• 0

inkomstenbelasting

hallo, ik ben nu 2 jaar bezig met mijn bedrijf aan koerierdienst, (eenmanszaak)

 

afgelopen jaar heb ik van de belastingdienst 565 euro terug gekregen aan inkomstenbelasting...

had een maandelijkse omzet 4500 euro.

Nu verdien ik met 6500 omzet..

maar nu hoor ik verhalen over dat verschillende startende ondernemers met stevig inkomen (zoals ik nu heb) na een jaar krijgen ze een aanslag van de belastingdienst dat ze rond 15000 euro moesten terug betalen...als iemand in een jaar 100.000 omzet maakte... en beginnende bedrijven gaan vaak failliet door dit onverwachte rekening....dit schrik me af als eenmanszaak!

is dit echt zo? wat houdt die inkomsten belasting echt in? ik raakt steeds maar verward...als dit mij gebeurt zal ik zeker niet op tijd betalen en zal de belastingdienst genadeloos toeslaan door goederen in beslag te nemen...

 

mvg,

 

Yon

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

heel kort door de bocht, Yon.

 

Hoe heb je de boekhouding verzorgd, met zo'n omzet heb je toch een boekhouder nodig,

je hebt toch ook een schatting van je inkomen moeten doen.

:)

 

Als je geen boekhouder hebt, zou ik die maar heel snel inhuren.

 

Link naar reactie
  • 0

heel kort door de bocht, Yon.

 

Hoe heb je de boekhouding verzorgd, met zo'n omzet heb je toch een boekhouder nodig,

je hebt toch ook een schatting van je inkomen moeten doen.

:)

 

Als je geen boekhouder hebt, zou ik die maar heel snel inhuren.

 

 

ik heb wel een boekhouder, anders zou de andere kleine bedrijven ook niet zo'n hoge aanslag krijgen...maar is dat wel mogelijk dat ik zo'n hoge aanslag krijg? even een informatie over mij:

koerierbedrijf

2,5 jaar bestaat die

ik werk 6 dagen met gemiddelde werkuren van 15 tot 16 uur per dag

maandelijkse omzet gemiddeld 6500

lasten totaal 2300 euro.

maak per dag gemiddeld 650 km

Link naar reactie
  • 0

In jouw voorbeeld is je maandwinst 6500-2300=4200. de jaarwinst is dus 12*4200=50.400. Uitgaande dat je aan de FOR toevoegt en met de ondernemersaftrek/MKB-verijstelling, zul je uitkomen rond de 10.000-11.000 aan belasting+ZVW.

 

Ik houd hierbij geen rekening met startersaftrek (dit is niet blijvend), andere aftrekposten, partner en overige fiscaliteiten, omdat die niet bekend zijn.

 

Als het goed is bespreekt jouw boekhouder met jou wat je denkt te gaan verdienen. Op basis hiervan zal hij een voorlopige aanslag Inkomstenbelasting en Zorgverzekering(ZVW) aanvragen. Deze kun je in maandelijkse termijnen voldoen. Ik adviseer altijd een voorlopige aanslag die naar verwachting iets te hoog is. Op die manier kom je niet voor verrassingen te staan. Als je teveel betaald hebt krijg je dat na afloop van het jaar met rente weer terug.

Heb je gedurende het jaar nog niets betaald, dan kun je inderdaad een aanslag tegemoet zien van het bedrag dat ik heb genoemd (verhoogd met rente). Zorg dus altijd dat je je belasting betaalt/reserveert op het moment dat je het geld verdient.

 

Als je met collega-ondernemers praat, weet dan dat er heel wat cowboyverhalen de ronde doen. Zorg dat je een boekhouder hebt die je vertrouwt en laat zijn mening prevaleren boven alles wat je onderweg hoort.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 274 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.