• 0

Post steeds onbetrouwbaarder

1 van de zaken die nooit uit overheidshanden had mogen worden weggeven is de post.

 

Iedereen kent inmiddels de problemen, door marktwerking krijgen we verschillende brievenbussen, verschillende postbodes en verschillende tarieven.

Om de goedkoopste te kunnen blijven zijn bedrijven als TNT gaan snijden in allerlei kosten en dus ook in personeelskosten, met als gevolg dat er geen nieuwe bezorgers komen en bestaande bezorgers eruit gewerkt worden of zelf weggaan.

bron

Het probleem wordt door de overheid niet echt erkend en het staat niet zo hoog in het vaandel. Onderzoeken zijn er wel, maar er wordt verder weinig mee gedaan.

bron

 

Als ik de laatste berichten in de krant moet geloven, gaan we echt terug in de tijd, qua bezorging.

bron

Ik krijg zelf ook steeds vaker van opdrachtgevers en leveranciers te horen dat poststukken verdwijnen of pas veel later aankomen.

bron

Een klacht indienen kan, maar daar hoor je verder nooit meer wat over.

Aangetekend versturen zeggen ze dan, met andere woorden, wij zijn onbetrouwbaar en de enige manier waarop je zekerheid wilt hebben is door extra te gaan betalen. Daarmee zijn zij volgens mij 1 van de weinige branches die op die manier mag handelen.

Helaas werkt aangetekend versturen ook niet altijd. Ik heb aangetekende stukken verstuurd die nooit zijn aangeboden (zoals bouwtekeningen) Maar die op 1 of andere manier wel 2 dagen later op te halen waren bij het postkantoor, dit terwijl er bij die bedrijven altijd in aan de balie zit.

 

Wordt het tijd dat de brieven gewoon 60 of 70 cent worden en dat ze wel gewoon aankomen? OF moeten de post helemaal afschaffen en alleen behouden voor reclames. (Kranten verdwijnen toch al)

 

Of zijn er nog andere betere oplossingen?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Volgens de kranten zijn nu grote bedrijven aan het klagen over de situatie bij de Post. Maar gezien de reactie van de directie, kunnen we nog heel wat vertraging verwachten. De reorganisatie stilzetten, zoals is voorgesteld door de ondernemingsraad is natuurlijk ook geen optie. Het bedrijf is tijdens deze reorganisatie in een soort "niemandsland" terechtgekomen en zal daar zo snel mogelijk uit moeten zien te geraken. Er moeten echter nog 10 provincies volgen. En blijkbaar lopen de aansluitingen tussen de regio's ook gevaar.

Link naar reactie
  • 0

Ze doen wel erg veel moeite om klanten kwijt te raken. Hier gaan ze de postbussen verplaatsen naar een achteraf industrieterreintje. Moeten we met z'n allen over het drukste kruispunt, betekent minimaal 2 keer 5 minuten wachten voor de verkeerslichten. En dan maar hopen dat er geen plezierjachtje aankomt, dan sta je ook nog eens 10 minuten voor een open brug te wachten, plus de tijd dat het kost voor alle files weer opgelost zijn.

Maar goed, PostNL kan het huidige pand dan verkopen, dat is het belangrijkste. Klanten zijn alleen maar lastig.

Link naar reactie
  • 1

Gek dat ABN-AMRO en ENECO zich beklagen; 2 bedrijven waar ik volop zaken mee doe maar die mij nauwelijks nog wat toesturen. ;D

 

Bankafschriften krijg je niet meer(je moet er specifiek om vragen en voor betalen) Alles loopt via automatische incasso en Afrekeningen komen gewoon via de mail. Nou weet ik niet meer of ik dat zelf opgegeven heb of dat ze dat gewoon maar uit hun zelf naar mijn mailbox sturen. :P

 

Zelfs het laatste hypotheekadvies werd gewoon gemaild.

 

De grote jongens doen er alles aan op fors minder post te sturen en gaan vervolgens klagen over de service. En bij elk bedrijf is het gewoon hetzelfde: Minder omzet is ook minder kosten maken dus gaat dat bijna altijd ten koste van de service.

 

Post.NL is op dit moment de enige die een landelijke dekking en 5x per week bezorgen aanbied. Zelf denk ik dat dit met de afnemende hoeveelheid post niet meer van deze tijd is. 2 of 3x per week met een betere service zou wat mij betreft een prima optie zijn. :)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ze doen wel erg veel moeite om klanten kwijt te raken. Hier gaan ze de postbussen verplaatsen naar een achteraf industrieterreintje.

 

Tja... en ik kwam er gisteren achter dat de brievenbus hier pleite is - maar vraag me eigenlijk af hoe lang al, want het was alweer even geleden dat er iets per snailmail moest ;)

 

Minder frequent bezorgen lijkt me overigens best een goed plan van aanpak. Dingen die haast hebben gaan inmiddels toch wel per mail, en dan is het niet realistisch om een landelijk netwerk te onderhouden dat 5x per week bezorgd. Zeker in het buitengebied kan dat gemakkelijk terug naar 3x per week, en zelfs in de steden zou het voor mij niet zo'n bezwaar zijn.

 

Uiteraard ligt dat voor pakketpost anders, maar dat is inmiddels een gescheiden systeem dat best dagelijks kan bezorgen als de brieven om de dag bezorgd worden.

Link naar reactie
  • 0

Minder bezorgingen ben ik het niet mee eens. Het weekend gewerkt om opdrachten vandaag gereed te hebben omdat het morgen bezorgd moet worden. Is allemaal brievenbuspost, als pakketje zou het veel te duur worden.

Sommige zaken zijn niet te plannen en met minder postbezorgingen zal dit werk niet meer kunnen.

Zal PostNL een zorg zijn uiteraard, maar toch.

Link naar reactie
  • 0

Ach ja, PostNL erkent nu eindelijk dat er problemen zijn...

 

Er is jaren geleden een totaal devisionair besluit genomen door de postmarkt in Nederland open te breken, terwijl allang was te voorzien dat de hoeveelheid post zou dalen.

Ook het idee dat de service omhoog en de kosten omlaag zouden gaan, was gestoeld op naief marktdenken. Dat werkt alleen zo in het economieboek op de middelbare school. (Marktwerking werkt als je kunt kiezen tussen paprika's, tomaten, aardbeien of kaas; niet als je maar 1 brievenbus in de buurt hebt staan.)

Hoe kunnen kosten immers dalen als er 3x zoveel postbodes op pad moeten voor dezelfde krimpende hoeveelheid post?

Het is gewoon niet efficiënt en ook niet erg MVO.

De kosten moeten dus bespaard worden op het personeel en dat heeft geleid tot semi-zelfstandigen met parttime werk, maar geen vangnet, geen fatsoenlijk inkomen en daardoor soms ook geen motivatie om het werk goed te doen.

 

Reorganiseren was en is niet af te wenden, maar nu hebben we 3 postbedrijven die ondermaats presteren... Kosten omhoog, service omlaag. (Laten we het CCB noemen :P )

BrokxMedia - Videoproducties & -marketing

Boeiende Bedrijfsfilms, Animaties & Livestreams

 

Link naar reactie
  • 0
Minder bezorgingen ben ik het niet mee eens.

 

Postzegel 2x zo duur maken met dan wel een overnacht aflevergarantie? ;) Waarschijnlijk komen dan alle AOWers in actie met het argument dat een kaartje verzenden te duur wordt.

 

We hebben te maken met een fors veranderende markt en Post.nl is nog steeds de enige met de verplichting op 6x per week iedere brievenbus langs te lopen of er nu wel iets in moet of niet. En de voorgestelde marktwerking heeft er nog steeds niet voor gezorgd dat een ander bedrijf het bezorgsysteem van Post.nl omarmd heeft.

 

Aanpassingen en reorganisatie zullen daarom niet uit kunnen blijven. En 100% van je klanten tevreden maken of houden is bij mijn weten nog nooit een bedrijf gelukt. ::)

Link naar reactie
  • 0

Postzegel 2x zo duur maken met dan wel een overnacht aflevergarantie? ;)

Zijn ze al mee bezig. Een postbode in de testgebieden (ik geloof Utrecht en in elk geval Brabant) krijgt drie soorten post in zijn tas; 24 uurs post (rouwpost, spoedjes ed.), folders en "overige post". De verzendsnelheid van die laatste wordt op dit moment ruim ingevuld. Onder de overige post vallen alle gewone brieven en buspakketjes. En ik vermoed dus dat ze voor die eerste opslag gaan vragen als het landelijk ingevoerd is.

 

Overigens, voor de zakelijke grootverbruiker bestonden er al langer ruimere servicekaders voor bijvoorbeeld grotere mailings. Als het binnen 3 dagen ipv. 24 uur bezorgd mag worden is het goedkoper.

Link naar reactie
  • 0
Overigens, voor de zakelijke grootverbruiker bestonden er al langer ruimere servicekaders voor bijvoorbeeld grotere mailings. Als het binnen 3 dagen ipv. 24 uur bezorgd mag worden is het goedkoper.

 

Bij partijenpost kan je kiezen voor 24 uur, 48 uur of 72 uurs levering.

Prijs gaat daarbij in stapjes omlaag.

 

Enkel als ik laatste tijd voor 24 uurs service kies mag ik blij zijn als binnen 72 uur aankomt, laat staan als je 72 uur kiest.

Ik betaal dus voor de duurste dienst maar mag blij zijn als ik goedkoopste geleverd krijg.

Maar als ik voor goedkoopste dienst kies weet ik helemaal niet maar wat ik geleverd krijg.

 

Maar zo werkt PostNL al heel lang met pakketjes.

 

Als je normaal pakket verstuurd en ze maken het krijt krijg je al heel lang een lange neus met melding: eigen schuld dat we het kwijtgemaakt hebben, had je het maar verzekerd moeten versturen, Stom dat je ons een onverzekerd pakket hebt toevertrouwd.

en als je verzekerd verzend zeggen ze gewoon weer dat je nooit wat afgeleverd hebt.

Link naar reactie
  • 0

zojuist telefoontje van een klant: hij had vorige week gebeld dat hij pakje nog steeds niet had ontvangen en dat was ruim 1 1/2 week na verzending. had dus maar een nieuwe toegestuurd.

Die nieuwe kwam na 48 uur bij hem aan (24 uur service verzonden) de eerder verzonden zending kwam 2 dagen daarna (ruim 2 weken na verzending met 24 uurs service) toch uiteindelijk ook nog aan.

Nu was deze klant zo netjes om te bellen en het retour afzender te sturen, maar toch nog weer extra kosten.

Link naar reactie
  • 0

Minder bezorgingen ben ik het niet mee eens.

 

... Post.nl is nog steeds de enige met de verplichting op 6x per week iedere brievenbus langs te lopen of er nu wel iets in moet of niet. ....

 

De post komt hier maar 5x per week langs, maandags ontvang ik al maanden geen post meer.

Een van de weinige fabrikanten van ozonapparatuur in Nederland.

Link naar reactie
  • 0

Misschien eens een steekproef houden onder de lezers hier ?

 

Doe van maandag tot zondag voor de buslichting een brief in de lokale bus die aan jezelf gericht is en waarbij je zelf kunt checken wanneer deze gepost is. En dan eens zien of en wanneer deze bezorgt word.

 

Ben benieuwd.

Link naar reactie
  • 0
De post komt hier maar 5x per week langs, maandags ontvang ik al maanden geen post meer.

 

Bij mij wel meestal alleen geadresseerde mailings. En vandaag alleen maar folders. :P

 

Misschien eens een steekproef houden onder de lezers hier ?

 

Doe van maandag tot zondag voor de buslichting een brief in de lokale bus die aan jezelf gericht is en waarbij je zelf kunt checken wanneer deze gepost is. En dan eens zien of en wanneer deze bezorgt word.

 

Prima idee, stel voor dat iedereen zondag een brief naar zich zelf post, kunnen we mooi zien of die maandag bezorgd wordt. Waar kunnen we de score bijhouden? ;) of doen we dat gewoon in dit topic?

Link naar reactie
  • 0

Post van zondag wordt sowieso niet op maandag bezorgd, dat is al jaren zo.

Maandag wordt post bezorgd die is blijven liggen of geen haast had. De distributie centra werken niet op zondag. Vandaar dat PostNL al jaren lang graag wilde dat de maandag bezorging zou stoppen. Helaas waren alle postbodes (en daarmee de politiek) het daar niet mee eens omdat ze dan niet van maandag tot vrijdag een volledige werkweek konden draaien.

 

Eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal als met het openbaar vervoer. Politiek wil dat er allerlei zwaar verlieslijdende activiteiten bewaard blijven, prijzen mogen absoluut niet stijgen en willen overheidsbijdragen zoveel mogelijk beperken. Dat gaat natuurlijk niet.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Net gelezen in een tweet: De klachten over postbezorging krijgt 'opvolging': Staatssecretaris Bleker gaat toezichthouder OPTA vragen alert te zijn op klachten over postbezorging.

 

Op de website van de Rijksoverheid staat uitgelegd welke veranderen er worden voorzien in de Postwet, http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/postmarkt/basispakket-voor-consumenten

 

In het kort (gezien de discussie) komt het hier op neer:

Het aantal verplichte bezorgdagen van post gaat mogelijk van 6 naar 5. Staatssecretaris Bleker van EL&I, wil deze wijziging in de Postwet doorvoeren. Daarvoor zal de staatssecretaris rond juni 2012 een wetsvoorstel indienen.

 

Van alle wekelijkse post wordt ongeveer 2% op maandag bezorgd. Daarom zal de postbezorging op maandag waarschijnlijk vervallen, als de postbezorging van 6 naar 5 dagen gaat. Spoedeisende post (medische post en uitvaartberichten) wordt wel op maandag bezorgd.

 

Groeten, Elke

 

 

 

 

 

 

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

[quotePost van zondag wordt sowieso niet op maandag bezorgd, dat is al jaren zo.

]

 

Wij ontvangen gewoon geadreseerde brievenbuspost op zaterdag en op maandag.

 

Brievenbus die voor zondag 1800 gepost is wordt gewoon opgehaald en bezorgd op de eerstvolgende werkdag, maandag dus.

 

Gr

Devlinx

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

Ik dacht altijd dat het wel mee zou vallen en odnernemers graag overdrijven :)

 

Maar nee hoor, wat een gex&^$(&^ in de regio Brabant zeg... Post nooit na 1 werkdag aanwezig,in regio Breda kan ik beter altijd 2 pakketjes opsturen want de eerste komt toch nooit aan :)

 

En dan worden ze boos als ik een postbode aankijk en vraag welke kleur sokken die aan heeft..

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

De postbode zelf kan er niet zo veel aan doen, het ligt aan het nieuwe systeem van sorteren. kennis van mij werkt bij PostNL in regio Brabant dus ik krijg alles eerstelijns door.. Het is echt een bende. Postbezorger krijgt post van andere wijk, ongesorteerd of gewoon niet in de tas geleverd. Daar valt niet tegen op te bezorgen.

EDIT: Toevallig lees ik net dit:

http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2012/06/een_garagebox_is_gewoon_een_soort_grote_brievenbus_.html#more

 

Tekenend, als je het mij vraagt.

Link naar reactie
  • 0

Even een principiele stelling: Laat het netwerk van bezorgers gewoon door een apart bedrijf professioneel georganiseerd worden en laat de aanbieders allen van hetzelfde netwerk gebruik maken Zoals dat ook bij het spoor gebeurt (Prorail) en bij de energiemaatschappijen en de telecom bedrijven. Alle bedrijven die de dienst postbezorgen aanbieden kunnen dan van hetzelfde netwerk gebruik maken en hoeven er geen drie postbezorgers door mijn straat te lopen. Dit zou ook moeten gelden voor pakketbezorgers. Het is toch milieutechnisch onverantwoord dat er drie of vier keer per dag een busje met pakketten door de straat rijdt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.