• 0

internationale BTW vraag

Hallo,

 

Ik wil via een aantal contacten in het buitenland (VS, GB, AUS en ZA) een webshop bouwen die producten aanbied van webshops en winkels uit eerder genoemde landen. Nu wil ik dit gaan doen via de dropship methode, dus feitelijk zal ik GEEN eigenaar worden van de goederen en gaan deze direct naar het opgegeven adres. Ik blijf natuurlijk wel verantwoordelijk voor de goede logistiek, het product en betalingen.

 

Omdat ik bij winkels bestel en niet bij groothandels of leveranciers wil ik dus (alleen in europa) niet via de intracommunautaire transacties gebruik gaan maken. Ik reken dus de prijs die de buitenlandse winkel rekend inclusief verzend,invoer, buitenlandse BTW en overige kosten. Dit reken ik dan door aan de klant met afzondelijk vermeld nog 5,- euro excl btw administratie kosten.

 

Ik reken dus alleen BTW op de administratie kosten. Want verder breng ik niets in rekening en word ik ook geen eigenaar van de goederen. Ik bied dus alleen goederen aan en neem de verantwoordlijkheid voor het proces.

 

Is dit belastingtechnisch gezien mogelijk????

 

alvast bedankt

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het betreft volgens mij geen ABC levering omdat de laatste partij in mijn proces een particulier is en geen ondernemer.

En bij ABC leveringen moeten er altijd ten minste drie ondernemers zijn volgens de info op belastingdienst.nl

 

Als ik spullen in Engeland wil kopen dan kan ik deze kopen incl britse VAT.

Als ik spullen in de VS wil kopen dan kan ik deze kopen inclusief BTW en alle bijkomende Nederlandse kosten

 

Ik lever dus een dienst (in Nederland) door dit proces te bewaken. Voor deze dienst reken ik gewoon de Nederlandse BTW + de prijs all inclusief van het product in het buitenland tot huiskamer van de Nederlandse klant aan toe.

 

Zo wil ik het internationaal webwinkelen voor de Nederlandse consument makkelijker en vooral veiliger maken door screening enz.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Klopt deze kosten bereken ik ook en zet ik bij de product prijs. Het is dus een all in prijs.

 

Alleen voor mijn dienst (het aanbieden van de goederen) reken ik dus een klein bedrag + NL BTW

Je moet mij dus zien als mediator.

 

Ik maak dus een prijs voor mijn klanten inclusief taxes en transport.

Een klant plaatst een bestelling in mijn shop en ik plaats deze bestelling weer bij een buitenlandse shop op mijn klants naam. De betaling loop compleet via mij.

Ik reken alleen afzonderlijk een klein bedrag mediation kosten voor mijn dienst inc. NL BTW.

 

IS DIT belastingtechnish gezien JUIST?????

 

 

Ik kan zo producten in mijn shop zetten van buitenlandse webshops die ik gescreend heb.

Ik weet bijvoorbeeld dat de maximale verzendtijd 5 dagen is.

 

B.V.D. voor reacties

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Allereerst moet gezegd dat ik hier niet zeker ben van mijn zaak, maar ik wil dit wel even kwijt.

 

Jij zegt geen eigenaar te worden van de goederen, maar (uit jouw tekst):

-mensen kopen bij jouw webshop

-je bent verantwoordelijk voor het product

-je bestelt producten (bij buitelandse bedrijven)

-jij betaalt de leverancier en ontvangt het geld van de klant

 

Er ontstaat volgens mij geen overeenkomst tussen de buitenlandse webshop en jouw klant. Ik zou me kunnen voorstellen dat het formeel zo is dat jij importeert en vervolgens doorverkoopt aan de klant, dus met 19% BTW over het totaal, niet alleen de commissie.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Het klopt inderdaad zo ongeveer.

 

Ik bied via mijn shop een catalogus van goederen aan uit verschillende webshops uit de wereld.

Uiteraard zijn de goederen geselecteerd en zijn de prijs met levertijd bekend.

 

Een Nederlandse consument kan op mijn site de bestelling plaatsen en gemakkelijk via ideal betalen,.

 

De bestelling zal dan automatisch bij de buitenlandsewebshop komen met de gegevens van de Nederlandse consument en er word direct betaald. De buitenlandse webshop verzend direct naar de Nederlandse consument.

 

Om dit proces te bewaken reken ik een kleine administratie kosten inc BTW.

En uiteraard het bedrag van de buitenlandse webshop inclusief invoer en Tax.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De kern van mijn betoog was eigenlijk dat je in dat geval wellicht 19% BTW moet rekenen over de producten+commissie.

 

Als dit juridisch mogelijk is zou je via jouw website kunnen regelen dat jouw klanten jou machtigen om namens hen het artikel op hun naam te bestellen bij de buitenlandse webshop. Het artikel gaat dan naar de klant zelf die de invoerrechten/BTW betaalt. Veelal is de klant overigens bij kleine aanschaffen geen invoerrechten verschuldigd.

 

Jij kunt volstaan met het afrekenen van het product en jouw commissie. Dan kun je m.i. volstaan met 19% BTW over jouw commissie.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste sportdutch,

 

De ABC in deze levering zie ik ook niet. Volgens mij zijn op jou ofwel de regels van afstandsverkopen, ofwel de regels van commissionair/tussenpersoon van toepassing. Omdat je zegt geen eigenaar te worden van de goederen, denk ik dat de afstandsverkopenregeling niet op jou, maar op de webshops waarmee jij handelt van toepassing is. Daarnaast is voor afstandsverkopen een levering (of meer) vereist, en zoals gezegd verricht jij diensten. Commissionair/tussenpersoon dus.

 

Vereisten voor een commissionair zijn wel dat je op eigen naam en voor eigen rekening handelt. Dat betekent dat er zowel tussen jou (B) en je principaal (A) een overeenkomst tot stand komt, als tussen jou en de uiteindelijke afnemers ©. C kent A niet en denkt met jou te handelen. Is dit niet het geval, dan ben je een tussenpersoon, die slechts als functie heeft om twee partijen bij elkaar te brengen. Ik denk dat dit laatste in dit geval op jou van toepassing is (denk je dat niet, laat het dan even weten, dan zoek ik nog even uit hoe het met een commissionair zit).

 

Tussenpersoon, afnemers zijn ondernemer:

Opdrachtgever A uit Engeland geeft opdracht aan tussenpersoon B in Nederland om een koper in X te zoeken. A factureert de goederen aan X met Engelse BTW. B factureert zijn bemiddelingsdiensten in beginsel met Engelse BTW aan A. Op basis van de Nederlandse verleggingsregeling kan B echter ook helemaal zonder BTW factureren en deze door A in Engeland af laten dragen. Hoe je dat op je factuur verwerkt, staat hier. Doorgaans, omdat A de BTW op zijn kosten direct weer af kan trekken, zal hij per saldo feitelijk geen BTW afdragen, maar dus wel op papier.

 

Tussenpersoon, afnemers zijn particulieren:

Dit ligt ingewikkelder. Tussenpersoon B zoekt voor opdrachtgever A een koper (particulier) in X. De plaats van dienst is dan gelegen daar 'waar de hoofdhandeling plaatsvindt'. Stel dat er een goed wordt verkocht aan een particulier in X, dan is de verwerving van dat goed de hoofdhandeling en vindt de dienst van de tussenpersoon plaats in X. Zolang de goederen waar jij diensten voor verricht aan Nederlanders worden geleverd, factureer jij gewoon 19% BTW over je dienst en draag je die gewoon in Nederland af. Opdrachtgever A blijft hier dan buiten. Als buiten Nederland wordt gekocht, wordt het verhaal lastiger. Volgens deze regels zou je iedere keer de BTW van dát land moeten afdragen in dát land. Verleggen gaat niet op, omdat je simpelweg niet aan particulieren kunt verleggen. Over dit gedeelte zou ik voor de zekerheid nog verheldering aan de Belastingdienst vragen. Dat is een kwestie van 0800-0543 en net zolang moeilijk doen tot ze je willen doorverbinden met een inspecteur (ik denk Heerlen, afdeling buitenland??).

 

Uitzondering: als hetgeen waar de tussenpersoon voor wordt ingeschakeld een onroerend goed betreft, is de plaats van dienst daar waar het onroerend goed is gelegen en wordt er BTW van dát land geheven.

 

Ik hoop dat ik het plaatje zo voldoende voor je geschetst heb, en dat je er iets mee kunt.

 

Veel succes!

 

De Blauwe Envelop

Leuk zal het nooit worden, maar door 'De Blauwe Envelop' wel gemakkelijker!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt!!!

 

Dit is in ieder geval een duidelijk verhaal.

 

Ik bied (alleen Nederlandse klanten) een catalogus (in webshop) aan van internationale producten uit internationale webwinkels.

De prijs van de internationale webwinkel + de tax en eventuele invoer staat onder het product in mijn catalogus.

 

Even een klein voorbeeld:

 

Piet uit Amsterdam koopt in mijn webshop een paar sportschoenen uit Engeland. Hij ziet dat hij 125,- euro moet betalen inc VAT en verzendkosten. Daarnaast ziet hij dat hij afzonderlijk nog 5,- inc 19% BTW adminkosten aan mij moet betalen.

Hij betaald dus gemakkelijk 125,- euro + 5,- euro aan mij via IDEAL. Ik stuur en betaal de bestelling onder de naam en adres van Piet direct door naar de Britse webshop en deze verzend de sportschoenen.

 

Ik reken dus altijd een standaard bedrag voor admin(bemmidelingskosten) kosten inc 19%.

Daar zit dan meteen mijn winst en arbeidstijd in verrekend.

 

Mischien een vreemde vergelijking maar het heeft ongeveer dezelfde contructie als een reisbureau.

 

Als ik B ben dan breng ik dus afnemer C bij leverancier A. Leverancier A weet dat hij met mij te maken heb en ik geef de naam en adres van C door. Tevens betaal ik A met het geld wat ik betaald heb gekregen van C.

De admin (bemiddelingskosten) inc 19 % BTW is dan voor mij (en de NLfiscus).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt in ieder geval voor je reactie.

Ik heb de vraag ook bij de fiscus neergelegd, na van kastje naar de muur en weer terug moet ik nog steeds een duidelijk antwoord krijgen. (waar ik uiteraard ook rechten uit kan halen ;))

 

Hoop dat het lukt.

 

 

 

Dat lijkt me inderdaad in dit geval de beste oplossing. Als je je vraag schriftelijk hebt gesteld (anders kun je er geen rechten aan ontlenen), dan moet je vanzelf antwoord krijgen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 246 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.