• 0

EMZ -> Huis en bezit overdragen?

Je begint met een EMZ en niet met een BV wgns de gunstiger belastingregelingen.

 

Is het dan wijs om je huis en je fysieke bezit aan je partner over te dragen? Je eigen geld steek je in het bedrijf.

Situatie : samenwonend, huis is 50% 50% in bezit en heeft iets overwaarde.

 

Mocht het dan spannend worden dan kan je in ieder geval blijven wonen.

 

Bart

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Bart,

 

Dat zal waarschijnlijk een eeuwig dilemma blijven! Het heeft zo zijn voor en zijn nadelen, zoals met alles.

Mijn advies komt er op neer dat een partner niet voor eeuwig is, ook al denk je nu van wel. Ik ben meer dan 20 jaar getrouwd geweest (in gemeenschap van goederen) en dat pakt nu falikant verkeerd uit voor mij. Nooit gedacht uiteraard !

Ik heb nog het geluk (?) dat de helft van het vermogen dat in het eigen huis zit (lees interessant onroerend goed buitenaf) en waar ik dus de laatste 10 jaar mijn energie ingestoken heb, nog van mij is.

Wat nu wanneer ik dit prive-vermogen in het verleden overgedragen had aan mijn partner ??

Link naar reactie
  • 0

Ja ver-trouwen....voor mij een feit in september.

 

Er is ook nog een andere optie als je een EMZ begint:

 

Trouwen op huwelijkse voorwaarden, huis aan partner overdragen.

Dan bij de notaris vast leggen dat als het verkeerd gaat met de relatie ieder zijn deel krijgt.

Zo heb je in ieder geval minder risico met je vermogen t.a.v van de EMZ en onderneming.

 

vr. gr. Klaas

If you’re not enjoying, you’re not giving your best!

Link naar reactie
  • 0

Ja je kan beter zorgen dat je bezit nooit teveel in gevaar komt. Er is geen waterdichte constructie maar je moet wel opletten bij financieringsconstructies soms wil een financier je woning als onderpand opnemen.

Helemaal gelijk. Ook trouwen op huwelijkse voorwaarden, ongeacht of dit met een koude of warme uitsluiting is, biedt geen garantie. Als een financier geen vertrouwen in jou en/of je onderneming heeft, dan zal die alleen bereid zijn een lening te verstrekken als de partner met de woning of andere vermogensbestanddelen borg staat en onderpand biedt. Overingens bestaan deze onderpandconstructies niet alleen bij de eenmanszaken, vof's of cv's, maar ook bij bv's. Ergo, een kredietverstrekker wil maar één ding en dat is "zekerheid".

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    16 leden, 293 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.