• 0

Prijzen zichtbaar vs niet zichtbaar op website

Beste HL-ers,

 

Ik zit met de volgende vraag en vind er via google niet direct een antwoord op.

Bijna alle bedrijven hebben tegenwoordig een website, met meestal gemeenschappelijke topics, wie,wat,waar,... ook stellen ze allemaal hun prodcut(en)/dienst(en) voor.

1 groot verschil: sommige zetten de prijs er bij en andere houden de prijs verborgen.

Ik vraag mij af, waarom verborgen houden? Hier de pro's en contra's volgens mij van de prijs verborgen te houden:

 

Waarom wel verborgen houden:

- Als de potentiële klant echt interesse heeft in het product moet hij contact opzoeken met de winkel, waardoor de verkoper hem kan overtuigen en houden.

- Verdediging strategie tov de concurrent, benchmarking, ...

- Je hebt een hogere prijs dan het gemiddelde van de industrietak en wilt de klant niet afschrikken.

- Iedere prijs is variabel per klant.

 

Waarom niet verborgen houden:

- De drempel voor de potentiële klant om te bellen voor de prijs is te hoog, dus hij haakt af.

- De concurrentie kent u prijsbeleid: maar als je goed concurreert op de prijs moet je u hier niet om schamen, maar er juist mee pronken.

- Als je de prijs toont weet de klant dat hij gelijk behandeld wordt met een andere klant met als logische redenering dat er geen woeker winsten gemaakt worden.

 

Mijn conclusie: je kunt beter je prijzen meteen tonen. Dit is natuurlijk afhankelijk per industrie, maar ik ben zelf al veel sites tegen gekomen waar ik afhaak omdat er geen prijzen staan.

 

Hoe zit het met het juridische aspect? Mag men in sommige gevallen geen prijzen tonen?

 

Wat denken jullie als je bv in de diensten sector van een bepaalde niche wilt toetreden en al je concurrenten houden hun prijzen verborgen en jij als nieuwkomer (die tevens goede prijzen hanteert) toont zijn prijzen open en bloot met een goede argumentatie per prijs.

 

Graag jullie meningen.

 

Thx

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Die 10k gaat ook niet altijd op, ik ken genoeg opdrachten waar hij het voor heel veel minder doet. Maar ook opdrachten dat hij voor dat bedrag nog niet eens je kant op komt.

 

Als je hem wilt inhuren kun je je meer zorgen over moet maken is zijn rider en dat is meteen ook de reden dta zijn prijs niet meer te vinden is.

Een rider is nogal locatie gebonden. Ik praat dan niet over de DVJ's of de mengtafel, maar wel over de monitoren, minimal DB's. Geluidsset zaal etc etc. Dus krijg je weer maatwerk.

Link naar reactie
  • 0

Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat een "vanaf prijs" op je website (voor niet standaard producten) klanten stimuleert om contact met je op te nemen. Als een potentiële klant contact opneemt dan kun je ook uitleggen waarom er een verschil in prijs is. Dat schept duidelijkheid bij de klant en je hebt al een eerste contact gelegd.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Tjonge, wat een lange discussie al, drie dagen nadat deze vraag is gesteld!

 

Dit is in ieder geval wat er vanuit de overheid geldt:

 

Uw website moet volledige duidelijkheid geven over de identiteit van uw bedrijf. Ook moet u uw klanten informeren over de prijs, kenmerken van het product, betalingswijze en levering. Zie verder:

 

Verkoop en koop op afstand:

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/product/wet--en-regelgeving/Verkoop-op-afstand

 

U moet uw handelsregisternummer en uitgebreide bedrijfsgegevens openbaar maken en klanten informeren over de prijs, kenmerken van het product, betalingswijze en levering. Bij de prijs moet u bovendien aangeven:

 

of deze in- of exclusief btw is;

wat het btw-percentage is;

of overige kosten, zoals verzendkosten, zijn inbegrepen.

 

Groeten,

 

Lindy van Nouhuys

 

 

 

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Dit is in ieder geval wat er vanuit de overheid geldt:

 

Uw website moet volledige duidelijkheid geven over de identiteit van uw bedrijf. Ook moet u uw klanten informeren over de prijs, kenmerken van het product, betalingswijze en levering. Zie verder:

 

Dit kan niet kloppen. Als je enkele producten hebt, is het nog wel te doen, maar heb je er veel niet. Ook als je een dienst aanbiedt klopt dit niet. En misschien ook niet als je B2B levert.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Lindy

 

Ik denk dat je verschil moet maken tussen webshops en websites

 

In het eerste geval heb je gelijk, maar er zijn gelukkig niet alleen maar webshops op internet.

Voor websites die gewoon informatief zijn en geen online bestelmogelijkheid hebben gelden deze regels gelukkig niet

 

Frans

 

Edit: gebeurt me niet vaak maar er waren er 2 (veel) sneller dan ik :) tijd voor weekend

Link naar reactie
  • 0

Punt bij prijzen noemen is, dat je een getal enkel kunt verbinden met een product. Ik wil best meer betalen als het ook meerwaarde heeft. Denk dat het dan ook je eigen afweging moet zijn. Kan me goed voorstellen dat je niet enkel de focus wilt leggen op de prijs, maar vooral wat de klant hiervoor terug krijgt. Andere afweging kan zijn dat je duidelijk wilt zijn en niet bang bent voor concurrentie. Beide strategieën moeten denk ik een geheel vormen met je bedrijfsstrategie. Zoals zo vaak is het dus niet zwart/wit, maar de eigen afweging waard.

https://www.webwinkelkeur.nl : O.a. werkzaam bij WebwinkelKeur. Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen.

 

Link naar reactie
  • 0

Trouwens Tiesto is een heel slecht voorbeeld als je het mij vraagt. Hij kan zichzelf maar 1x verhuren en heeft genoeg vraag dat er dus een vraag aanbod dynamiek is die erg kan fluctureren. Vaste prijzen op zijn site zetten is dus niet handig.

Als hij in een weekend 2 aanbiedingen voor grote feesten krijgt gaat hij die natuurlijk tegen elkaar uitspelen.

 

Iemand die een tuinfeestje wil geven maakt dan ook weinig kans om hem in te huren. Maar op een "rustige" woensdag kan je hem misschien voor een prikkie inhuren.

 

Ik denk dat pjvdmeer's verhaal redelijk allesomvattend is en ik ben het er ook volledig mee eens.

Link naar reactie
  • 0

Dit is echt compleet onzin.

 

Dit soort opmerkingen die totaal niet onderbouwd zijn verpesten de naam van de branche.

 

Tuurlijk op feestdagen zijn er hogere tarieven, maar er wordt niemand tegenover niemand uitgespeeld.

 

1. Tijs heeft nog nooit een eigen factuur gemaakt en misschien zelfs nog nooit gezien, dit gaat allemaal via boekingskantoren.

2. Denk je nu echt dat wanneer je DJ Tiesto of een ander dj/band/artiest boekt en er komt een dag/week/maand later een andere opdracht binnen dat men ineens het contract verscheurt en zegt dat je maar meer moet gaan betalen?

3. Tijs krijgt een vooraf gesproken bedrag voor een opdracht, daarbovenop gaat nog een bedrag voor het boekingskantoor. Deze zorgen voor de factuur, (technische) riders, locatie bezoek etc. Hij hoeft er alleen te zijn en zijn platen te draaien. (zelfs zijn vervoer wordt geregeld)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit is echt compleet onzin.

 

Dit soort opmerkingen die totaal niet onderbouwd zijn verpesten de naam van de branche.

 

Tuurlijk op feestdagen zijn er hogere tarieven, maar er wordt niemand tegenover niemand uitgespeeld.

 

1. Tijs heeft nog nooit een eigen factuur gemaakt en misschien zelfs nog nooit gezien, dit gaat allemaal via boekingskantoren.

2. Denk je nu echt dat wanneer je DJ Tiesto of een ander dj/band/artiest boekt en er komt een dag/week/maand later een andere opdracht binnen dat men ineens het contract verscheurt en zegt dat je maar meer moet gaan betalen?

3. Tijs krijgt een vooraf gesproken bedrag voor een opdracht, daarbovenop gaat nog een bedrag voor het boekingskantoor. Deze zorgen voor de factuur, (technische) riders, locatie bezoek etc. Hij hoeft er alleen te zijn en zijn platen te draaien. (zelfs zijn vervoer wordt geregeld)

 

 

 

Wat denk je dat dat boekingskantoor doet?

Je komt erg gepikeerd over, alsof het een aanval is. Ik ga ervan uit dat het zo werkt, een beetje commercieel persoon zo het zo doen (die dus op dat boekingskantoor werken). Ik snap ook niet hoe je komt bij het verscheuren van contracten? Het is toch logisch dat de prijs stijgt naar mate er meer vraag is (en aanbod blijft hetzelfde want er is maar 1 tiesto).

 

Eigenlijk vind ik jouw hele verhaal onzin, het enige wat je zegt is dat niet tijs maar het boekingskantoor de onderhandelingen doen. Maar die doen juist wat ik omschreef.

Link naar reactie
  • 0

Moet je toch beter lezen.

 

wat jij zegt is dat er ruimte is om 2 partijen tegen elkaar uit te spelen. dat zou alleen maar kunnen als beide partijen tegelijkertijd bellen voor dezelfde datum en tijd.

 

Als dat niet het geval is dan heeft de aanvagende partij gewoon een contract met een prijs en valt er niets tegen elkaar uit te spelen.

 

Jij beweert dat boekingskantoren standaard partijen tegen elkaar utispelen, leg mij eens uit hoe je dat doet. Of maak jij ook afspraken met klanten onder het mom van als er een klant komt die meer betaald heb je pech, dan moet opbieden tot ik mijn beste prijs krijg...

Dit zegt dan waarschijnlijk meer over de manier waarop jij werkt dan waarop de meeste andere bedrijven werken.

 

De vraag en aanbod theorie gaat hier totaal niet op. Er is maar 1 vraag en 1 aanbod. Het aanbod is de Artiest en de vraag is de datum en tijd, aangevraagd door de eerste persoon die het contract sluit.

 

Dat men bij voorbaat weet dat oud en nieuw meer aanvragen kan opleveren geeft hen de ruimte om hoger te gaan zitten met de prijs. En zo zijn er nog een aantel dagen in het jaar. En kost ee nvrijdag en zaterdag avond meer, maar dit alles is vastgelegd. En er worden dus geen rare taferelen uitgehaald om mensen na het afsluiten van een contract hogere kosten te laten maken omdat er toevallig een andere aanvraag binnenkomt.

 

 

Dat ik gepikeerd over kom is misschien nog maar zachtzinnig uitgedrukt. Door dit soort onzin berichten worden hele branches zwart gemaakt door mensen die denken dat ze weten hoe het er aan toe gaat.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij vat jet het woord "uitspelen" veel te negatief op. Ik bedoel natuurlijke marktwerking. Ik heb het niet over al gemaakte afspraken niet nakomen. Ik ben zelf ook manager geweest voor een band. Ik heb nog nooit gehad dat ik werd opgebeld voor een offerte en 1 minuut later al de afspraak was gemaakt.

Het gaat dus zo: Er is contact met een geintresseerde partij.

Er wordt een voorlopige prijs bedacht en dit aan de muzikant/band voorgelegd. Als hij akkoord gaat dan wordt dit aan de potentiële klant voorgelegd. Deze prijs hangt natuurlijk af met de verwachte vraag, maar ook met de daadwerkelijke vraag.

Het overdenkingsproces kan namelijk even duren. In de tussentijd kunnen er dus meerdere partijen zich melden, en gaat de prijs dus omhoog.

 

In het geval van Tiesto heeft dat kantoor echt wel data van grote feesten in een boekje staan.

Ze gaan hem op de dag dat sensation is niet al inboeken voor een flutbedragje bij iemand anders. Als er meedere grote feesten op 1 dag vallen gaan zij dus zeker wel kijken hoe het onderste uit de kan te halen valt. Dit is economie 101, als je dat zwartmakerij vind ben je volgens mij op het verkeerde forum.

 

Samenvattend is dus tiesto een redelijk geval apart omdat er gewoon een andere vraag/aanbod is dan normaal gesproken voor een freelancer. Als ik opeens super veel werk aangeboden krijg kan ik altijd nog iemand anders erop zetten. Als iemand tiesto inhuurt kan ie niet even een dj vriendje sturen.

Link naar reactie
  • 0

Kijk en dat is juist wat ik bedoel.

 

Iemand mag een keer manager zijn voor een band en denkt dat hij de hele markt en alle werkwijzes begrijpt en kan doorgronden. Contracten worden wel degelijk in een korte termijn afgesloten, sterker nog vaak werken discotheken/festivals met 1 boekingskantoor die alle contracten voor de artiesten verzorgt.

Als een manager dan eerst met een band moet overleggen of ze misschien tijd en zin hebben om op te treden, dan is het snel over.

Maar misschien is het daarom ook dat je webdesigner bent geworden en daarin hoogstwaarschijnlijk een stuk beter en meer ervaren in bent.

 

Wanneer wij een artiest inhuren, en met mij zoveel andere, dan wordt er echt niet uren onderhandeld. Van te voren is duidelijk wat het budget is en je hoort snel genoeg of je genoeg hebt of dat je voor andere oplossingen moet gaan kijken.

 

Of tiesto nou tijdens een house feest in een discotheek op Ibiza draait of hier op innercity. De draaiprijzen zijn vast en de enige reden waarop men hierop zou kunnen afwijken is wanneer een een persoonlijk gewin is (promotie).

Het werkt echt niet zo dat ze op een boekingskantoor naar Ibiza een hogere prijs gaan vragen omdat er toevallig een groot feest hier in Nederland is.

Wanneer een boekingskantoor op een ongewone drukke dag, meer gaat vragen voor een artiest dan prijzen ze zichzelf uit de markt.

 

Een goede organisator boekt Tiesto dan ook ver van tevoren en krijgt daarmee wellicht een korting vanwege het vroeg boeken. (Ook bij dit soort boekingskantoren is zekerheid geld waard).

 

Het is trouwens niet zo dat een feest ineens een probleem heeft als een bepaalde dj niet zou kunnen draaien, de boekingskantoren hebben meer grote namen in de lijst staan.

 

Wel apart dat je denkt dat ik hier op een verkeerd forum zit, alleen maar omdat je denkt dat jouw visie op economie de juiste is. Jezelf uit de markt prijzen omdat je op een bepaalde dag wat meer kan verdienen om vervolgens de verwachting te scheppen dat je eigenlijk te duur bent voor wat je doet, is mijn ogen pas slechte economisch inzicht.

Aan de andere kant doe ik dit werk pas 15 jaar en ben jij manager geweest van een internationaal bekende band, dus zal jij het wel beter weten.

 

Over 1 ding zijn we het in ieder geval wel eens, prijzen van dj's hoeven niet online te staan. In mijn ogen ook omdat de bezoekers nioet hoeven te weten wat het kost om een evenement te organiseren, daar hebben ze immers toch geen verstand van. En dan krijg bovendien de verhalen dat een organisator veel meer winst maakt dan werkelijk het geval is.

Ook mijn eerder genoemde argument blijft natuurlijk gelden, met de draaiprijzen alleen ben je er nog niet. Vooral particulieren en beginnende ondernemers vergissen zich nog altijd in de (techniasche rider), waardoor evenementen de mist in gaan omdat de kosten veel hoger worden dan waarmee in eerste instantie van uit was gegaan.

Link naar reactie
  • 0

Ik lees hier vooral dingen zoals:

 

* Ik denk...

* Ik vind...

...en dan een uitleg waarom wel/geen prijs op je website plaatsen.

 

Zoals met alles op websites: jullie mening is gewoon waardeloos. Ik zeg er snel bij: "Mijn mening trouwens ook".

 

Wat je wel moet doen is het meten. Doe zelf eens een A/B test, een versie met prijzen en ééntje zonder.

 

Nu, ik heb dit al talloze malen voor jullie gedaan, met diverse diensten:

 

* Dure en goedkope

* Diensten die over een korte periode worden geleverd en een lange

* High-end en low-end

* Met een simpele prijs structuur en met een complexe

* ...

 

En wat blijkt?

 

Dat degene die wél hun prijzen afficheren meer conversie halen. Altijd ja.

 

Conversie in de zin van:

 

* Meer verkopen

* Meer contact pogingen

* Minder last van "toeristen" die eens een prijs aanvragen en waarna je nooit meer iets van hoort.

 

Sommige diensten werken inderdaad niet met 'vaste' prijzen, maar die kunnen dat anders oplossen:

 

* Werk met minimum en maximum prijzen

* Werk met tabellen, waar je diverse opties laat zien

* Werk met een prijs calculator (maar hou die simpel, de meeste calculators zijn niet usable)

* Laat een prijs zien bij je voorbeelden in je portfolio. Hint hint, beste webdesigners :)

* Stel een vijftal typische scenario's op en geef daar de prijs mee.

 

Vooral de laatste 2 zijn interessant. De klant kan zelf wel inschatten:

 

"Hey, ik wil ook zo iets en zoveel gaat het dus ongeveer kosten! Cool ik neem contact"

️ Haal meer uit je website, maak hem gebruiksvriendelijk

 

Download je gratis e-book

 

Link naar reactie
  • 0

Een beetje een oud stukje maar zeker interessant.

 

> Zoals met alles op websites: jullie mening is gewoon waardeloos. Ik zeg er snel bij: "Mijn mening trouwens ook".

@Edwin: Helemaal mee eens, daarom nog een mening ;D

 

> Dat degene die wél hun prijzen afficheren meer conversie halen. Altijd ja.

Maar is meer conversie meer winst als de grotere jongens geen zaken met je doen...?

Als slijterij ben ik meer doorgeefluik en voeg dus weinig waarde toe in productverandering. De fles whisky blijft een fles whisky en de consument snapt niet altijd dat ik ook wil eten ;) Dus heb ik liever niet dat de prijzen op de site van mijn leverancier staan. Hierom heb ik wel eens een leverancier niet genomen, of dit verlies goedgemaakt wordt door directe verkoop weet ik helaas niet.

Als eindleverancier zijn prijzen zeker nodig en verhogen het eindresultaat. Bij tussenhandel heb ik mijn vraagtekens,

@Edwin: Ben vooral benieuwd of je ook cijfers hebt voor tussenhandel. Kortom, gelden die meer conversies ook bij tussenhandel, waarbij de eindverkoper hetzelfde product verkoopt?

 

Link naar reactie
  • 0

Een beetje een oud stukje maar zeker interessant.

 

> Zoals met alles op websites: jullie mening is gewoon waardeloos. Ik zeg er snel bij: "Mijn mening trouwens ook".

@Edwin: Helemaal mee eens, daarom nog een mening ;D

 

> Dat degene die wél hun prijzen afficheren meer conversie halen. Altijd ja.

Maar is meer conversie meer winst als de grotere jongens geen zaken met je doen...?

Als slijterij ben ik meer doorgeefluik en voeg dus weinig waarde toe in productverandering. De fles whisky blijft een fles whisky en de consument snapt niet altijd dat ik ook wil eten ;) Dus heb ik liever niet dat de prijzen op de site van mijn leverancier staan. Hierom heb ik wel eens een leverancier niet genomen, of dit verlies goedgemaakt wordt door directe verkoop weet ik helaas niet.

Als eindleverancier zijn prijzen zeker nodig en verhogen het eindresultaat. Bij tussenhandel heb ik mijn vraagtekens,

@Edwin: Ben vooral benieuwd of je ook cijfers hebt voor tussenhandel. Kortom, gelden die meer conversies ook bij tussenhandel, waarbij de eindverkoper hetzelfde product verkoopt?

 

 

Bart,

 

Goede opmerking, groothandel dat is inderdaad een beetje een speciale situatie.

 

Nu, dat is ook geen homogene groep:

 

* Je hebt er die aan iedereen verkopen, incluis particulieren, al dan niet met aangepaste prijzen.

* Je hebt er die alleen leveren, als je een btw nummer hebt

* Je hebt er die nog wat verder gaan en om bewijs vragen of je wel in de sector zit

* Er zijn er bij, waar ook dat niet genoeg is en komen nakijken of je bakstenen winkel wel een bepaalde standaard heeft

* Je hebt er die onafgewerkte producten leveren

* Je hebt er die afgewerkte producten leveren, maar toeleverancier zijn. Zetels voor auto's bv.

* Je hebt er die met een exclusieve groep afnemers werken en bv. area protection bieden.

* ...

 

Wat het beste is, hangt daar een beetje af van bovenstaande, de marge, het product, de kracht van de groothandel zelf, historisch protocol, etc...

 

Bij de laatste bv. heeft prijzen laten zien voor iedereen toch geen waarde. Die kan het wegstoppen achter een account.

 

Mijn zuster is importeur voor een bekend vrij exclusief merk schoenen. Niet iedereen kan bij haar kopen, het merk legt bepaalde richtlijnen op aan haar afnemers. Ze moet o.a. foto's komen nemen van de potentiële klant zijn zaak. De fabrikant bepaalt op basis van haar rapport of ze er aan mag leveren of niet. Nu ja, ze schrapt zelf al 80% hoor. :)

 

Zij laat gewoon de groothandelsprijs zien op haar website, maar die site is niet vindbaar in zoekmachines.

Zij kan dat, mensen die haar merk willen verkopen, hebben geen keuze en moeten via haar passeren.

Haar klanten doen daar niet lastig over. Zij is misschien niet vindbaar in Google, maar iedereen in de sector kent haar.

 

Ik heb een paar groothandelaren als klant. De ene laat gewoon prijzen voor particulieren zien, de groothandel prijzen zijn afgeschermd achter een account. Dit omdat er, volgens hem, te veel klanten anders zouden 'zeuren'. We hebben daar nooit uitgetest of het werkelijk zo is.

 

Nog een andere laat enkel groothandel prijzen zien van een vijftal producten op de homepage. De rest is afgeschermd achter een account. Die krijgt nooit opmerkingen van klanten.

 

In véél gevallen kan de groothandel ook groothandelsprijzen laten zien én als dat echt niet kan, dan zijn prijzen voor particulieren nog altijd een uitkomst.

 

Maar goed, hier en daar, is er wel een uitzondering te vinden.

️ Haal meer uit je website, maak hem gebruiksvriendelijk

 

Download je gratis e-book

 

Link naar reactie
  • 0

...

 

Over 1 ding zijn we het in ieder geval wel eens, prijzen van dj's hoeven niet online te staan.

 

...

 

Misschien komt zo'n DJ Tiësto daar mee weg: die is heel bekend, heeft werk zat en het soort mensen die deze echt boekt, weet wel wat die ongeveer zal kosten.

 

En dan nog...

 

Waarom zou Jan Modaal niet mogen weten wat die kost? Die weet ook wel dat Tijs Michiel niet voor een appel en ei zijn kunstje komt opvoeren. Ook moet Jan dat bedrag niet betalen, wel een klein deeltje. Die gaat echt niet redeneren "Wat? Kost die xxx Euro? Schandalig, ik kom niet".

 

Bij het voetbal weten we allemaal wat de sterren kosten: exuberant veel en toch zitten de stadions vol.

 

Ook Tijs Michiel zou juist meer aanvragen krijgen. Nu zullen er veel klanten zijn die bij voorbaat denken: "Ach, dat kunnen wij niet betalen". Dit terwijl dat misschien wél binnen hun budget past.

 

Maar goed, ik denk nu ook wel dat DJ Tiësto geen extra klanten nodig heeft, die heeft werk zat.

 

Sowieso gaan veralgemenen is niet juist.

 

Pakweg DJ Saturnus die trouwfeesten opluistert heeft niet de bekendheid van DJ Tiësto en kan beter wél prijzen laten zien.

️ Haal meer uit je website, maak hem gebruiksvriendelijk

 

Download je gratis e-book

 

Link naar reactie
  • 0
Wat je wel moet doen is het meten. Doe zelf eens een A/B test, een versie met prijzen en ééntje zonder.

 

Ik heb ook een a/b test gedaan. Daaruit bleek dat de behaalde omzet van de 'webshop' hoger was zonder vermelding van prijzen. Conversie (percentage van het aantal bezoekers van je site dat iets koopt) is aardig maar omzet per bezoeker is leuker ;) Zonder prijzen kreeg mijn klant meer aanvragen die niet of totaal niet interessant waren maar uiteindelijk hadden ze meer omzet.

 

Moraal van dit verhaal: a/b testen is leuk maar levert pas wat op als je het goed doet. Vertrouwen op willekeurige a/b testen zonder enige onderbouwing cq. harde cijfers, zeker buiten je branche, is waanzin. En lees 'waanzin' dan maar als 'een waardeloze mening' ;D

Link naar reactie
  • 0

Wat je wel moet doen is het meten. Doe zelf eens een A/B test, een versie met prijzen en ééntje zonder.

 

Ik heb ook een a/b test gedaan. Daaruit bleek dat de behaalde omzet van de 'webshop' hoger was zonder vermelding van prijzen. Conversie (percentage van het aantal bezoekers van je site dat iets koopt) is aardig maar omzet per bezoeker is leuker ;) Zonder prijzen kreeg mijn klant meer aanvragen die niet of totaal niet interessant waren maar uiteindelijk hadden ze meer omzet.

 

Moraal van dit verhaal: a/b testen is leuk maar levert pas wat op als je het goed doet. Vertrouwen op willekeurige a/b testen zonder enige onderbouwing cq. harde cijfers, zeker buiten je branche, is waanzin. En lees 'waanzin' dan maar als 'een waardeloze mening' ;D

 

Ik ben de eerste om te zeggen: doormeten en alles meten, niet alleen voor de harde conversie gaan, er zijn tal van parameters die je moet meten.

 

Ach zolang we niet weten wat je hebt getest, hoe, hoelang etc, valt er niet veel over je case te zeggen, niet?

 

Maar kijk eens wat de grote jongens zeggen:

 

Top Ten Web-Design Mistakes of 2002

 

1. No Prices

 

No B2C ecommerce site would make this mistake, but it's rife in B2B, where most "enterprise solutions" are presented so that you can't tell whether they are suited for 100 people or 100,000 people. Price is the most specific piece of info customers use to understand the nature of an offering, and not providing it makes people feel lost and reduces their understanding of a product line. We have miles of videotape of users asking "Where's the price?" while tearing their hair out.

 

Bron: http://www.useit.com/alertbox/20021223.html

️ Haal meer uit je website, maak hem gebruiksvriendelijk

 

Download je gratis e-book

 

Link naar reactie
  • 0
Ach zolang we niet weten wat je hebt getest, hoe, hoelang etc, valt er niet veel over je case te zeggen, niet?

 

Inderdaad. Over jouw 'vele' cases / ab-testen valt dus ook niets te zeggen zolang je geen harde cijfers geeft.

 

Maar kijk eens wat de grote jongens zeggen:

 

De 'grote jongens' quoten om je eigen statistieken proberen te 'onderbouwen' is een klassieker. Blijf dus benieuwd naar je echte onderbouwing ;)

Link naar reactie
  • 0

Los van de discussie wil ik iedereen nog wel een eenvoudige tip meegeven, die mij in ieder geval geen windeieren legt.

 

Plaats naast een algemene contactmogelijkheid ook een knop 'offerte aanvragen' op je website en/of productpagina's. Deze converteert voor mij geweldig voor wat betreft klantcontact en orders. B2C heet dit misschien wensenlijst o.i.d. waarop je een kortingsbon kunt versturen.

 

Markt laat ik graag in het midden, maar probeer het allemaal eens. Wat dat betreft ben ik het helemaal eens met Edwin W.: je kunt niet transparant of laagdrempelig genoeg zijn en het best zoveel mogelijk meten!

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Inderdaad. Over jouw 'vele' cases / ab-testen valt dus ook niets te zeggen zolang je geen harde cijfers geeft.

 

 

Dat klopt, je zal dus moeten aannemen dat wat ik zeg waar is. Ik doe hetzelfde met jouw eenmalige vaststelling. Ik ben alleen nieuwsgierig naar de condities.

 

De 'grote jongens' quoten om je eigen statistieken proberen te 'onderbouwen' is een klassieker. Blijf dus benieuwd naar je echte onderbouwing ;)

 

Ik zie niet in wat daar verkeerd mee is. Zeg je nu dat Jakob Nielsen een zeveraar is en onbetrouwbaar?

 

Je beseft toch dat zo'n mensen zo'n dingen testen over honderden websites, met veel gebruikers, meestal in verschillende landen?

 

Die mens leeft van zijn rapporten die hij voor veel geld verkoopt. Zijn blog artikelen zijn eigenlijk maar executive summaries.

Die kan zich geen fouten veroorloven of die zijn business stort in elkaar.

 

Maar goed.

 

Zeg, laat jij anders eens een conclusie zien van zo'n big boy die zegt: "prijzen niet laten zien"

️ Haal meer uit je website, maak hem gebruiksvriendelijk

 

Download je gratis e-book

 

Link naar reactie
  • 0

zakelijke producten: indien prijzen niet zichtbaar zijn maar producten wel interessant kunnen zijn zou ik in 70% van de gevallen een prijs opvragen en in de rest van de gevallen verder gaan naar andere site. Hangt af van de verdere eerste indruk van bedrijf.

 

Consumenten goederen: ik zou in 2% van de gevallen de prijs opvragen en in de rest van de gevallen dus direct naar een concurent gaan.

Als in een winkel in het winkelcentrum (blokker, BCC of wat voor winkel dan ook) geen prijs op een product staat laat ik dat product in 95% van de gevallen liggen, ook als ik specifiek voor dat product kwam en/of er een verkoper vlakbij staat. Mijn conclusie is dan: kennelijk willen ze dat niet verkopen en/of als ze geen prijs tonen zal het hier wel te duur zijn ten opzichte van de concurent.

 

Ik zou enkel naar de prijs vragen als ik weet dat ik het niet vlakbij ook ergens anders kan krijgen EN ik het ook direct nodig heb en niet kan wachten tot ik het via internet besteld heb.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.