• 0

Lening Holding aan Werk BV

Hallo,

 

Situatie:

 

Een in 2009 startende werk BV heeft een X bedrag verlies gemaakt in 2009 dit bedrag is gelijk aan de inbreng / lening van de Holding BV verder is er geen schuld aan andere zoals een bank. Ik heb wel eens een term achterstellen gehoord waardoor je op papier geen verlies maakt wat bij deponeren een mooier beeld geeft waardoor je makkelijker krediet krijgt bij leveranciers.

 

Kan iemand mij hier misschien iets meer over vertellen?

 

Gr Patrick

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het lijkt me vreemd dat dat kan, wat ik wel ken is dat je verliezen kan verrekenen bij een fiscale eenheid tussen holding en werk bv.

 

Er zijn hier betere kenners van BV's die nog wel zullen reageren. Gezien je de lening verstrekt hebt is het wellicht handig om aan te geven of het daadwerkelijk een cashflow probleem is of dat er wat anders speelt.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

ik denk dat het een beetje klop en klepel verhaal is van PLIND.

 

op zich geld voor de publicatie stukken, schulden zijn schulden. en verlies is verlies. Je mag wel in de publicatiestukken vermelden dat het om een achtergestelde lening van de holding aan de werk bv gaat. ofwel in de toelichting ofwel in de omschrijving op de publicatie balans. Sommige leveranciers zullen dan ook bereid zijn zo'n achtergestelde lening van de aandeelhouder (wat de holding ook is) te zien als eigen kapitaal of althans niet als schuld. Daardoor ziet voor hen die balans er positiever uit als een balans waarop een schuld staat die gelijk staan.

 

Het is echter niet mogelijk om in de publicatie stukken de achtergestelde lening van de holding dan maar bij het eigen vermogen op te tellen. Je moet de lening dus apart vermelden, maar kan door het kiezen van een "strategische omschrijving" zoals bijvoorbeeld "Achtergestelde lening 2020 van Holding BV" en ook in de toelichting op de publicatiebalans kun je wat teksten toevoegen waaruit blijkt dat deze lening pas word afgelost als andere schulden zijn verdwenen. Ik formuleer het nu wat kort door de bocht, uiteindelijjk moet je wel je woorden zorgvuldig kiezen, het moet wel weer overeenkomen met de feitelijke situatie.

 

Het voorbeeld wat genoemd word dat het verlies wegvalt komt omdat in sommige berekenmodellen (ook van banken) naar het aansprakelijk vermogen word gekeken en onder bepaalde omstandigheden worden dan (achtergestelde) leningen van een holding en bepaalde (risico)voorzieningen toegerekend aan het eigen vermogen. Het verlies word natuurlijk ook ten laste van het eigen vermogen gebracht in de jaarrekening en als je daarna het aansprakelijk vermogen berekend dan worden de eerder genoemde posten opgeteld bij dit vermogen waardoor het beeld dus positiever word. Het kan zijn dat sommige (grotere) leveranciers deze methode ook gebruiken voordat ze een kredietlimiet met je willen afspreken.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.