• 0

Verschil NL B.V. en Belgische B.V.B.A.

Hallo ondernemers, momenteel ben ik mij aan het verdiepen in een BV of een BVBA. Er rijzen echter een paar vragen. Hopelijk weet iemand een paar antwoorden.

 

Wat is het verschil tussen deze rechtsvormen?

Zijn er fiscale mogelijkheden die bij de ene constructie interessanter zijn?

Een B.V.B.A kent een oprichtersaansprakelijkheid van drie jaar, heeft een B.V. ook zoiets?

Kan iemand deze oprichtersaansprakelijkheid toelichten?

 

Bedankt voor de antwoorden!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Joost,

 

Ik ben zowel werkzaam in Nederland als in België, woonachtig in België, maar belastingplichtig in Nederland.

 

Wat mij benieuwd is met welke constructie ik het beste beschermd ben als privépersoon, maar fiscaal het gunstigste is, tegen de geringste oprichtingskosten. Daarbij wil ik dan buiten beschouwen laten de terugploegregeling. Daarnaast heb ik momenteel geen buitensporig vermogen. Daar wordt nog hard aan gewerkt. ;D

 

Lekker duidelijk verhaaltje volgens mij.... :P :-[

Link naar reactie
  • 0

Heel veel hangt zoals Joost schrijft af van de situatie,

 

Als je "veel" of "weinig" beloning uit de vennootschap nodig hebt?

een "hoge" of "lage" winst verwacht?

 

De Belgische en Nederlandse belastingtarieven en uitwerking daarvan op je situatie maken op dit gebied het verschil.

 

De oprichters aansprakelijkheid bij een bvba: bij een faillissement binnen 3 jaar na oprichting zijn de oprichters aansprakelijk als uit het financieel plan( bij notaris bij oprichting aan de akte verbonden) blijkt dat er onvoldoende kapitaal is ingebracht voor de normale activiteiten van de bvba

Groet, Ruben

Link naar reactie
  • 0

Je kan op de website van Unizo via de zoekfunctie veel basisinformatie vinden over de Belgische BVBA, die je dan kan vergelijken met de informatie over de Nederlandse BV. Heb je een boekhouder die je op weg kan helpen bij je keuze?

 

Wat de oprichtingskosten betreft: de starters-BVBA geeft je de kans te starten zonder dat je over veel kapitaal beschikt.

 

Bijzondere oprichtersaansprakelijkheid:

 

Bijzondere oprichtersaansprakelijkheid in de NV, BVBA, CV(BA) en Comm. VA

 

Ø Deze bijzondere aansprakelijkheid slaat enkel op oprichters, dit zijn : personen die bij het verlijden van de oprichtingsakte voor de notaris als oprichter zijn verschenen, hetzij in persoon, hetzij bij volmacht ( en die dus de akte mede ondertekend hebben).

 

Ø De vennootschap gaat failliet binnen drie jaar na de oprichting.

 

Ø Het maatschappelijk kapitaal bij de oprichting is

 

- kennelijk ontoereikend

 

- voor een normale uitoefening van de voorgenomen bedrijvigheid

 

- over ten minste 2 jaar.

 

Voor de beoordeling van deze voorwaarde zal men het financieel plan nakijken. Dit financieel plan bevat immers de verantwoording voor het bedrag van het maatschappelijk kapitaal. Dit plan moet bij de oprichting overhandigd worden aan de notaris, die verplicht is het te bewaren. Het plan wordt als dusdanig niet openbaar gemaakt of gepubliceerd, maar kan door de rechter-commissaris (in het kader van een gerechtelijk akkoord) of door de procureur worden opgevraagd.

 

Ø De aansprakelijkheid kan slechts worden vastgesteld bij rechterlijke beslissing.

 

(bron - unizo)

Link naar reactie
  • 0

 

Voor de aansprakelijkheid lijkt me toch meer bepalend het recht van het land waar de vennootschap is gevestigd. Zo ontloop je in Nederland met een naar buitenlands recht opgerichte vennootschap echt niet de bestuurdersaansprakelijkheid.

 

Theoretisch zou je met een naar buitenlands recht opgerichte vennootschap zowel aansprakelijk gesteld kunnen worden in het land van oprichting en het land van vestiging.

 

Wie weet dit?

Link naar reactie
  • 0

Waarom?

 

Zoek eerst eens even op zoektermen als Holding, aanmerkelijk belang en deelnemingsvrijstelling. Nadat je je die materie eigen hebt gemaakt, kun je wellicht wat gerichter vragen stellen.

 

Het is mij duidelijk. Interessante materie:

* Winstreserves zitten in de Holding, niet in de werk-BV

* Verliezen van de werk-BV zijn niet te verhalen op de Holding

* Schadeclaims op een werk-BV kunnen niet op de Holding verhaald worden

* Risico's gespreid: Risicospreiding

* Winsten van werk-BV belastingvrij overhevelen naar Holding d.m.v. de deelnemingsvrijstelling

* Liquidatieverliezen mogen fiscaal door de holding verrekend worden

* Betere verkoopbaarheid afzonderlijke werk-BV('s) \

 

Bedankt voor de steekwoorden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.