kopzorgen wat beloond mag worden met betere inkoopprijzen voor jou

 

Hoeveel invloed oefenen ze nu uit op de vestiging? Ben je vrij om je strategie te bepalen of hebben ze een stevige vinger in de pap? In dat laatste geval: Denk je dat ze dat willen opgeven?

 

Frans

 

Link naar reactie
  • 1

 

Er zijn zat situaties denkbaar waarbij een tamelijk goed product verkocht wordt door een ingedut bedrijf, gewoon omdat er een luie cultuur is ontstaan in betere tijden. Het scenario om de boel te laten ploffen voor een betere doorstart is helemaal zo gek nog niet. Is gewoon evolutie.

 

Twabla, je slaat de spijker direct op zijn kop! Bedankt voor je omschrijving.

 

Ik begon mij al een haai tussen lieve goudvisjes te voelen. :-[

 

Het probleem met een faillisement en doorstart is dat je op het moment van faillisement de volledige controle over het proces verliest, er komt een externe curator en die gaat vanaf dat moment de koers bepalen, als hij of zij van mening is dat door bijvoorbeeld aansprakelijkstelling van de Holding / aandeelhouder in Oostenrijk meer te halen valt dan bij een doorstart, dan kun je gewoon met je spreekwoordelijke plasje naar de dokter en ligt je plan voor de doorstart gewoon in de prullenbak. En ook curators zijn meesters in het detecteren van een luie ingedutte cultuur om daar vervolgens redelijk rigoreus mee af te rekenen.

De meeste doorstarts zijn daadwerkelijk uit nood geboren en zijn vrijwel niet gecontroleerd aan te sturen. Het verhaal van even een bv'tje laten klappen om schoon te kunnen doorstarten is vaak een vorm "grootspraak" uit opluchting de niet de hele tent naar de kl*te is gegaan. Ik zeg niet dat het onmogelijk is maar het is zeker geen abc-tje.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wanneer ik ons huidig inkoopniveau kan behouden ben ik tevreden. Het grote voordeel voor hun is dat zij geen last meer hebben van bijvoorbeeld personeel(kosten), huisvestingskosten, firmawagens, etc. Momenteel hanteren zij een bepaalde marge op hun productiekosten, dat zijn onze inkoopprijzen. De brutowinst die wij momenteel draaien is niet toereikend om bovenstaande kosten te dekken, zij moeten dus weer inleveren van hun marge. Wanneer ik zelfstandig ben behouden zij gegarandeerd de volledige marge, daarnaast besparen zij gemaakte kosten op het gebied van controlling en management. Een hoop rompslomp minder dus.

 

Tweede voordeel is dat door een effectiever en enthousiaster verkoopteam wij meer omzet zullen gaan maken. hun nominale marge gaat dus stijgen.

Link naar reactie
  • 0

 

Er zijn zat situaties denkbaar waarbij een tamelijk goed product verkocht wordt door een ingedut bedrijf, gewoon omdat er een luie cultuur is ontstaan in betere tijden. Het scenario om de boel te laten ploffen voor een betere doorstart is helemaal zo gek nog niet. Is gewoon evolutie.

 

Twabla, je slaat de spijker direct op zijn kop! Bedankt voor je omschrijving.

 

Ik begon mij al een haai tussen lieve goudvisjes te voelen. :-[

 

Het probleem met een faillisement en doorstart is dat je op het moment van faillisement de volledige controle over het proces verliest, er komt een externe curator en die gaat vanaf dat moment de koers bepalen, als hij of zij van mening is dat door bijvoorbeeld aansprakelijkstelling van de Holding / aandeelhouder in Oostenrijk meer te halen valt dan bij een doorstart, dan kun je gewoon met je spreekwoordelijke plasje naar de dokter en ligt je plan voor de doorstart gewoon in de prullenbak. En ook curators zijn meesters in het detecteren van een luie ingedutte cultuur om daar vervolgens redelijk rigoreus mee af te rekenen.

De meeste doorstarts zijn daadwerkelijk uit nood geboren en zijn vrijwel niet gecontroleerd aan te sturen. Het verhaal van even een bv'tje laten klappen om schoon te kunnen doorstarten is vaak een vorm "grootspraak" uit opluchting de niet de hele tent naar de kl*te is gegaan. Ik zeg niet dat het onmogelijk is maar het is zeker geen abc-tje.

 

 

 

Ik hoef niet perse een doorstart te maken. Primair wil ik de vertegenwoordiging in handen krijgen, samen met het gemotiveerde deel van het personeel. Binnen- en buitendienst. Een eigen BV oprichten heeft mijn voorkeur.

Link naar reactie
  • 0

Wanneer ik ons huidig inkoopniveau kan behouden ben ik tevreden. Het grote voordeel voor hun is dat zij geen last meer hebben van bijvoorbeeld personeel(kosten), huisvestingskosten, firmawagens, etc. Momenteel hanteren zij een bepaalde marge op hun productiekosten, dat zijn onze inkoopprijzen. De brutowinst die wij momenteel draaien is niet toereikend om bovenstaande kosten te dekken, zij moeten dus weer inleveren van hun marge. Wanneer ik zelfstandig ben behouden zij gegarandeerd de volledige marge, daarnaast besparen zij gemaakte kosten op het gebied van controlling en management. Een hoop rompslomp minder dus.

 

Tweede voordeel is dat door een effectiever en enthousiaster verkoopteam wij meer omzet zullen gaan maken. hun nominale marge gaat dus stijgen.

 

Je zorgt er dus voor dat ze minder risico gaan lopen en daarnaast geef je ze nog een smak geld mee aan verminderde kosten ook. Geld dat je zelf hard genoeg nodig zult hebben om je toko op te zetten, een naam te maken etc.

 

Heb je een goede reden om dat geld weg te geven?

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

@Ed: Meen me te herinneren (correct me if i'm wrong) dat je bij een agentschap met slechts 1 leverancier in je portefeuille al vrij snel tegen een verkapt dienstverband aanloopt, of niet?

Dat denk ik ook, het ligt ook veel meer voor de hand dat de Oostenrijkse onderneming hier gewoon gaat downscalen en enkele buitendienstmedewerkers in dienst houd en de rest naar huis stuurt.

 

Misschien dat verkopertje kan vertellen waarom de Oostenrijkers op het idee gekomen zijn hier een vestiging met alles erop en eraan op te zetten.

 

 

Mijn directe aanspreekpunt, als lid van het MT, is de commercieel directeur in Oostenrijk. Wij hebben maandelijks diverse besprekingen en rapportages. Uiteindelijk is hij ook maar een marionet van de algemeen directeur/eigenaar, maar hij heeft wel duidelijk invloed op de uiteindelijke beslissing.

 

Met alle respect voor jouw contacten met het MT maar als je echt iets wil zul je met de CEO moeten praten. Daar zul je zelf een goede band mee op moeten bouwen en zijn vertrouwen moeten winnen. Als je zover bent kun je met jouw ondernemingsplan op de proppen komen en kijken hoe men daar op reageert.

Aangezien de door jouw geschetste situatie niet erg florisant is geef ik je weinig kans dat je op korte termijn een dergelijke band met de directie op kunt bouwen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.