• 0

Inkomensafhankelijke combinatiekorting in voorlopige aanslag

Mijn partner en ik zijn drie maanden geleden voor het eerst ouders geworden. We komen hierdoor voor allerlei (voor ons) nieuwe aftrekposten en dergelijke in aanmerking. Kinderopvangtoeslag, kinderbijslag, ouderschapsverlofkorting en de inkomensafhankelijke combinatiekorting.

 

Voor het aanvragen voor de ouderschapsverlofkorting en de inkomensafhankelijke combinatiekorting moet een voorlopige aanslag 2010 volledig ingevuld worden. Hier ben ik mee bezig, maar zit met drie vragen.

 

1. De inkomensafhankelijke combinatiekorting is alleen geldig wanneer de partner minder verdient dan ik. Dat is in de meeste gevallen zo geweest, echter het scheelt nooit veel. Wat gebeurd er wanneer mijn partner later meer blijkt te verdienen dan ik afgelopen jaar?

 

2. Ik heb een lage voorlopige aanslag IB/ZFW. Ik betaal meestal aan het einde van het jaar bij (met heffingsrente), maar vind het fijn niet aan hoge maandelijkse bedragen vast te zitten. De combinatiekorting hebben we eigenlijk nog niet nodig, ik heb liever dat die pas aan het einde van het jaar verrekend wordt. Het hypotheekaftrek hebben we echter liever wel maandelijks, alsmede de ouderschapsverlofkorting. Alles komt terug op het VA-formulier. Is het mogelijk de combinatiekorting nog niet te verrekenen? Ik zou kunnen aanvinken dat wij geen kinderen hebben, maar volgens mij mag dat niet.

 

3. Op het VA formulier van mijn partner, moet ik ook een inkomstenschatting geven. Wordt hier iets mee gedaan, heeft dan gevolgen? Deze schatting is namelijk hoger dan de belastingdienst zelf gemaakt heeft, maar zoals je bij (2) hebt kunnen lezen, vind ik het wel prima zo.

 

Wederom hartelijk dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

1. Dan zal dit bij de aangifte IB moeten worden gecorrigeerd, per saldo maakt het natuurlijk niet uit wie de CK claimt.

2. Ik verwacht geen problemen als je dit niet aanvinkt

3. Het inkomen op het formulier wordt gebruikt om te bepalen tegen welk tarief de aftrekposten (voorlopig) worden toegekend. Ik geloof niet dat ze jullie formulieren naast elkaar leggen, maar gewoon individueel zullen invoeren en afhandelen.

 

PS: gefeliciteerd met het ouderschap :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.