• 0

Hoge boetes en imagoschade door illegale software in uw organisatie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hmm, is veel bangmakerij bij. Vorm van intimidatie. Het risico dat je gepakt wordt is niet vreselijk groot lijkt mij.

 

Anderzijds ben ik van mening dat een serieuze ondernemer verstandig inkoopt. Maak je (zakelijk) gebruik van bepaalde software pakketten, dan moet je de licenties gewoon betalen. Zijn de licenties te duur? Dan gebruik je de software niet of je neemt iets dat je wel kan betalen.

 

Ik ben geen grote vriend van de office softwaremakers. Hun producten zijn behoorlijk prijzig, maar het is niet hun taak jouw bedrijf te financieren.

 

Overigen heb ik zelf ook wel eens een gekraakt pakket "uitgeprobeerd" of 1 pakket op meerdere PC geïnstalleerd (dat kon vroeger nog). Maar die sitiatie heeft nooit lang geduurd. Binnen enkele maanden waren de pakketten of verwijderd, of gekocht. Kwestie van goed ondernemerschap.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Tja, het lijkt mij ook niet dat ze elke onderneming hermetisch afzoeken naar illegale software.

Maar ik vind dat de meeste software veel te duur is, met name voor starters. Dus dan wordt het wel verleidelijk om een programmaatje ergens vandaan te plukken. Maar het risico van een boete wil ik absoluut niet lopen.

Daarom gebruik ik nu open source software als open office en gimp. Toch niet helemaal hetzelfde als het echte werk. Maar ja, nu is het gratis en anders kost het me vele honderden Euro's. En daarbij komt dat je toch ieder jaar of om de 2e jaar een upgrade nodig hebt, wat ook weer vele honderden Euro's kost.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Maar ik vind dat de meeste software veel te duur is, met name voor starters. Dus dan wordt het wel verleidelijk om een programmaatje ergens vandaan te plukken.

 

Tja, dat is zo, maar dat jij die software te duur vindt geeft je nog niet het recht om het te jatten. Ik vind ook dat ondernemers te veel administratieve lasten hebben en te veel belasting moeten betalen. Maar ja, dat moeten we allemaal. Degene die niet betalen verwerven valselijk concurrentieel voordeel ten opzichte van de "brave hendriks". Dat is een "goede" ondernemers zijn eer te na. Heeft iets te maken met moraliteit en het princiepe: "wat u wil dat u niet geschied, doe dat ook een ander niet". Jij wil ook dat je klanten voor hun spullen betalen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Even voor alle duidelijkheid. Ik ben absoluut niet van plan om illegale software te gebruiken. Ik zeg alleen dat als de pakkans toch klein is, de verleiding groter wordt.

Ondernemen is nu eenmaal investeren en hopen dat je deze er weer uit haalt door omzet te genereren. Daar gaat het toch eigenlijk om.

Maar als ik bijvoorbeeld kijk naar de prijzen van Photoshop kijk dan word ik daar niet vrolijk van.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Even voor alle duidelijkheid. Ik ben absoluut niet van plan om illegale software te gebruiken.

 

Nee, dat weet ik ;). Dat waardeer ik ook bijzonder. Help me eraan herinneren als je me ooit vraagt om een partner voor je te vinden ;D Investeerders en partners vinden het fijn als je gewoon je rekeningen betaald. Dat schept vertrouwen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Martijn, inderdaad fotoshop is erg duur.... Dat is voor mij ook reden om CorelDraw te kopen... en dan niet meteen de nieuwste versie, maar een van een paar jaar terug!

 

Bij aankoop van mijn nieuwe computer kon ik een OEM versie bestellen van CorelDraw 9, terwijl versie 12 nu net uit komt. Ik heb tot nu toe prive met een educational versie van Corel 9 gewerkt, maar nu het zakelijk wordt mag ik die licentie dus niet meer gebruiken.... de OEM versie 9 kost me 60 euro, terwijl versie 11 hier in Nederland niet onder de 499 ex BTW te vinden is...... Zo kan ik alles doen wat ik gewend ben, zonder dat het me kapitalen kost.... :-)

 

P.S. gaat niet over alleen CorelDraw, maar om de Graphics Suite (dus inclusief PhotoPaint en enkele andere handige programmaatjes)

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Het is wel aan te raden om gewoon legale versies te gebruiken. Het hoort gewoon bij je onderneming. Al zou ik het voor de bangmakerij niet doen ;)

 

Je wilt toch ook liever niet een bureau hebben dat van de vrachtwagen is gevallen. ;) Ik persoonlijk vind in "grijze vlakken" ondernemen een te listige zaak.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ik ga zelf ook een bedrijfje starten en zit ook met het probleem van legale software.

 

Het gaat om:

-Adobe creative suite

-Macromedia Studio

 

Deze kosten €1225 per stuk. Op school kan ik beide versies kopen voor ongeveer €250 voor allebei de versies, dit zijn echter educatieve lictenties. Zijn deze op de 1 of andere manier LEGAAL mee te nemen naar mijn bedrijf toe, ik zit langs mijn bedrijf, evengoed nog op school.

 

Kan iemand hier een antwoord op geven of heeft iemand hier ook ooit mee te maken gehad? Ik ga wel absoluut LEGALE software gebruiken want dit wil ik gewoon absoluut doen zoals het hoort, maar als ik kan besparen en het is toch legaal...... graag!

Link naar reactie
  • 0

Allemaal lief en aardig al die stoere watchdogs en IT knokploegen, maar wat kunnen ze nu echt doen behalve het sturen van vragenlijsten?

 

Goed, ze komen bij mij aan de deur en dan? Ik hoef ze niet binnen te laten, mogen ze eerst bij de rechter langsgaan voor een huiszoekingsbevel. En daar hebben ze reden voor nodig, en die baseren ze waar precies op? Die vragenlijst die je niet terugstuurt? Of is dat "bewijs" dat je een dief bent?

 

Blaffende honden bijten niet. Maar ze kwijlen wel op je tapijt.

Download: Capture. Deliver. Excel. to learn about the principles, strategies and processes of business writing.

Link naar reactie
  • 0

Eigenlijk wel raar dat diefstal BINNEN een bedrijf door een ieder als onaceptabel word gezien. Wanneer een bedrijf zelf steelt, heeft men er minder moeite mee.

 

Het stelen van software daartegen is bijna een normale zaak. Ik zie bij veel bedrijven illegale versie's van de meest uiteenlopende software.

Link naar reactie
  • 0

Deze kosten €1225 per stuk. Op school kan ik beide versies kopen voor ongeveer €250 voor allebei de versies, dit zijn echter educatieve lictenties. Zijn deze op de 1 of andere manier LEGAAL mee te nemen naar mijn bedrijf toe, ik zit langs mijn bedrijf, evengoed nog op school.

 

Lees de licenties, deze softwarepakketten mag je niet legaal aanwenden voor je bedrijfsvoering. Daarnaast, je gaat er geld mee verdienen toch, dan is eht logisch dat je de makers van de software die je helpen je bedrijf op te richten betaalt wat aan hen toekomt.

Link naar reactie
  • 0

Beste Jeroen, Hier heb je gelijk in maar neem bijvoorbeeld autocad, een kennis van mij heeft een tekenbedrijf, en hij heeft in samenwerking met Autodesk (Leverancier van autocad) een licentie van een failliet verklaard bedrijf voor ongeveer €125 over mogen nemen, en dit is WEL gewoon legaal want de licentie staat op de bedrijfsnaam en de makers hebben het goed gekeurd. Ik ga het toch gewoon safe spelen en de licenties rechtstreeks bestellen bij Macromedia & Adobe.

 

Bedankt voor de reactie,

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je een nieuw bedrijf start, koop je toch ook niet gelijk de nieuwste Alfa (sorry) uit de showroom ? Je kijkt naar je budget... gaat het om imago naar de klant toe, dan besteed je wat meer dan wanneer je hem voor zeg maar 'woon / werk' verkeer gebruikt.

 

Software is er toch ook nog te vinden in een '2e hands' uitvoering? Waarom gelijk office 2003, 2000 draait toch ook prima?

 

Link naar reactie
  • 0
Deze kosten €1225 per stuk. Op school kan ik beide versies kopen voor ongeveer €250 voor allebei de versies, dit zijn echter educatieve lictenties. Zijn deze op de 1 of andere manier LEGAAL mee te nemen naar mijn bedrijf toe, ik zit langs mijn bedrijf, evengoed nog op school.

 

Adobe mag je voor zakelijk gebruik ook gewoon gebruiken!

zie: http://www.adobe.nl/education/purchasing/faq.html

 

Macromedia raad ik af, misschien kan je flash kopen maar er zijn betere alternatieven. Om nette code te produceren moet je het toch handmatig doen, dit kan ook met notepad.

Link naar reactie
  • 0
Ik denk dat veel studenten erg blij zijn met deze link, hier was ik niet van op de hoogte. Adobe is denk ik de enige met een beleid als dit?

 

Jup, ook zend(de beste php IDE) laat het gebruik van de student versie toe voor commercieel gebruik. Het staat niet op de site, maar ik heb het nagevraagd bij de sales persoon via mail. Overigens zijn er heel wat bedrijven die studenten gewoon korting op het originele pakket geven waar geen andere licentie aan gekoppeld is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.