• 0

Eis v/d Bank - Hoofdelijkheid BV's bij aankoop nieuwe BV

Beste HL´ers,

 

Van de week heb ik bij de bank een gesprek gehad over de aankoop van een nieuwe BV. Hierin heb ik een paar ton financiering nodig.

 

Tot mijn verbazing stelden ze erg hard dat ze volledige hoofddelijkheid van de holding EN de andere BV's eisten.

 

Ik stond perplex. Volgens hun is dit een standaard regeling.

 

Natuurlijk ga ik hier niet mee akkoord. Het hele nut van een BV structuur is dat er bescherming is wanneer een van de BV's het niet zal redden.

 

Wat zijn jullie ervaringen hierin?

 

In mijn huidige financiering heeft een BV een borgtoch op mijn prive naam van €50.000,-. Dit vind ik ook prima, een gelimiteerde verantwoordelijkheid.

 

Alvast bedankt.

 

Sander

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Het is lastig om op basis van de gegeven info hier iets definitiefs over te zeggen.

 

De bescherming van een BV zal een bank willen doorbreken bij een vergroot risico.

 

Algemeen zal een bank bij het verstrekken van een substantieel krediet aan een BV met ( klein)dochters willen voorkomen dat de verstrekte financiering gebruikt wordt of kan worden voor het financieren van zaken die niet door de bank beoogd zijn en waarbij de bank ook nog “invloed verliest”. Om dat te voorkomen zal de bank zowel “moeder” als “(klein)dochters” willen betrekken als kredietnemer, dus hoofdelijk erbij willen hebben.

 

Als de moeder of dochter een volledig hard afgedekte hypothecaire zekerheid geeft, zal de bank af willen zien van hoofdelijkheid, indien niet, is het niet ongebruikelijk dat er om hoofdelijkheid gevraagd wordt.

Maar onderhandelen kan altijd.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.