• 0

vof met partner

hallo,

 

Mijn man is 3 jaar zelfstandig (ZZP) (montage) en heeft het ontzettend druk, waardoor hij tot de late uurtjes de administratie doet.

Nu kan ik dit voor hem oplossen door overdag alles af te handelen en als het nodig is breng ik gereedschap en onderdelen naar de klant, tevens doe ik voorraadbeheer, en ben bezig met een opleiding financiele administratie, wat gunstig is voor de boekhouding.(ik ben huismoeder)

Kunnen we nu overgaan naar een vof, volgens onze account zitten er haken ogen aan, maar ik kom wel aan mijn 20 uur per week!

 

groeten

 

Monica

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Monica

 

Een vof voor deze werkzaamheden is beslist mogelijk. De accountant doelt waarschijnlijk op het begrip ´ongebruikelijk samenwerkingsverband´.

 

Veel Man-vrouw firma´s doen voor beide vennoten een beroep op de ondernemersaftrekken in de inkomstenbelasting. Daarbij claimt de minder werkende echtgenoot ook vaak die posten door te stellen dat ook hij/zij de 1.225 uur gewerkt heeft in de VOF.

 

In de wet is echter bepaald dat die posten niet voor aftrek in aanmerking komen als sprake is van een zogenaamd "ongebruikelijk samenwerkingsverband". Vaak wordt dit uitgelegd als volgt:

 

Een van de echtgenoten verricht hoofdzakelijk werkzaamheden van ondersteunende aard. Vanuit de onderneming bezien is het onzakelijk om iemand die alleen ondersteunende diensten levert een winstaandeel te geven als mede-vennoot.

 

De werkzaamheden die je noemt, vallen daar vrijwel altijd onder, temeer daar je zelf geen montagewerkzaamheden verricht. Er zijn echter wel verrassende uitspraken van rechters te vinden waarin op het oog ondersteunende werkzaamheden toch beoordeeld werden als voldoende niet-ondersteunend om toch voor de ondernemersaftrek in aanmerking te komen.

 

Los van de ondernemersaftrek kan een dergelijke VOF echter prima.

 

groet

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

dankuwel voor de reactie.

Ben ik wel benieuwd wat wel de voordelen zijn voor mij, nu betalen we geen belasting, mijn man betaald ik krijg terug ;)

dus als ik 2 dagen per week ga assisteren bij de montage kom ik wel in aanmerking voor aftrek. ???

We willen graag meer rendement uit de onderneming halen.

 

groet Monica

Link naar reactie
  • 0

Ben ik wel benieuwd wat wel de voordelen zijn voor mij, nu betalen we geen belasting, mijn man betaald ik krijg terug ;)

dus als ik 2 dagen per week ga assisteren bij de montage kom ik wel in aanmerking voor aftrek. ???

 

Het voordeel is dat uw man minder winst maakt en minder belasting betaalt, wellicht in het toptarief van 52% en dat u belasting gaat betalen met een heffing vanaf 33,5%. De exacte omvang van uw beloning moet dan ook wel vastgesteld worden i.o.m. een adviseur/fiscalist.

 

Assisteren bij montage is natuurlijk nog steeds werk van ondersteunende aard en verandert aan de situatie niets...

 

Maar zoals ik al schreef, er is veel grijs gebied en veel rechtspraak over dit onderwerp.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ben ik wel benieuwd wat wel de voordelen zijn voor mij, nu betalen we geen belasting, mijn man betaald ik krijg terug ;)

dus als ik 2 dagen per week ga assisteren bij de montage kom ik wel in aanmerking voor aftrek. ???

 

Het voordeel is dat uw man minder winst maakt en minder belasting betaalt, wellicht in het toptarief van 52% en dat u belasting gaat betalen met een heffing vanaf 33,5%. De exacte omvang van uw beloning moet dan ook wel vastgesteld worden i.o.m. een adviseur/fiscalist.

 

Assisteren bij montage is natuurlijk nog steeds werk van ondersteunende aard en verandert aan de situatie niets...

 

Maar zoals ik al schreef, er is veel grijs gebied en veel rechtspraak over dit onderwerp.

 

groet

Joost

 

Geldt dit ook als je fiscale partners van elkaar bent? of haal ik dan nu winst uit onderneming en werk door elkaar?

 

Is Inkomsten uit overig werk anders ook niet een oplossing voor de partner? Ik lees bij Aanvullende toelichting

Bij aangifte inkomstenbelasting 2009 namelijk het volgende:

Arbeidsbeloning uit de onderneming van uw fiscale partner Was u niet bij uw fiscale partner in loondienst, maar kreeg u wel een beloning voor uw werk dat u voor uw fiscale partner deed? En was deze beloning € 5.000 of hoger? Dan is deze beloning geheel belast als opbrengst uit overig werk. Uw fiscale partner mag dat bedrag aftrekken van zijn winst of resultaat. Is uw beloning lager dan € 5.000? Dan mag hij dit niet aftrekken van zijn winst of resultaat.
Link naar reactie
  • 0

het geldt voor elke VOF waarin een vennoot een beroep wil doen op de zelfstandigenaftrek, maar feitelijk alleen werkzaamheden van ondersteunende aard verricht. De spoeling wordt overigens wel steeds dunner. Recent is een dame in het gelijk gesteld die in een VOF, tandartsenpraktijk, met haar man door het Hof wel als volwaardig ondernemer werd beschouwd, ondanks dat ze geen tandheelkundige werkzaamheden verrichte of daartoe een opleiding had genoten. Zij verrichte de volgende handelingen: maken van afspraken, toezicht en controle op bleekbehandelingen, assisteren van de tandarts en controle op de tandartsmedewerkers, administratie en voorraad beheer. Voor de lefihebbers: Hof Arnhem 20-7-10, 09/00305.

 

De arbeidsbeloning wordt vaak toegepast als echt duidelijk is dat de echtgenoot geen aanspraak kan maken op de ondernemersaftrek.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.