• 0

Prive aandelen onderbrengen in een BV

Hallo,

 

Ik heb op dit moment 10% aandelen in prive bezit van de BV waar ik werkzaam ben als medewerker, nu ben ik bezig om nog eens 15% van de aandelen van deze BV aan te kopen en ik wil deze 15% aandelen in een nog op te richten Beheers BV onderbrengen.

 

Tevens wil ik de reeds in prive bezit zijnde 10% van de aandelen hier ook in onder brengen.

De 10% zijn ooit gekocht tegen bedrag X, de waarde van deze 10% is nu 10 keer bedrag X, ( herrekend vanuit de koopprijs van de 15%).

 

Tegen welke waarde moet ik deze aan de Beheers BV verkopen.

Kan dat tegen de verkrijgingswaarde (bedrag X),

of moet dat tegen de huidige waarde(bedrag X keer 10), dan zal ik over de meerwaarde 25% belasting moeten betalen zo ja wanneer moet ik die belasting betalen, meteen bij verkoop of via de normale prive belasting aangifte.

 

Indien er prive kosten zijn gemaakt voor de oprichting van de beheers BV en de aanschaf van de 15% kunnen deze dan in mindering worden gebracht op de 25% belasting over de meerwaarde van de verkoop van die 10% aan de Beheers BV.

 

Als de 10% aandelen tegen X keer 10 moeten worden verkochtaan de beheers BV kan deze waarde, als deze hoger is als Euro 18.000,-- als startkapitaal worden aangemerkt.

 

m.vr.gr.

 

Perry van Leeuwen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je zal de aandelen tegen de werkelijke waarde in moeten brengen in de BV. Dat betekent dus afrekenen over de winst tegen 25%. Tenzij je om een voorlopige aanslag vraagt, moet je die belasting betalen nadat je de normale IB-aangifte hebt gedaan (wel moet je dan rente betalen, op dit moment 2,5% per jaar).

 

Er bestaan faciliteiten die directe belastingheffing kunnen voorkomen, maar voor zover ik nu kan nagaan zijn die niet van toepassing. Dat gaat pas spelen als je meer dan de helft van de zeggenschap in de BV hebt. Inbreng door middel van aandelenruil zou theoretisch nog een optie zijn, maar dan moet je wel even de Hoge Raad zover zien te krijgen dat te accepteren.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ronaldinho bedankt voor je reactie is duidelijk.

 

Heb nog de volgende vragen:

 

Wie of wat bepaald precies de werkelijke waardeop dit moment, de 10% zijn in 2004 gekocht voor bedrag X en er zijn nadien nooit geen aandelen van de BV verhandeld. Wel is er nu een overeenkomst om nog eens 15% van de aandelen bij te kopen tegen bedrag X keer 10, is dit dan de werkelijke waarde.

 

Kun je evt ook vertellen of de huidige waarde van de 10% aandelen, als deze meer is als 18KEuro als starkapitaal voor de op te richten Beheers BV kan dienen, of moet ik eerst inleggen en daarmee de 10% aandelen terugbetalen.

 

alvast bedankt voor de reactie,

 

m.vr.gr.

 

Perry

Link naar reactie
  • 0

voor de 10% privé aandelen zal geen nachgrundung nodig zijn. Die zijn immers meer dan 2 jaar geleden verworven. Als TS de andere 15% eerst privé koopt en daarna binnen 2 jaar overdraagt aan een eigen BV dan zal nachgrundung wellicht nodig zijn. Hopelijk is tegen die tijd het nieuwe BV recht erdoor en is nachrgundung dan sowieso verleden tijd.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost bedankt voor je reactie,

 

voordat ik eea ga uitvoeren en me bij laat staan door een fiscaal adviseur, en de rekening begint te lopen, probeer ik voor mezelf eea duidelijk te krijgen.

 

Toch is me iets nog niet helemaal duidelijk:

 

Ik heb 10% aandelen in privebezit, gekocht in 2004 tegen E 2000 in bedrijf A

ben van plan om nog eens 15% bij te kopen tegen E50000, wordt door deze aandelenkoop mede directeur en wil deze daarom onder te brengen in een nog op te zetten beheers BV.

 

Tevens wil ik de 10% onderbrengen in diezelfde Beheers BV, tegen welke waarde moet ik die dan verkopen aan de Beheers BV . 15% kosten E50000, is dan mijn 10% waard E33333 ?

 

Ben ik daar dan prive 25% belasting verschuldigt over de meerwaarde tussen E 33333- E2000 middels de IB-aangifte, of is er nog een vrijstelling of iets dergelijks ?

 

Het geld voor de koop van de 15% aandelen komt ook van mij prive, kan ik de (rente) kosten die daarme gemoeid zijn aan de Beheers BV in rekening brengen.

 

Klopt het dat ik dan als Beheers BV een schuld (lening) heb aan de prive gelijk aan de verkoopprijs aandelen 10% + prijs aandelen 15%. + evt rentekosten.

 

En als bedrijf A een winstuitkering doet, deze belastinvrij binnenkomt bij de beheers BV, en ik met deze uitkering de schuld (lening) toch kan terug betalen aan de prive zonder dat ik daar als prive of als Beheers BV belasting over moet betalen.

 

gr,

 

Perry

 

Link naar reactie
  • 0

Tevens wil ik de 10% onderbrengen in diezelfde Beheers BV, tegen welke waarde moet ik die dan verkopen aan de Beheers BV . 15% kosten E50000, is dan mijn 10% waard E33333 ?

Dat ligt wel voor de hand, ja.

Ben ik daar dan prive 25% belasting verschuldigt over de meerwaarde tussen E 33333- E2000 middels de IB-aangifte, of is er nog een vrijstelling of iets dergelijks ?

In principe is daar geen vrijstelling voor, omdat je niet meer dan de helft van de zeggenschap krijgt. Als je op termijn van plan bent om wel meer dan 50% van de aandelen te kopen, dan is het wellicht een optie om te wachten met inbrengen van die 10% totdat het zover is. Dan kun je namelijk een beroep doen op de aandelenfusiefaciliteit. Of dat een optie is, kan ik zo niet beoordelen.

Het geld voor de koop van de 15% aandelen komt ook van mij prive, kan ik de (rente) kosten die daarme gemoeid zijn aan de Beheers BV in rekening brengen.

Hoe gaat de BV het geld krijgen voor de aankoop? Een idee is om 18k te storten als kapitaal (dat is dan van de BV, krijg je geen rente op) en de rest te lenen aan de BV. Die lening valt dan wel in Box 1 (terbeschikkingstellingsregeling), dus de rente is belast (doorgaans wel aftrekbaar bij de BV, maar daar zijn wel voorwaarden voor, namelijk dat de rente bij jou voldoende belast is). De vraag is dan wel of de BV voldoende belast inkomen heeft om die renteaftrek te kunnen effectueren (zorg dat de managementfee hoog genoeg is).

 

De schuld zelf is dan 'belastingvrij' af te lossen.

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hallo het is even geleden dat ik mijn vragen hier heb gesteld,

 

Heb inmiddels de aandelen in Prive aangekocht, en voorlopig nog niet in een BV ondergebracht.

heb nu de volgende vraag, al is dit misschien niet het juiste topic...

 

Nu heb ik kosten gemaakt in 2010 om de aandelen te kunnen kopen. heb dus wel kosten ivm een aanmerkelijk belang in 2010 maar in 2010 heb ik geen voordeel uit aanmerkelijk belang, mijn vaag is nu wanneer geef ik de kosten op, doe ik dat bij de aangifte IB over 2010, of doe ik dat op het moment dat ik een voordeel uit aanmerkelijk belang heb, bij in 2012 als er een divindend uitkering is geweest.

 

graag jullie reactie de bealsting telefoon kon me geen goed antwoord geven, als geef ze op in 2010 dan weten we er van, verder heb ik daarover geen informatie voor particulieren.

 

m.vr.gr.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat voor kosten gaat het om? Aankoopkosten kun je namelijk niet aftrekken, maar moet je optellen bij de verkrijgingsprijs van de aandelen. Die kosten leiden dus pas op een later moment tot aftrek (namelijk bij verkoop van de aandelen).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Denkfoutje.

 

Als jij ze opgeeft in box 2 2010 dan 'parkeert' de fiscus dat verlies totdat er positieve inkomsten zijn in box 2 in een later jaar. In dat latere jaar geef je in de IB aangifte aan dat er nog een oud compensabel verlies in box 2 verrekend kan worden. Dus wel zelf opgeven, maar niet door die kosten wederom in mindering te brengen. Er is namelijk een aparte vraag over verliescompensatie.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.