• 0

Laptop binnen 2 jaar verkocht op MP, nieuwe laptop 775 euro

Beste Forumgebruikers,

ik ben nieuw hier omdat ik niet uit het volgende vraagstuk kom. Ik heb reeds op het forum/google/belastingdienst en sprout gezocht.

Voorheen legde ik administratieve vragen voor aan een kennis, helaas kan ik deze kennis niet meer raadplegen.

 

Situatie:

Ik heb een eenmanszaak (webwinkel), en ik zit met het volgende:

Ik heb 01-2009 een laptop gekocht en direct volledig geboekt (395 ex btw)

Deze wil ik via marktplaats verkopen voor 150 euro.

(vraag 1) Klopt het dat ik deze 150 euro moet boeken als omzet, en hier dus BTW over betalen?

 

Daarbij:

Ik heb een nieuwe laptop gekocht voor 651,26 ex btw. (vraag 2) Hoe moet ik deze boeken?

 

Ik gebruik Excel voor mijn administratie en heb een tabblad waar ik alle kosten noteer.

Tot nog toe heb ik enkel kosten gemaakt / dingen aangeschaft voor een lagere waarde dan 450 euro, en kosten direct geboekt. Dus heb tot op heden niet gewerkt met het afschrijvingen.

 

(vraag 2a1) Wat noteer ik bij kosten met betrekking tot de aanschaf van deze laptop?

(vraag 2a2) Noteer ik daar jaarlijks 20% van de aanschafprijs (ivm de afschrijving in 5 jaar)? Dit lijkt me niet de juiste methode, maar zou niet weten hoe ik het wel zou moeten boeken.

(vraag 2b) Ik neem aan dat ik de betaalde BTW wel volledig invul bij de voorbelasting van deze periode?

 

Dit lijkt mij een veel voorkomende vraag, dus mocht ik toch een topic over het hoofd gezien hebben dan hoor ik graag waar ik het antwoord op deze vraag kan vinden en bied bij deze mijn verontschuldigingen aan.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

vraag 1: ja als je bedrijfsmiddelen verkoopt dan gaat dat met btw en valt onder overige omzet (of onder resultaat uit verkoop activa in grotere administraties) Je betaald alleen belasting over het verschil tussen de boekwaarde en de verkoopwaarde de boekwinst. Als jij de laptop in 1x in de kosten hebt geboekt, dan is de administratieve boekwaarde 0 en is dus de hele opbrengst boekwinst.

 

vraag 2b is het simpelst, die vraag je in 1x terug in het tijdvak waarin je de laptop aanschaft.

 

vraag2a1

Ik denk dat je een apart tabblad met investeringen en afschrijvingen moet maken want voor de inkomstenbelasting moet je een aantal gegevens opgeven op de balans ook in de winst en verlies rekening is er een aparte aangifte regel voor de afschrijvingen.

 

In het overzicht neem je op per activum:

- aanschafwaarde, aanschafdatum

- Restwaarde

- afschrijving per jaar (max. 20% v aanschaf -/- restwaarde)

- afschrijving dit jaar (1e en laatste jaar vaak een aantal maanden omdat je gedurende jaar aanschaft, tussenliggende jaren gelijk aan afschrijving per jaar, dit bedrag gebruik je ook in de winst en verliesrekening als afschrijvingskosten

- boekwaarde begin jaar (in het eerste jaar dus gelijk aan aanschafwaarde, daarna steeds de boekwaarde einde jaar van het voorgaande jaar)

- boekwaarde einde jaar (boekwaarde -/- afschrijving dit jaar)

 

Met deze gegevens ben je in staat om zowel het overzicht activa als de afschrijving in de winst en verliesrekening van je IB aangifte in te vullen.

 

vraag 2a2 afschrijvingskosten in kosten overzicht lijkt me in jou geval niet handig, Ik zou de afschrijving apart berekenen in een activa overzicht als hierboven beschreven.

Eventueel kun je wel op het kosten blad een kopje afschrijvingen onderaan opnemen zodat je samen met de andere kosten een totaaltelling kan maken van je kosten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.