• 0

Prijzen zichtbaar vs niet zichtbaar op website

Beste HL-ers,

 

Ik zit met de volgende vraag en vind er via google niet direct een antwoord op.

Bijna alle bedrijven hebben tegenwoordig een website, met meestal gemeenschappelijke topics, wie,wat,waar,... ook stellen ze allemaal hun prodcut(en)/dienst(en) voor.

1 groot verschil: sommige zetten de prijs er bij en andere houden de prijs verborgen.

Ik vraag mij af, waarom verborgen houden? Hier de pro's en contra's volgens mij van de prijs verborgen te houden:

 

Waarom wel verborgen houden:

- Als de potentiële klant echt interesse heeft in het product moet hij contact opzoeken met de winkel, waardoor de verkoper hem kan overtuigen en houden.

- Verdediging strategie tov de concurrent, benchmarking, ...

- Je hebt een hogere prijs dan het gemiddelde van de industrietak en wilt de klant niet afschrikken.

- Iedere prijs is variabel per klant.

 

Waarom niet verborgen houden:

- De drempel voor de potentiële klant om te bellen voor de prijs is te hoog, dus hij haakt af.

- De concurrentie kent u prijsbeleid: maar als je goed concurreert op de prijs moet je u hier niet om schamen, maar er juist mee pronken.

- Als je de prijs toont weet de klant dat hij gelijk behandeld wordt met een andere klant met als logische redenering dat er geen woeker winsten gemaakt worden.

 

Mijn conclusie: je kunt beter je prijzen meteen tonen. Dit is natuurlijk afhankelijk per industrie, maar ik ben zelf al veel sites tegen gekomen waar ik afhaak omdat er geen prijzen staan.

 

Hoe zit het met het juridische aspect? Mag men in sommige gevallen geen prijzen tonen?

 

Wat denken jullie als je bv in de diensten sector van een bepaalde niche wilt toetreden en al je concurrenten houden hun prijzen verborgen en jij als nieuwkomer (die tevens goede prijzen hanteert) toont zijn prijzen open en bloot met een goede argumentatie per prijs.

 

Graag jullie meningen.

 

Thx

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het eerste wat ik vroeger leerde van mijn vader die op de markt stond was overal duidelijke informatie en prijzen te vermelden bij de producten omdat de klant het toch als een barrière ziet om dit te vragen.

 

Uiteraard zijn niet alle diensten en maatwerkproducten er geschikt voor maar een "vanaf prijs" geeft de klant ook al veel informatie.

Link naar reactie
  • 0

Het probleem emet je voorbeeld is wel dat mensen er geen evrstand van hebben en het wel denken te hebben.

 

Neem nu mijn branche, reken er maar niet op dat opdrachtgevers een goede berekening kunnen maken mbt kabels, microfoons, speakers, versterkers, verlichting, manuren etc.

 

Bovendien vergeten mensen altijd heel veel dingen, waardoor er een vertekend beeld ontstaat.

 

Tuurlijk, maar een indicatie. Stel ik ga trouwen, en ik denk na over een podium, dan zou het handig zijn om een INDICATIE te habben wat een podium kost zonder te bellen. Dat bellen schrikt ook potentiele klanten af, "stel dat het te duur is"

 

Ook als "zakelijke consument" hou ik er niet van om eerst te bellen. Gegarandeerd de persoon zit niet op zijn plaats, dan will de secetaresse me terug laten bellen. Als potentiele gebruiker denk ik dan "dan hebben ze mijn nummer weer" ik moet een INDICATIE hebben.

Link naar reactie
  • 0

Dat kun je toch ook op je website doen?

Voor sommige zaken is dat gewoon lastig - het voorbeeld dat je noemt lijkt me een drama om in te voeren en actueel te houden voor een website, los nog van hoe je een interface naar de gebruiker gaat leveren waarbij die dat op een inzichtelijke manier kan raadplegen.

 

En voor andere branches is het gewoon onmogelijk of compleet zinloos. Natuurlijk kan ik, bij wijze van spreken, op mijn website zetten dat een complete website ergens tussen de 500 en 100.000 euro kost (zou leuk zijn! ;)), maar daar heeft niemand wat aan.

 

En hoeveel websites heb jij dan verkocht voor 100k ? Dus niet offertes gemaakt,

 

 

Doe niet zo moeiljk, als ik een webdesigner was, zou ik een grove indicatie kunnen geven. Zeker bij dingen die "werk" kosten, zou ik altijd willen weten hoe snel je dan bijv werkt :)

 

Ik kan me dus voorstellen - portfolio,

 

project 1 = 50 uur werk, als grove indicatie kan ik er dan dus vanuit gaan dat dat 2500 euro kost

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Met de voorbeelden ben ik niet al te gelukkig vandaag dus toch maar even op mezelf betrekken:

 

We verkopen nog weleens een archiefinrichting.

 

Die rekken, laten we eens van verrijdbare rekken uitgaan, variëren in omvang van 100 euro tot een opdracht van 3 miljoen euro die we ook al eens gehad hebben.

 

Kun je dat terugrekenen naar basismodules? natuurlijk:

 

Standaard : 40 verschillende standaardlengtes onderstellen x 8 verschillende standaarddieptes x 7 verschillende standaardhoogtes geeft totaal 2240 mogelijkheden voor 1 verrijdbaar rek.

 

De prijs is afhankelijk van de aantallen, dus laten we eens 7 prijsstaffels nemen, wat het aantal mogelijkheden vergroot tot 15.680.

 

Dan heb ik het over legborduitvoeringen van rekken en nog niet eens over specifieke hangmapsystemen, kledingberging e.d.

 

Verder heb je nog de keuze tussen verzinkt of in kleur (x2) open, gesloten of geperforeerde zijwanden (x3) geleiderails in de vloer of op de vloer (x2) houten vloeren, parketvloer, aluminiumvloer, laminaatvloer of spaanderplaatvloer (x5), met opstaande randen op de legborden, zonder, of met een dichte achterwand, of een geperforeerde dichte achterwand, of een houten achterwand (x5) en handmatige, mechanische of electrische aandrijving en je zit inmiddels op.......

 

14.112.000

 

...theoretische mogelijkheden afhankelijk van de klantwensen, waarbij ik de diverse opties, accessoires en andere zaken nog niet gehad heb, evenals meerkosten voor montage bijvoorbeeld (weleens 80 vrachtwagens van 13 meter via een raampje van 1000x1800 mm moeten inhuizen op 12 meter hoogte in het centrum van Den Haag? maakt de kostprijs wel wat hoger hoor...)

 

daar kan ik de klant natuurlijk in laten zwemmen met de kans dat hij er niet uitkomt, of gewoon wat voorbeelden geven die waarschijnlijk niet aansluiten bij zijn specifieke wens, of de klant vragen contact op te nemen voor een offerte die hij meestal binnen 2 dagen heeft....

 

Reken ik het terug naar een prijs per strekkende meter legbord dan zit je tussen de 15 en 80 euro.

Als je slechts 100 meter nodig hebt dan kun je met je eigen inschatting al behoorlijk de plank misslaan helaas

 

Om die reden geef ik dus geen prijzen op voorhand

 

Frans

 

Toen ik nog een winkel had, heb ik ook wel eens gezocht op rekken, alleen de grote firmas deden prijzen op site zetten.. Waarom zou ik uberhaubt een afspraak maken als ik zie dat die rekken te duur zijn (lees te duur voor mijn budget?)

 

Kost alleen maar tijd (van jou en mijn kant!)

Link naar reactie
  • 0

Het probleem emet je voorbeeld is wel dat mensen er geen evrstand van hebben en het wel denken te hebben.

 

Neem nu mijn branche, reken er maar niet op dat opdrachtgevers een goede berekening kunnen maken mbt kabels, microfoons, speakers, versterkers, verlichting, manuren etc.

 

Bovendien vergeten mensen altijd heel veel dingen, waardoor er een vertekend beeld ontstaat.

 

Helemaal mee eens, wat zou je kunnen vermelden aan prijzen?

Gevaar is dan ook nog dat dat de prijzen van bouwmarkt-materialen vergeleken worden met onze prijzen.

 

Een concullega adverteert in het lokale nieuwsblad met een te laag uurtarief, terwijl globaal genomen de verhouding loon/materiaal voor een elektrotechnisch bedrijf 50/50 is. Wat zegt een laag uurtarief dan?

 

En hoe lang is iemand er mee bezig, heb je goede gereedschappen dan scheelt dat zeker in montagetijd.

 

Dit werk is te divers om algemen indicaties af te kunnen geven, aan de hand van een telefonische omschrijving lukt nog wel, maar ook niet bij iedereen die belt.

 

Link naar reactie
  • 0

In 2007 heb ik die frikandellen van Omniture hier gehad, om een analytics programma te laten installeren op mijn websites.

 

Na een hoop ge-email (en gezeur van mijn kant) kreeg ik GEEN indicatie, moesten ze voor langs komen.

 

Heb ik ze laten komen, koffie ingeschonken. Na wat vertellen bleek het 25k euro te kosten.

 

Kun je toch ook aan de telefoon zeggen? Of als voorbeeld op je site zetten. Die offerte cultuur gaat geen jaren meer mee (geukkig maar!)

Link naar reactie
  • 0

@rk

 

Zeg het maar: jij wil 1000 meter archiefstelling. Welke indicatie zal ik je geven: 15.000 of 80.000?

 

Frans

 

http://www.overtoom.nl/scanda-basisstelling-afm-h-209-x-b-97-x-d-30-cm-_02225552.html

 

 

dit is een indicatie voor mij (en dan zonder het webshop component)

 

een CAD tekeningetje met daarbij een prijs.

 

Als ik 1000 meter nodig had, zou ik natuurlijk wel offereren, en misschien zelfs laten opmeten!

 

Link naar reactie
  • 0

http://www.overtoom.nl/scanda-basisstelling-afm-h-209-x-b-97-x-d-30-cm-_02225552.html

 

 

dit is een indicatie voor mij (en dan zonder het webshop component)

 

een CAD tekeningetje met daarbij een prijs.

 

Als ik 1000 meter nodig had, zou ik natuurlijk wel offereren, en misschien zelfs laten opmeten!

 

 

Met stationaire rekken ben ik het met je eens. Ik open ook over 2-3 maanden een webshop voor dat spul.

 

Ik had het in mijn voorbeeld over verrijdbare rekken, en je komt aan het eind van je reactie precies bij het simpele punt dat ik wilde maken:

 

Het is een pré als je relevante prijzen online kunt geven, maar het is gewoon niet in alle gevallen mogelijk.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Ook wij zitten met dit "probleem". Met wij bedoel ik Easy Software Deployment (zie signature). Prijzen vernoemen is niet altijd even handig maar is wel transparant voor de klant.

 

Dit jaar heb ik onderzoek gedaan naar prijzen van de concurrent. Toen merkte ik dat het noemen van prijzen op de website iets is wat sommigen doen maar de meesten niet. Vooral bij de grote jongens als Microsoft, Symantec, etc is het een drama om erachter te komen wat het nou echt kost. Ook is het rekenmodel bij dit soort software een barriere naar mijn mening. Het is vaak een (éénmalig) bedrag maal het aantal computers en over dat totale bedrag 20% ervan is support. Daarnaast heb je nog eens kosten omdat er een consultant langs moet, etc. Dat maakt het niet gemakkelijk om zomaar een prijs per licentie per computer neer te zetten. Ook heb je dan geen context, en zoals anderen ook al zeggen, en geen idee van de kwaliteit of het gebruiksgemak van een product. Het kan verwarrend werken door alleen maar 10 euro per computer neer te zetten en dat mensen zelf moeten gaan rekenen. Misschien bekijken ze het verkeerd of houden ze geen rekening met andere aspecten.

 

Ik denk dat een persoonlijke offerte mooi kan werken als het om dit soort zaken gaat. Wij geloven ook in een on-site demo waarbij de klant eerst ziet wat het doet en kan en daarna de prijs te weten komt. Dit geeft, zoals eerder gezegd, context en kan het bedrag mee of tegen vallen. Op dit moment wil ik een pagina met informatie over prijzen en support online zetten maar zonder de daadwerkelijke bedragen om verwarring te voorkomen.

 

Bij kant en klare producten is het denk ik wel nodig om de prijs te vermelden.

Easy Software Deployment - Een krachtig en éénvoudig te gebruiken software distributie tool - www.easysoftwaredeployment.nl

Link naar reactie
  • 0
En hoeveel websites heb jij dan verkocht voor 100k ? Dus niet offertes gemaakt,

Nul, helaas. Het was ook maar een voorbeeld, en er stond ook nog " (zou leuk zijn! ;))" achter.

 

Doe niet zo moeiljk, als ik een webdesigner was, zou ik een grove indicatie kunnen geven.

Echt? Dat vind ik knap. Ik kan geen serieus bedrag noemen als ik niet eerst uitgebreid met de klant over zijn wensen heb gepraat.

 

Zeker bij dingen die "werk" kosten, zou ik altijd willen weten hoe snel je dan bijv werkt :)

Heh...en wat moet ik je dan vertellen? Zo'n 500 regels code per uur (nee, doe maar niet quoten - is een 100% fictief aantal)? Zegt dat je wat?

 

project 1 = 50 uur werk, als grove indicatie kan ik er dan dus vanuit gaan dat dat 2500 euro kost

Nee, helaas...wat de klant soms opvat als een kleinigheidje kan in realiteit een hoop werk zijn. Je oversimplificeert het allemaal een beetje. Natuurlijk kun je zeggen dat het bouwen van een huis toch niet zo lastig is - paar muurtjes neerplempen, dakkie erop, en klaar - maar in werkelijkheid komt er toch een klein beetje meer bij kijken - hetzelfde geldt voor het maken van een website.

Link naar reactie
  • 0

Die offerte cultuur gaat geen jaren meer mee (geukkig maar!)

 

"Offerte cultuur" : een nieuwe term die later in de boeken komt te staan en waarop de (gemoderniseerde)klant al lachend op zal terug kijken dat het bestond (wat mijn mening betreft).

 

Het klinkt alsof het een straf is om een offerte aan te vragen.

Een offerte is meer dan een prijsopgave, het is bij acceptatie door beide partijen een wettelijke overeenkomst waarin rechten en plichten van beide partijen staan.

 

Er zijn genoeg producten die men kan kopen zonder eerst een offerte op te vragen, maar het kan ook vaak nuttig zijn om dat in offerte vorm op te vragen. Een computer kan men zo in een winkel kopen, maar heb je er 50 nodig, dan is het wel raadzaam om een offerte op te vragen.

 

De prijs voor een technische installatie in een kantoorgebouw kan ook per vierkante meter afgegeven worden, maar het zijn geen verkoopprijzen.

Ik geef ook adviezen aan mensen die een huis willen kopen en aan mij vragen wat het kost om de installatie in orde te maken.

Dat advies is natte vingerwerk en uitsluitend gebaseerd op de informatie die ik heb ontvangen, ik rond het af naar boven en met dat bedrag maken mensen een keuze om een woning wel of niet te kopen.

 

Daarna komt hopelijk het offerte traject en de opdracht, en ondertussen zijn de wensen ook al weer veranderd.

 

Link naar reactie
  • 0
Nul, helaas. Het was ook maar een voorbeeld, en er stond ook nog " (zou leuk zijn! ;))" achter.

 

No offence - probeer een punt te maken (k)

 

 

Heh...en wat moet ik je dan vertellen? Zo'n 500 regels code per uur (nee, doe maar niet quoten - is een 100% fictief aantal)? Zegt dat je wat?

 

Geen idee, ik zit in de software branche, maar meer in R&D, dus nee ik vraag nooit hoe snel iets te R&d-en is, dat heeft geen zin.

 

Nee, helaas...wat de klant soms opvat als een kleinigheidje kan in realiteit een hoop werk zijn. Je oversimplificeert het allemaal een beetje. Natuurlijk kun je zeggen dat het bouwen van een huis toch niet zo lastig is - paar muurtjes neerplempen, dakkie erop, en klaar - maar in werkelijkheid komt er toch een klein beetje meer bij kijken - hetzelfde geldt voor het maken van een website.

 

Als je een onderbroekje op internet koopt zitten daar 5 pagina's "terms and conditions" aan vast, en jij zou de "mitsen en de maaren niet kunnen uisluiten?"

 

Je bent (no offence) kleine partij? Als je mij vraagt "wie zijn mijn concurenten?" dan zou ik zeggen:

 

- de zwartwerkende student

- de LOI opgeleide (web) zwartwerkende babyboomer

- outsouced via India of Oekraine

 

 

Waarom neemt de "bloemist op de hoek" (vaak, niet altijd) zo'n zwartwerkende marktplaats adverteerder?

 

Omdat die op ALLE sites die webdesign aanbieden staat "offerte aanvragen", en diezelfde bloemist op feestjes en partijen hoort "websites maken is duur". Op een dag komt de bloemist wel iemand tegen die dat "na de tijd" erbij doet voor 500 euro zwart.

 

Nou moet je mij vertellen, zou jij geen 10 eenvoudige pagina's ontwerpen voor 500 euro incl BTW? Vergeet niet, die zwartwerkers willen sowieso dat jezelf alle text, fotos etc aanlevert, Dat is voor mij als niet webdesigner 8 uurtjes werk!

 

Wellicht - als het publiek het zou weten (jou klanten) dat ze wel met jou in zee zouden gaan, immers waarom 500 euro zwart betalen als je ook 500 euro incl kunt betalen, btw kunt terug vorderen, en een bonnetje in de administratie kunt doen?

 

En ik denk dat het ook zo werkt met tegelzetters (hey die zijn ook veel zwart, en kosten soms meer als officeel :S ) DJ tiesto huren, of een archiefkast op wielen.

 

Wil geen beterweter zijn - puur discussie

 

Raoul

Link naar reactie
  • 0
Op een dag komt de bloemist wel iemand tegen die dat "na de tijd" erbij doet voor 500 euro zwart.

Ja, en een jaar later, als zijn 'website' eindelijk (bijna) klaar is, heeft hij spijt als haren op zijn hoofd en veel meer geld uitgegeven dan oorspronkelijk overeengekomen. Als we professionals met beunhazen gaan vergelijken hebben we niet echt een discussie.

 

Nou moet je mij vertellen, zou jij geen 10 eenvoudige pagina's ontwerpen voor 500 euro incl BTW?

Nee, ik ben een ontwikkelaar, geen ontwerper.

 

Wil geen beterweter zijn - puur discussie

Een iets hogere mate van realisme zou dan wel prettig zijn! ;)

Link naar reactie
  • 1

En ik denk dat het ook zo werkt met tegelzetters (hey die zijn ook veel zwart, en kosten soms meer als officeel :S ) DJ tiesto huren, of een archiefkast op wielen.

 

Tiesto, leuk voorbeeld

Je denkt toch niet dat Tiesto vaker geboekt wordt als hij prijzen op zijn website zet? hij zou wel gek zijn om dat te doen.

 

Nogmaals: Jij focused op prijs, prijs en nogmaals prijs. Ik denk dat dat in sommige gevallen de verkeerde insteek is.

 

Als je mijn producten niet kent en mijn markt niet dan kun je wel van mening zijn dat het een toegevoegde waarde is als je een indicatieprijs of vanafprijs (welke moet ik hanteren dan?) op de website zet, maar ik denk dat ik daar in mijn markt iets meer kijk op heb.

 

Mijn opdrachten met dit soort producten beginnen vanaf zo'n 25k en er zijn slechts 4-5 serieuze aanbieders in NL.

Mensen verwachten niet anders dan dat ze offerte moeten aanvragen, en zouden het vreemd vinden als er geen rekening wordt gehouden met inhuissituaties , montage, lokale omstandigheden etc.

 

Ik denk dat ik je nu voorbeelden en argumenten genoeg heb gegeven waarom het niet zwart-wit een wet van meden en perzen is dat een prijs op een website automatisch meer klanten/omzet oplevert. Tijd dat je zelf wat argumenten gaat leveren want een mening is leuk, maar ik lees liever dat je mijn ongelijk bewijst.

 

Als ik lage vanaf prijzen neerzet krijg ik klanten die lage prijzen verwachten, terwijl ik erachter kom dat die prijs in die situatie niet gerechtvaardigd is en dus naar boven moet bijstellen.

 

Klanten zoals jij zeg maar, en dan pas ik daarvoor, dan maar geen prijzen op mijn site.

 

Frans

 

PS. Peter reageert nogal mild op je inschatting van zijn werk. Je doet hem denk ik schromelijk tekort door zijn werk te vergelijken met zwartwerkende studenten en de LOI opgeleide (web) zwartwerkende babyboomer :-\

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat we een heel belangrijk aspect vergeten.

 

Er zullen allerlei mogelijkheden zijn om een website te bouwen, die helemaal kan uitrekenen wat je nodig hebt voor bijvoorbeeld de rekken waar Frans het over heeft.

 

Maar de kosten plaatje dat daartegen ver hangt kan zo hoog oplopen dat je je vervolgens uit de markt prijst.

 

Ik heb op mijn podiumverhuursite een berekeningsscript gemaakt, waarbij mensen in 6 stappen een basis indicatie kunnen maken wat betreft de kosten. Omdat ik dit zelf kon en een aantal mensen mij gratis hebben willen helpen heef mij dit alleen maar heel veel nachtelijk uren gekost en dan praten we over iets simpels als een podium.

 

UIteindelijk scheelt het mij een hoop geld want de berekening wordt 3 a 4 keer per dag gebruikt, daar hoef ik dus geen offertes voor te maken.

 

Maar voor een geluidsset of een festival kun je het echt wel vergeten. Mensen weten gewoon niet wat zemoeten hebben en om hier een waterdicht script voor te gaan maken is onmogelijk en als het al wel zoou kunnen wordt de prijs zo hoog dat ik geen klanten meer binnenhaal. Nee geef maar maar gewoon een offerte aanvraag, ik kan de precies met de opdrachtgever meedenken en adviezen geven of wat nu wel en niet noodzakelijk is. En over het algemeen kan ik altijd een oplossing bieden binnen het budget.

Link naar reactie
  • 0

Het klinkt alsof het een straf is om een offerte aan te vragen.

Een offerte is meer dan een prijsopgave, het is bij acceptatie door beide partijen een wettelijke overeenkomst waarin rechten en plichten van beide partijen staan.

+1 dit argument is nog niet op tafel gesmeten.

 

Kort samengevat zie je in dit topic dat er dus een duidelijke kloof is tussen de mensen die hun prijzen plaatsen en niet plaatsen. Een consensus kan er duidelijk ook niet gevonden worden: mensen die hun prijzen niet willen plaatsen zweren bij deze methode.

Uit alle voorbeelden kan ik toch nog een eigen samenvatting maken:

dj tiesto -> weinig aanbod -> uniek in zijn soort -> geen open prijzen -> hoge marges

rekken -> 4 spelers = weinig aanbod -> grote prijselasticiteit -> monopoly achtig -> geen open prijzen -> hoge marges

websites -> veeeel aanbieders -> wijnig prijselasticiteit -> ik argumenteer voor prijzen tonen (je kunt nog altijd de bloemist van de hoek iets wijs maken, maar dit blijft niet duren, de meerderheid is mee met hun tijd, vergeijk het met:

de bakker -> veeel aanbieders -> informatie symmetrie (iedereen weet de prijs van brood, ook de bloemist) -> open prijzen -> lage marges

...

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het niet helemaal eens met je conclussie.

 

Ok dat Tiesto hoge marges heeft ok, maar dat Frans automatisch hoge marges heeft door het weinig aanbod wil ik wel bestrijden ook met vier spelers heb je concurrentie en prijsvechters.

 

Alleen bij echte monopolie kun je bij voorbaat hoge marges halen, anders zul je toch echt iets goeds moeten doen.

 

Ps: de gage van Tiesto kun je trouwens gewoon vinden op internet.

Link naar reactie
  • 0

Met een persoonlijke offerte kun je een persoonlijk aanbod doen. Bijv. een korting omdat ze een groot aantal afnemen of iets dergelijks. Dat zou voor mij een reden zijn niet standaard alle prijzen te noemen.

Easy Software Deployment - Een krachtig en éénvoudig te gebruiken software distributie tool - www.easysoftwaredeployment.nl

Link naar reactie
  • 1

Naar mijn idee wordt er door menigeen teveel gefocust op het feit dat het voor sommige producten/diensten weinig zin heeft om prijzen op je website te vermelden, domweg omdat het aantal variabelen dat de prijs bepaalt daarvoor te groot is, of dat het belang van een goede kwaliteit ver voor dat van een scherpe prijs gaat.

 

De vraag: "Wel of geen prijzen op je website zetten?" is dus vooral van belang voor producten en/of diensten waarvoor dat op zich wel mogelijk is en relevant kan zijn. Al zouden het maar vanafprijzen, richtprijzen, of uurtarieven zijn. De enige afweging die telt, is mijns inziens de vraag; "Heeft het een positieve invloed op je business?"

 

In mijn eerdere bijdrage heb ik aangegeven dat het voor prijsaanbieders (zij dus die het moeten hebben van prijskopers) gek genoeg slimmer kan zijn om op hun website alleen de belofte te doen van "laagste prijs", omdat dit de kans op nader contact met de klant groter maakt dan prijzen op de site die elke prijskoper direct met die van andere aanbieders kan vergelijken.

 

Voor kwaliteitsaanbieders geldt m.i. het omgekeerde. Zeker als de prijs voor je klant hoe dan ook toch een belangrijk punt is. De nota moet immers wel betaald kunnen worden. Geheimzinnig doen over de prijs en deze voor het laatst bewaren in het verkooptraject, is dan het domste wat je kunt doen. Vergelijk het met een verkoper van nieuwe auto's van een premiummerk. Eén van de eerste vragen die hij ongetwijfeld zal stellen, is: "Wat wilt u uitgeven?" Want dat voorkomt dat beide partijen een hoop tijd steken in gelul over een type waarvan de prijs ver boven het beschikbare budget uitkomt.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
  • 2

Alle meningen gelezen hebbende kunnen we wel een paar conclusies trekken denk ik:

 

- Het niet noemen van prijzen zorgt dat een aantal bezoekers snel afhaken

- Het noemen van "vanaf" prijzen zorgt in een aantal gevallen dat de potentiële klant een verkeerd beeld krijgt van de echte prijs

- Het noemen van prijzen kan prijsvechten in de hand werken (je levert kwaliteit, maar de bezoeker ziet alleen de dure prijs en is weg)

- In een aantal gevallen is het erg lastig (volgens sommigen in de discussie onmogelijk) om prijzen te noemen

 

Voor de mensen die wel inzien dat het noemen van prijzen nuttig kan zijn, maar dat onmogelijk achten: overweeg eens het noemen van de prijs voor een "model", een "standaard", of een "voorbeeld" product of project.

 

Zoals een bouwbedrijf dus doet met zijn modelwoningen: velen denken dat ieder huis anders is, en velen zullen niet exact dat type woning afnemen. Maar dit zijn de voordelen:

- De potentiële klant krijgt een goede indruk wat er voor welk tarief mogelijk is

- Je kunt al je creativiteit en USP's in het model kwijt, zodat men ziet waar je voor staat

- Doordat toch veel mensen die modelwoning afnemen (met vaak een aanpassing daarop), kun je het goedkoper aanbieden, je processen stroomlijnen, enzovoorts

- Je model wordt het paradepaardje van je bedrijf (als het goed gaat)

 

In het geval van Frans met zijn rekken is dit natuurlijk niet eenvoudig, maar toch ook mogelijk:

- Welke rekken zijn nou het meest gebruikt, nuttig voor de meeste klanten, of representeren jouw USP's?

- En bij welke omvang van een project zit jouw specialisme? Niet een enkel rekje, en misschien ook niet die multinational (hoewel je die ook al bediend hebt begrijp ik).

- Maak een voorbeeld project met die uitgangspunten, en noem er eventueel richtlijnen voor specifieke aanpassingen bij

- Begin je verhaal niet met de prijs, maar met de USP's van je model/voorbeeld/bedrijf

- Et voilá, je noemt een mooie prijs voor een realistisch project, voor jouw ultieme doelgroep

 

In de praktijk verkoop je misschien iets heel anders, maar je potentiële klant komt op dat modelproject af.

 

Link naar reactie
  • 1

Naar mijn idee wordt er door menigeen teveel gefocust op het feit dat het voor sommige producten/diensten weinig zin heeft om prijzen op je website te vermelden, domweg omdat het aantal variabelen dat de prijs bepaalt daarvoor te groot is, of dat het belang van een goede kwaliteit ver voor dat van een scherpe prijs gaat.

 

De vraag: "Wel of geen prijzen op je website zetten?" is dus vooral van belang voor producten en/of diensten waarvoor dat op zich wel mogelijk is en relevant kan zijn. Al zouden het maar vanafprijzen, richtprijzen, of uurtarieven zijn. De enige afweging die telt, is mijns inziens de vraag; "Heeft het een positieve invloed op je business?"

 

In mijn eerdere bijdrage heb ik aangegeven dat het voor prijsaanbieders (zij dus die het moeten hebben van prijskopers) gek genoeg slimmer kan zijn om op hun website alleen de belofte te doen van "laagste prijs", omdat dit de kans op nader contact met de klant groter maakt dan prijzen op de site die elke prijskoper direct met die van andere aanbieders kan vergelijken.

 

Voor kwaliteitsaanbieders geldt m.i. het omgekeerde. Zeker als de prijs voor je klant hoe dan ook toch een belangrijk punt is. De nota moet immers wel betaald kunnen worden. Geheimzinnig doen en de prijs voor het laatst bewaren in het verkooptraject, is dan het domste wat je kunt doen. Vergelijk het met een verkoper van nieuwe auto's van een premiummerk. Eén van de eerste vragen die hij ongetwijfeld zal stellen, is: "Wat wilt u uitgeven?" Want dat voorkomt dat beide partijen een hoop tijd steken in gelul over een type waarvan de prijs ver boven het beschikbare budget uitkomt.

 

Ik vind het dus niet uitsluitend voor "koopjesjagers", je laatste zin:

 

" Want dat voorkomt dat beide partijen een hoop tijd steken in gelul over een type waarvan de prijs ver boven het beschikbare budget uitkomt."

 

vind ik uitstekend.

 

Ik als consument, (voor 2009 was ik een een "big spender"), die zeker niet voor het goedkoopste gaat, gebruik het internet voor informatie, en niet als grote gouden gids waar je een telefoon nummer kunt opzoeken.

 

Toen ik in 2006 een BMW M6 kocht kon ik die echt berekenen op de website (offerte tool op auto sites is normaal tegenwoordig) (een ferrari berekenen kan niet, dat is gewoon stom!)

 

Toen ik in 2007 interesse had in een buitenlands huis, kon ik die nieuwbouw "uit do doos" vinden (dus lap grond zelf kopen, en dan een casco erop voor xxx bedrag) Ik vind die site zo snel niet meer, maar vond een nederlands bedrijf die dat nu doet: http://www.groothuisbouw.nl

 

Wat een tegelzetter kost om graniet in de specie te leggen is nergens te vinden

 

Oh ja, over Tiesto, ik wilde een tuinfeest houden, en daar een artiest bij huren, was nergens te vinden wat Tiesto kost, wel genoeg te vinden "heel duur". Achteraf heb ik gehoord dat ~10k kost voor 3 uurtjes, das veel geld, maar niet onbetaalbaar, en goedkoop tov mijn "dat is duur beeld" van 100k

 

Voor mij heeft het dus niets met "goedkoopste" te maken maar met haalbaarheid. Naar mijn idee kan dat op veel meer sites dan nu het geval is.

 

Raoul

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.