• 0

Is hier sprake van gevolgschade, non conformiteit?

Goedendag, dit forum volg ik al een tijdje. Heb me nog nooit in een discussie gemengd maar heb zelf wel een actuele casus. Ik hoop hier helderheid te kunnen krijgen ondanks mijn nihile contributie tot nu toe ;D

 

Ik exploiteer onder andere een webshop. Daar worden diverse electronische artikelen verkocht, waaronder vrij recent externe accu's voor de iPhone: het ding prik je op je telefoon en hij wordt onderweg opgeladen. Er zit een accu in, dus geen stopcontact nodig.

 

Nu heeft onlangs een klant gereclameerd: na aansluiten op haar iPhone deed de iPhone niets meer. Reparatiedienst heeft ernaar gekeken en geconstateerd dat de externe accu de boosdoener is. Schadepost: ca 600 euro.

 

Klant richt zich nu tot ons, de retailer, en beroept zich op non-conformiteit. Met andere woorden, het product zou niet voldoen aan wat hij zou moeten doen. Daar kan ik inkomen als bovenstaand verhaal klopt: wij als retailer moeten in dit geval het product, zijnde de accu, vervangen. Maar klant gaat in zijn verhaal verder: volgens hem is de iPhone door de acculader kapot gegaan en zijn wij als webshop als enige in de keten aansprakelijk en moeten tot vergoeding over gaan, want wij hebben een overeenkomst met de klant. De iPhone is echter niet door ons geleverd, alleen de accu.

 

Mijn vraag nu: is hier sprake van gevolgschade (causaal verband: accu zou telefoon kapot maken), in het kader van productaansprakelijkheid? En in dat geval moet klant zich toch wenden tot de producent zijnde de EU-importeur? Of zie ik het verkeerd.

 

 

 

Mobilenergy = Energie onderweg. zonne-energie, omvormers etcetera. Duurzame mobiele energie.

http://www.mobilenergy.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Productaansprakelijkheid heeft (in principe) geen betrekking op schade aan het gebrekkige goed zelf, maar op de materiële en letselschade aan andere goederen en personen als gevolg van het gebrek. Als de Iphone inderdaad is kapot gegaan als gevolg van een defecte accu, is de producent (binnen EU) of importeur (indien producent buiten EU) daarvoor productaansprakelijk.

 

Wie de Ihone geleverd/verkocht danwel geïmporteerd heeft is dus totaal niet relevant: van belang is:

A) of het oorzakelijke verband is vastgesteld tussen de gebrekkige accu en de defecte Iphone

B) wie de Europese fabrikant of de EU-importeur van de Accu is: die partij draagt het primaire productaansprakelijkheidsrisico. Een reseller die zelf geen fabrikant of importeur is mag een consument voor de productaansprakelijkheid doorverwijzen. Voor de defecte accu zelf zelf kan dat inderdaad niet: die kostenvan vervanging dient de reseller wel zelf te dragen, maar dat kan uiteraard wel verhaald worden op de fabrikant/importeur....

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Los van wat Norbert terecht schrijft kun je je ook afvragen of je je klant wel door wil verwijzen naar de importeur met de de impliciete boodschap: Ik heb je die accu wel verkocht, maar nu het mis gaat moet je maar bij mijn leverancier zijn...hier heb je de adresgegevens en succes

 

Wellicht is het een optie, als de schade inderdaad aantoonbaar is, eerst zelf contact op te nemen met je leverancier en zelf de afhandeling met de klant te regelen ipv die klant zelf op pad te sturen.

 

Levert je denk ik meer goodwill op

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Allereerst, bedankt voor de snelle reacties, zo snel had ik niet verwacht. Ik had klant de gegevens van de EU-importeur gisteren al gegeven (hiervoor moet je als verkoper je verantwoordelijkheid nemen vind ik inderdaad, dit is onderdeel van je service) maar klant wilde niets weten van contact en wil ons aansprakelijk stellen. Misschien uit onwetendheid, geen idee. Het antwoord van Norbert bevestigt mijn vermoedens en ik zal klant berichten en ondersteunen waar nodig.

Mobilenergy = Energie onderweg. zonne-energie, omvormers etcetera. Duurzame mobiele energie.

http://www.mobilenergy.nl

Link naar reactie
  • 1

Ik had klant de gegevens van de EU-importeur gisteren al gegeven (hiervoor moet je als verkoper je verantwoordelijkheid nemen vind ik inderdaad, dit is onderdeel van je service)

 

Huh, het verstrekken van adresgegevens onderdeel van je service? Lijkt me nogal wiedes, en wel het absoluut minimaalste wat je kan doen

 

Heb je zelf al contact gehad met je leverancier over dit probleem? Wellicht is het geen opzichzelfstaand geval en komen er binnenkort nog meer van dit soort klachten omdat er wellicht een productfout in de serie zit.

 

Frans

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.