• 0

Retourkosten vergoeden verplicht met dropshipping?

Ik ga een webshop beginnen en de goederen laat ik dropshippen direct uit Hong Kong.

 

Volgens de wetgeving heeft de klant recht op een zichttermijn van 7 werkdagen en dan mag hij/zij zonder opgaaf van reden het product terugsturen en word de gehele betaling teruggestort. retourkosten zijn voor eigen rekening.

 

Geld dit dus ook voor dropshipping? Of het netjes is is discutabel maar is het wettelijk toegestaan om de klant het product op eigen kosten terug te sturen naar China?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja daar heb je gelijk in Daniel. (vergeef mij ik weet niet hoe ik de dubbele punt op de E moet doen ik zit nu achter een mac)

 

Ik zie echter veel websites die adverteren op marktplaats zoals http://qualitek.nl die de retourkosten niet vergoeden.

 

Hier staan hun Algemene Voorwaarden:

http://qualitek.nl/?page/331/Informatiepaginas.aspx

 

Verzend- retourkosten naar onze leverancier kunnen in geen enkel geval worden teruggevorderd

 

Zolang dit in mij Algemene Voorwaarden staat mag het wel?

 

Nu weet ik het helemaal niet meer..

Link naar reactie
  • 0

papier (en webteksten) zijn geduldig tektek/ Er zijn helaas genoeg webwinkel hobbyisten (nee inderdaad ik vind dat geen ondernemers) die niet zo nauwkeurg nemen met het checken van de officiele regels en gewoon zekf maar wat verzinnen en op de site zetten.

 

Het is heel simpel, hoe moet de consument in godsnaam weten waar jij je spullen vandaan haalt. Dat heeft de wetgever ook bedacht en die heeft bepaald dat als een consument zaken doet met een Nederlands bedrijf dat zij er dan ook op mogen vertrouwen dat ze niet ineens voor rare kosten komen te staan als verzendkosten naar hong kong? Dus mogen zij terugsturen naar een adres in Nederland.

Verplaats je eens in de klant of als jij iets besteld bij een website.. zou jij het normaal vinden als je iets besteld en je wilt het terugsturen dat je dan ineens 40 euro verzendkosten (of meer) naar hong kong kwijt bent??

 

Een aantal voorwaarden in de wet koop op afstand zijn gewoon weg dwingend recht, wat inhoud dat je daar als ondernemer niet van mag afwijken ten nadele van de consument. Dat er in de praktijk nog veel kaf tussen het koren zit die hun eigen regeltjes maken doet daar niks aan af. Het is voor die partijen wachten tot er een klant komt die het niet accepteert en er een zaak van maakt, ik denk dat kort daarna de voorwaarden aangepast zullen zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja daar heb je gelijk in Daniel. (vergeef mij ik weet niet hoe ik de dubbele punt op de E moet doen ik zit nu achter een mac)

 

Ik zie echter veel websites die adverteren op marktplaats zoals http://qualitek.nl die de retourkosten niet vergoeden.

 

Hier staan hun Algemene Voorwaarden:

http://qualitek.nl/?page/331/Informatiepaginas.aspx

 

Verzend- retourkosten naar onze leverancier kunnen in geen enkel geval worden teruggevorderd

 

Zolang dit in mij Algemene Voorwaarden staat mag het wel?

 

Nu weet ik het helemaal niet meer..

 

Het bedrijf dat je noemt voldoet ook op geen enkele manier aan de wet koop op afstand en aantal andere wetten.

Er staan geen bedrijfsgegevens op die website wat wettelijk verplicht is.

ze houden zich niet aan wet koop op afstand wat betreft retour termijn, garantie termijn en nog wel paar punten.

Bij plaatsen van bestelling moet je aanvinken dat je akkoort gaat met algemene voorwaarden zonder dat die daarbij te lezen of te downloaden zijn.

 

In voorwaarden staat dat de kosten van retourzenden van bestellingen aan hun leverancier niet vergoed worden, nergens praten ze echter over dat dat een leverancier in China is.

 

Naar mijn mening moeten dit soort sites het beste zo snel mogelijk van het internet verwijderd worden omdat dit soort bedrijven de hele internet verkoop sector gewoon een slechte naam bezorgen.

 

Misschien toch tijd voor het duidse systeem waarbij website eigenaren concurenten die niet aan de wet voldoen een abmanung (of hoe je dat ook schrijft) te kunnen sturen die dan ook direct betaald moet worden.

Als ik dit soort "shops" zie wordt ik in elkgeval spontaan een groot voorstander van een dergelijk systeem, zou de markt zeer snel flink opschonen.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt met algemene voorwaarden nooit wettelijke verplichtingen uitzonderen. Je zult dus minimaal de verzendkosten moeten vergoeden. Volgens mij is het zo dat je of de zending heen of de zending terug moet vergoeden. Wanneer de klanten echter zaken doet met jou, ben jij het retouradres. Zelf zou ik het ook niet pikken dat ik een bestelling doe bij een bedrijf in Nederland en het vervolgens moet retourneren naar China.

 

Ook als dropshipper ben je een volwaardige winkel. Hierbij hoort ondernemersrisico. Je hebt weliswaar minder kosten voor voorraad, maar moet gewoon voldoen aan de bepalingen waar andere webwinkels ook aan moeten voldoen.

https://www.webwinkelkeur.nl : O.a. werkzaam bij WebwinkelKeur. Modern keurmerk, ouderwets vertrouwen.

 

Link naar reactie
  • 0

Even wat anders, een echte "dropshipper" verzend / handeld niet zelf, heeft ook geen voorraad. Feitelijk alleen een webpagina waar producten (vaak over een API) worden verkocht door de echte verkoper.

 

Ik denk dat je je dan niet hoeft te houden aan NL voorwaarden (of btw)

 

 

Raoul

 

Link naar reactie
  • 0

Even wat anders, een echte "dropshipper" verzend / handeld niet zelf, heeft ook geen voorraad. Feitelijk alleen een webpagina waar producten (vaak over een API) worden verkocht door de echte verkoper.

 

Ik denk dat je je dan niet hoeft te houden aan NL voorwaarden (of btw)

 

 

Raoul

 

 

zou ik nog maar een keer over denken.

Volgens jouw stelling hoef je dus als je zelf geen voorraad hebt en/of niet zelf verzend je niet aan de nederlandse wet te houden?

Je handeld wel degelijk, je verkoopt immers producten dus moet je gewoon aan de nederlandse wet houden en gewoon BTW betalen enz.

Link naar reactie
  • 0

 

 

zou ik nog maar een keer over denken.

Volgens jouw stelling hoef je dus als je zelf geen voorraad hebt en/of niet zelf verzend je niet aan de nederlandse wet te houden?

Je handeld wel degelijk, je verkoopt immers producten dus moet je gewoon aan de nederlandse wet houden en gewoon BTW betalen enz.

 

= vraag geen stelling!

Link naar reactie
  • 0

= vraag geen stelling!

 

Stelling dan:

 

Als een klant bij mij iets koopt maakt het niet of ik, m'n tante, de buurvrouw of een dropshipper de bestelling verwerkt. Ik blijf verantwoordelijk voor de koopovereenkomst.

 

Gok dat je drop shipping en affiliate marketing / lead generation door elkaar haalt. Bij de laatste heeft de klant een koopovereenkomst met derden en ben ik dus niet verantwoordelijk voor verzending / retouren etc.

Link naar reactie
  • 0

 

 

Gok dat je drop shipping en affiliate marketing / lead generation door elkaar haalt. Bij de laatste heeft de klant een koopovereenkomst met derden en ben ik dus niet verantwoordelijk voor verzending / retouren etc.

 

Ja inderdaad, had een verkeerd beeld bij "dropshipping"

 

excusez-moi

 

------

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 108 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.