• 0

Hoe BTW berekenen voor rondvaart/restaurant?

Beste Ondernemers/experts,

 

Ik ben sinds kort met mijn partner een klein rondvaart bedrijfje gestart waarbij onze gasten tijdens de rondvaart kunnen genieten van verschillende arrangementen zoals tapas en bbq.

Wij komen er alleen niet uit hoe we het btw tarief moeten doorrekenen aan onze gasten. We hebben al meerdere telefoontjes gepleegd met de belastingdienst maar die geven ons elke keer een ander antwoord en moeten de hele tijd hun vraag voorleggen aan een collega en geven uiteindelijk geen duidelijk antwoord.

Dus bij deze hopen wij iemand die ons nu een duidelijk antwoord kan geven op de volgende vragen:

 

1. Ons bedrijf vaart alleen groepen tot 12 personen die van tevoren reserveren, ze betalen voor de rondvaart een vast bedrag en dit is inclusief varen, eten, en drinken. Hoe berekenen wij nu de btw? We weten dat voor het varen een 6% tarief geldt en voor alcoholhoudende drank 19%. Maar voor het eten weten we het niet zeker, de belastingdienst zei 19% omdat wij het eten bij ons op de boot genuttigd wordt, maar hier zijn we dus niet helemaal zeker van wij dachten dat het gewoon 6% is.

 

2. Als we op de factuur de drank berekenen zijn wij dan verplicht hierover een winstpercentage te bereken, of mogen we dit tegen de inkoopprijs doorverkopen waardoor wij voor het overige bedrag maar 6% kunnen rekenen? De belastingdienst zei eerst van wel en bij het tweede telefoon gesprek weer van niet. Ter verduidelijking, één persoon betaald 47.50 inlc btw, hiervan zijn wij p.p. ongeveer 4 euro kwijt aan drank (alcohol) en 7 euro aan eten (beide zijn de inkoopprijzen ex btw)

Kunnen wij dan als volgt rekenen: drank €8,33 (19%) eten €4,24 (6%) rondvaart €32,93 (6%) = €47.50

Of is het echt waar dat we voor drank en eten iets van winst moeten bereken?

 

Ik hoop dat iemand ons een duidelijk antwoord kan geven. Mocht er iets niet duidelijk zijn laat het dan even weten we zijn nog niet zo thuis in het hele belastingsysteem.

 

Groet Joël

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Joël,

 

De vaarten zijn inderdaad belast met 6%. Catering aan boord zou je zelfs kunnen zien als onderdeel van de hoofddienst, maar laten we uitgaan van een verplicht gesplitste dienst:

 

Eten, koffie, thee, fris, etc. tegen 6%

Drank 19%.

 

Je bent niet verplicht een winstmarge voor eten en drinken in te bouwen!

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Er is dus geen noodzaak om het tegen normale markttarieven te verkopen? Op de factuur staat dan dus bier voor een euro o.i.d. vermeld? Wat dus 4 euro bij 19% wordt. Ik dacht dat dat soort zaken juist niet meer toegestaan waren. Daarnaast is het lastige concurrentie voor bestaande horeca ergens, zij betalen over 8 euro 19% BTW bij een prijs van 2 euro.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

de belastingdienst zei 19% omdat wij het eten bij ons op de boot genuttigd wordt,

???

 

De eerste vraag is of er gesplitst moet worden. Dat is mede afhankelijk van hoe de prijs is opgebouwd en hoe 'bijkomend' de dienst (in dit geval alcohol) is.

 

De tweede vraag is hoe er dan gesplitst moet worden. Daarover is de minister het volgende van mening:

 

3.2.8 Splitsen vergoeding

Bij een samengestelde prestatie tegen één vergoeding, die voor de tarieftoepassing in zelfstandige delen moet worden gesplitst, bestaan voor de methode van splitsing de volgende mogelijkheden:- de toerekening vindt plaats op basis van de gangbare prijzen (marktwaardemethode);- de vergoeding voor de verschillende deelprestaties is in beginsel evenredig aan het bedrag aan vergoeding dat voor de verschillende prestaties als zodanig in rekening is gebracht/ontvangen;- de vergoeding kan aan de verschillende deelprestaties worden toegerekend op basis van de verhouding van de inkoopprijzen of kostprijzen; - de toerekening van de vergoeding aan de verschillende deelprestaties moet worden geschat (waarbij eventueel rekening wordt gehouden met de kostprijzen van de onderscheiden prestaties).De belastingplichtige dient bij de splitsing van een vergoeding de marktwaardemethode te hanteren, tenzij hij kan aantonen dat de methode van de werkelijke kosten voor het betrokken heffingstijdvak de werkelijke samenstelling van de als een geheel geleverde prestaties getrouw weergeeft (Hoge Raad 23 februari 2007, nr. 42387).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dank je Luc, ik zie nu wat bedoeld wordt. Door de vaste prijs voor het geheel zou je kunnen doen alsof sommige onderdelen tegen inkoopprijs verkocht worden. Dat is inderdaad niet toegestaan, excuses aan TS.

 

Voor de losse onderdelen moet ook een zakelijke prijs in rekening gebracht worden, zodat de BTW afdracht ook op zakelijke grondslag berust.

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Oke, het is me nu al iets duidelijker, maar dan moet ik nu dus weten hoeveel winst ik maak op de drank. Is er een minimum winst percentage want ik wil dit natuurlijk zo laag mogelijk houden. En wat betreft de concurrentie is het niet met elkaar te vergelijken. Het is niet zo dat je bij ons op de boot kan stappen en tegen de inkoop prijs een biertje kan kopen, je betaald een vast bedrag waarbij de drank een onderdeel is en niet los als dienst te verkrijgen is.

Link naar reactie
  • 0

Zoals Ronaldinho in zijn quote aangeeft, zal de uiteindelijke vergoeding gesplitst moeten worden op basis van de inkoop/kostprijzen. Nu het lastig is om vast te stellen wat de kostprijs per persoon is van alleen de rondvaart, zal dit op basis van schatting moeten gebeuren.

 

IMHO ligt het dan voor de hand dat je aan de consumpties een marktconforme prijs toerekent en de rest behandelt als rondvaart.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dit is hoe ik het doe:

 

rondvaart à 6% btw

 

bbq aan boord à 6% btw

 

Onbeperkt drinken kost bij mij 12,50 pp. Dit heb ik gesplitst in:

-frisdrank 7,50 incl 6% btw

-bier/fris 5,- incl 19% btw

 

Groetjes Mark

mod edit: aub geen links in je reacties plaatsen, zie huisregels.

www.rondvaartzwolle.nl

Link naar reactie
  • 0

Hoi Mark,

 

Super bedankt, ziet er goed uit en die bedragen komen ook wel overeen, denk alleen dat er bij mij meer alcoholhoudende drank wordt genutigd ipv. fris dus draai dit misschien wel om. In ieder geval een goede richtlijn.

 

bedankt ook voor het advies van de anderen.

 

Groet

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.