Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
harry schuring

'Overnachtingskosten' camper bij zakelijke reizen

Recommended Posts

In januari 2010 kocht ik een camper uit 1997. Gebruik zou deels zakelijk zijn, deels privé. Vanwege de monsterachtige bijtelling (nieuwwaarde ca. € 60.000) is de camper privé-eigendom.

Dit jaar ben ik enkele keren voor mijn werk in het buitenland geweest. Meer dan 10.000 km gereden. Kms kan ik à € 0,19 als bedrijfskosten opvoeren. Maar dat is alleen voor het vervoersdeel. Ik heb circa dit jaar tot nu toe 70 nachten in de camper geslapen tijdens werkreizen (gemiddeld zal dat minder zijn per jaar).

 

Stel ik gebruik de camper 5 jaar.

Aanschafprijs minus restwaarde = € 20.000. Het 'overnachtingsdeel' stel ik op 60%, dus € 12.000 (de rest is 'vervoersdeel').

[Geschatte aantal kms per jaar (zakelijk en privé) = 10.000; in 5 jaar dus 50.000.]

Geschatte aantal nachten = 50 per jaar, dus 250 in 5 jaar. Alleen al aan afschrijving is 'de overnachtingsprijs' dus € 12.000 : 250 = € 48 per nacht.

 

Voor zakelijke reizen overweeg ik dus op te voeren: € 48 per nacht en € 0,19 per km.

 

De 19 cent per km dekt overigens nauwelijks de variabele kosten (als brandstof, banden en onderhoud).

 

Graag lees ik ervaring, kennis, ideeën hierover. Bij voorbaat hartelijke dank.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben nou niet echt een fiscaal specialist maar die € 48,- klinkt mij als heel veel, maar dat terzijde.

 

Ik ben meer benieuwd hoe je denkt aan te tonen dat je inderdaad ook zoveel nachten in die camper overnacht heb voor zakelijke doeleinden. Want dat zal de fiscus ook ongetwijfeld gaan vragen.

 


Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Overnacht je alleen op zakelijke reizen in de camper? Als namelijk maar 40% (of een ander percentage) van de overnachtingen om zakelijke redenen is, dan kun je ook alleen dat percentage van de totale overnachtingskosten als zakelijke kosten opvoeren (die je berekent als €12.000, waarvan ik niet zeker weet of dat zomaar kan).

 

In dit voorbeeld (40% van de overnachtingen zakelijk) zou je dan uitkomen op zakelijke kosten van (0,4 x €12.000)/250 = €19,20/nacht.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Ed: Een hotelkamer waarin je ook kunt werken heb je nauwelijks voor dat bedrag (en dat kost me veel meer tijd). Het voert wat ver om mijn evt. verantwoording t.o. de inspecteur hier uit de doeken te doen. Maar maak je geen zorgen.

 

@Michiel: Misschien was ik niet duidelijk genoeg. Een camper biedt vervoer (door mij geschat op 40% van de camperkosten) en logies (60% van de camperkosten). Zo kom ik in het voorbeeld op 12.000, nl. 60% van de 20.000 die ik in 5 jaar afschrijf. Als ik in totaal in die 5 jaar 250 keer in de camper overnacht (privé en zakelijk) dan kost 1 overnachting € 48 aan afschrijving. Voor elke zakelijke overnachting wil ik die € 48 aan kosten opvoeren (dat is dus al naar rato).

Share this post


Link to post
Share on other sites

beste Harry

 

Helaas gaat die vergelijking met een hotel en overnachten in de camper niet op. Een camper is op grond van de Wet BPM namelijk een personenauto! En daarvoor kennen we maar 2 regels als die privé gehouden wordt:

 

1. 19 cent per zakelijke KM (dit omvat alle kosten, dus ook de afschrijving) is aftrekbaar voor de IB

2. 75% van de BTW op onderhoud en brandstof kun je terugvragen.

 

Dus ondanks dat de kosten vele malen hoger zijn, moet je het doen met 19 cent per KM (net zo goed als dat een privé Hummer voor zakelijk gebruik zo ook niet kostendekkend gereden kan worden).

 

groet

Joost


Denarius Advies Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Ed: Een hotelkamer waarin je ook kunt werken heb je nauwelijks voor dat bedrag (en dat kost me veel meer tijd). Het voert wat ver om mijn evt. verantwoording t.o. de inspecteur hier uit de doeken te doen. Maar maak je geen zorgen.

 

 

beste Harry

 

Helaas gaat die vergelijking met een hotel en overnachten in de camper niet op.

 

groet

Joost

 

Ik maak me zeker geen zorgen, volgens mij kun jij dat beter gaan doen ;)


Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een camper kan niet alleen worden gebruikt als vervoermiddel, maar ook als werkruimte en/of als huisvesting buiten de eigen woonplaats. Voor elke genoemde soort gebruik staat een bepaling in de Wet IB. Het leuke hiervan is dat de bepaling inzake huisvesting in de Wet IB net vóór die inzake de aftrekbeperking voor in privé aangehouden vervoermiddelen komt. En volgens de regels voor het toepassen van wetteksten moet je de eerste specifieke bepaling toepassen, als die er is. Dus misschien kan je daar wel wat mee. Maar ik moet er wel bij vermelden dat ik wel twijfel of overnachten in een camper op diverse locaties überhaupt wel als huisvesting buiten de eigen woonplaats is aan te merken.

 

Ik heb e.e.a. niet verder gecheckt, maar stel dat het toch mogelijk is, dan ga ik er vooralsnog van uit, dat je moet uitgaan van de kosten exclusief die van het reizen (brandstof, onderhoud aan rijgedeelte, WA-premie en MRB wegens gebruik v.d. weg). Blijft over de afschrijving. Deze moet je m.i. verdelen tussen het reizen, het overnachten en het ongebruikt ergens parkeren. De camper wordt immers ook minder waard als deze domweg ergens geparkeerd staat zonder dat je hem gebruikt als kantoor o.i.d. Ik vrees dat er op deze manier een wel erg kleine aftrekpost overblijft.

 

Je zou misschien wat gunstiger uitkomen als de camper niet jouw eigendom zou zijn, maar hij eigendom zou zijn van een vriend of van je ouders. Want in dat geval zou je hem kunnen huren en zou hij/zouden zij je een nota kunnen uitreiken met daarop een onderverdeling van de huur in 1. kosten gebruik werk- en leefruimte en 2. reiskosten. Een prijs ad E 48/dag voor het gebruik genoemd onder punt 1 lijkt me dan vrij reeel.

 

En als je zou afspreken dat je de camper jaarlijks tenminste 50 dagen huurt voor werkruimte op locatie en je dit huurrecht rekent tot je ondernemingsvermogen, dan kan je de kosten als zodanig aftrekken. Het leuke daarvan is dat hiervoor geen specifieke aftrekbeperking geldt. Dus voor dit deel heb je dan niets te maken met de specifieke aftrekbeperking voor het gebruik als vervoermiddel.

 

Wel loop je het risico dat de fiscus de juistheid van deze redenering wil toetsen via een rechterlijke procedure. In dat geval kan het voordeel van de opzet na aftrek van niet-vergoedde proceskosten alsnog negatief zijn. Maar goed, niet geschoten is sowieso mis.


Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank Joost en Jantax. Er zijn dus mogelijk wat openingen.

Ongehinderd door specifieke kennis vind ik mijn poging natuurlijk uiterst redlijk. Als ik de camper niet had gekocht was ik toch 50 x € 50-70 aan hotels kwijt geweest op mijn laatste reis. Die zou ik zonder probleem in mindering kunnen brengen op de winst. Nu ik zelf voor veel geld een overnachtingsmogelijkheid heb gekocht moet dat toch ook kunnen, volgens hetzelfde principe?

Mogelijk leg ik de casus open voor aan de inspectie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harry, uitgaan van de kosten die je zou maken als je een hotelkamer o.i.d. zou huren, mag niet. Je moet als ondernemer uitgaan van de feitelijke kosten die je wel maakt. Je zou anders eindeloze discussies krijgen over de prijs die je mag/moet hanteren.

 

Jouw feitelijke werkruimtekosten bij eigendom zijn met name een evenredig deel van de afschrijvingskosten. Deze ad E 2.400 moet je delen door 365 dagen = E 6,58/dag. Dit levert je bij 50 werkdagen in de camper dus een totale aftrekpost op van maar zo'n E 329. Maar de aftrek van zaken in eigendom wordt verder beperkt door de regel dat deze gelijk is aan de economische waarde van het activum in box 3. En dat is in jouw geval dan nihil, want je kan een privé-auto normaliter niet in box 3 aangeven en dit geldt ook voor campers en caravans.

 

Maar leg het gewoon voor aan de fiscus (moet schriftelijk voor een antwoord waaraan je rechten kunt ontlenen) en hou ons op de hoogte! Succes!


Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Share this post


Link to post
Share on other sites
Let op: het laatste bericht in het topic waar je op wilt reageren is meer dan zes maanden oud. Onnodig oude topics omhoog halen wordt niet altijd gewaardeerd, maar natuurlijk mag je nog wel op oude topics reageren.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 18 leden online en 312 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept