• 0

Overname rijschool

Aangezien ik niet precies weet waar ik dit topic moet /kan plaatsen doe ik het hier...

 

Ik kan een bestaande en goedlopende autorijschool overkopen van de huidige eigenaar.

Ikzelf zal echter geen rijlessen geven, maar alleen de administratie en dagelijks beheer gaan voeren, daar ik niet in het bezit ben van een rijinstructeur diploma. Op het moment van overname heb ik 2 instructeurs in loondienst en 4 instructeurs als zelfstandige onder de naam van de rijschool (waar ik dan ook examens voor aan moet vragen).

De rechtsvorm zal in eerste instantie de éénmanszaak worden.

 

Ik heb het CBR opgebeld en naar de mening van degene aan de telefoon kan ik mij dan als zelfstandig ondernemer (natuurlijk met KvK nummer) niet inschrijven bij het CBR voor het aanvragen van examens aangezien ik zelf geen bevoegd rijinstructeur ben. Zij zijn van mening dat je geen rijinstructeurs kan aansturen/leiden als je niet weet wat het werk inhoud.

 

De volgende vragen zijn bij mij hierna een primaire zaak geworden:

Heeft het zin voor mij de Rijschool over te nemen als bovenstaande waar is?

Wat zijn eventuele mogelijkheden om toch bij het CBR ingeschreven te staan als zelfstandige rijschool (zonder de nodige papieren)?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 1

Dag Pietak,

 

Ik heb even gebeld met een klant van mij die precies hetzelfde doet: hij is geen instructeur, maar enkel de eigenaar en heeft een personeelslid die de lessen verzorgt. Moet geen enkel probleem zijn.

 

Naar de KvK, dan melden bij het CBR. Ik kan weinig informatie vinden over de voorwaarden voor inschrijving van een rijschool. Wel kwam ik de volgende links tegen in hun vademecum:

 

http://www.cbr.nl/Vademecum/index.asp?pageid=102

http://www.cbr.nl/Vademecum/index.asp?pageid=124

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wat is er op tegen om toch zelf een rijinstructeur diploma te gaan halen? Dat scheelt toch een boel gezeur, lijkt mij. En in de toekomst heb je er vast wel veel profijt van. Of komt er heel veel bij kijken bij het halen van zo'n diploma?

 

nee dit is mogelijk, maar de overname moet dit jaar nog plaats vinden aangezien de huidige eigenaar met pensioen gaat.

Een instructeursdiploma halen duurt ongeveer 6 maanden, en dan is de kans dus verkeken...

Link naar reactie
  • 0

Een goede avond,

 

Ik weet niet hoe jij je Diploma en/of Certificaat van rijschool instructeur gaat behalen op 6 maanden tijd, maar dit is wel heel snel en volgens mij ook niet mogelijk.

Trouwens lijkt het me niet echt verstandig om een zaak over te nemen van iemand als je zelf helemaal niet op de hoogte bent van het rijlen en zeilen van zo een onderneming, geld trouwens denk ik voor alle ondernemingen hoor.

 

Ben zelf in de laatste fase van mijn eigen opleiding tot rijschoolinstructeur, om daarna een eigen zaak te kunnen opstarten,

wat me trouwens al veel kopzorgen en berekeningen heeft gekost.

 

Trouwens... goede raad is nog steeds welkom... zoals bv een voorbeeld van een belastingaangifte om te berekenen of het financieel wel haalbaar is

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb na uitgebeide bestudering van de boeken inmiddels mondeling toegezegd de koop te laten doorgaan.

 

Daarbij neem ik financieringen van 2 auto's, en 2 motoren over (ongeveer €1500,- p/m)

Er zijn op het moment 2 rij-instructeurs (samen 40 jaar ervaring).in het bedrijf aan het werk, beiden onder een 0-uren contract

Beide rijinstructeurs maken minimaal 40 uur per week tegen een rijlesvergoeding van € 40,00 p/u.

Beide instructeurs verdienen € 12,25 b/p/u

na aftrek van alle kosten en belastingen zou er genoeg over moeten blijven om mijn eigen brood mee te kunnen verdienen, met daarnaast nog genoeg overwinst.

Omzet van de eerste 6 maanden van dit jaar ligt boven € 120.000,-

 

Om terug te komen op de vraag of het haalbaar is met 6 maanden een instructeursbewijs te halen.

Ja dit is mogelijk, wanneer men goede begeleiding krijgt, en er genoeg tijd in kan steken.

Vorig jaar namelijk via UWV dit aanbod gekregen, en daar stond toen 6 maanden voor, zij draaiden het echter terug omdat de uitgaven beperkt moesten worden.

Link naar reactie
  • 0
Er zijn op het moment 2 rij-instructeurs (samen 40 jaar ervaring).in het bedrijf aan het werk, beiden onder een 0-uren contract

Beide rijinstructeurs maken minimaal 40 uur per week tegen een rijlesvergoeding van € 40,00 p/u.

 

Dat is dan wel een heel bijzonder nulurencontract (met een vier ervoor). Ik zie hier toch enig risico zonder details te kennen. Ik zou de prijs eens lekker afzetten tegen de (over)winst na jouw inkomen + voorzieningen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik vrees toch dat dat jouw probleem wordt. Een 0-uren-contract waarbij standaard iedere week tenminste 40 uur wordt gewerkt, leidt al heel snel tot een vermoeden van een fulltime contract - met doorbetalingsverplichting bij ziekte.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dat is waar.

Heb het in overweging genomen, en één mn komt onder een 30-uurs contract, hij is de motorrijinstructuer, en verdient dat dus zo terug.

De ander wil zelf om persoonlijke redenen een 0-uren contract, deze zal later mogelijk in een 40-uurs contract omgezet worden.

Natuurlijk verzeker ik mij tegen ziekte van personeel...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 71 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.