• 0

Beleggingsadvies bedrijf oprichten

Hallo,

 

Ik wil graag een bedrijf oprichten voor het verstrekken van beleggingsadvies.

Naast persoonlijke begeleiding van beleggers wil ik advies geven over wanneer men bepaalde financiele instrumenten moet kopen.

 

Ik zou graag willen weten aan welke vereisten ik moet voldoen. In hoeverre heb ik te maken met MiFid regels en wat betekent dit voor mij?

 

Alvast bedankt voor het advies.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn advies: bel de AFM en leg voor wat je wilt gaan doen. De MiFid-materie is te complex om hier op dit forum een pasklaar antwoord te verwachten. Iets wat per definitie onmogelijk is zonder de specifieke feiten van jouw activiteiten te kennen.

 

Voor advies dat alleen betrekking heeft op fondsen is een beperktere (z.g.n. Nationaal Regime Mifid) vergunning vereist dan voor advies in en/of beheer van individuele aandelen en derivaten (opties, futures, swaps, forwards etc etc) . Ook is van belang of het (non discretionair) advies of discretionair vermogensbeheer betreft.

 

Voor ons is bijvoorbeeld een NR Mifid voldoende in combinatie met vergunningen WFT Leven en WFT Beleggen, maar wij adviseren dan ook nimmer individuele aandelen of derivaten.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt. Ik zal contact opnemen.

 

Het gaat in mijn geval om derivaten. Het advies dat ik geef is advies om aandelen te kopen. De klant koopt het zelf.

Ik vind het opvallend dat er zo veel kleine vermogensbeheer-achtige bedrijfjes zijn die niet "ingeschreven" staan bij de Afm.

 

Link naar reactie
  • 0
Ik vind het opvallend dat er zo veel kleine vermogensbeheer-achtige bedrijfjes zijn die niet "ingeschreven" staan bij de Afm.

 

Waarom bel je er niet eens eentje en vraag je concreet naar hun vergunning? Veel kleine vermogensbeheerders zijn alleen bezig met beheer van het eigen vermogen (bijv. een DGA die Pensioen in eigen beheer voert en dat belegt), dat is niet vergunningplichtig. Daarnaast zijn de vergunningen verdeeld over 3 AFM-registers: beleggingsinstellingen, beleggingsondernemingen en financieel dienstverleners.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.