• 0

Problemen administratiekantoor

Deze week kreeg ik van de BD bericht dat ik naar aanleiding van een verzoek mijn voorlopige teruggaaf over 2010 op 0 euro was vastgesteld en dat ik het reeds ontvangen bedrag terug dien te storten. Naar navraag te hebben gedaan bleek dit verzoek afkomstig te zijn van mijn oude (!) administratiekantoor die voor het laatst in 2008 mijn administratie heeft gedaan.

 

Uiteraard was ik "not pleased" en heb ik het kantoor gebeld voor tekst en uitleg. Er bleek een breuk te zijn geweest tussen de twee partners die het kantoor runde en degene die mijn administratie deed was eruit gestapt/gezet oid. Het bericht naar de belastingdienst was waarschijnlijk automatisch door het systeem gedaan maar hier kon niets aan gedaan worden daar het oude klanten van de ene partner betreft. De contactgegevens had hij niet en er was verder niets wat hij voor me "kon" doen.

 

Vervolgens weer de BD gebeld. Berichten van het administratiekantoor konden niet genegeerd worden laat staan teruggedraaid. Ik moest het zelf maar met hun regelen dat ze niet meer namens mij verzoeken indiende.

Fijn hoor allemaal... >:(

 

Ik ga maar is gegevens bij elkaar zoeken voor de nieuwe Voorlopige aanslag 2010.

www.rondvaartzwolle.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mark,

 

Ik kan maar 1 ding bedenken: onlangs hebben alle belastingconsulenten (ook administratiekantoren met een becon-nummer) de jaarlijkse schattingen ingediend voor hun klanten. Grote kans dat jouw bedrijf nog in hun uitstelregeling zat en dat ze 'zomaar' een nul-schatting hebben ingediend.

 

2 dingen doen: zelf een nieuwe VA aanvragen en bij het oude kantoor jezelf afmelden voor de schattingen, uitstelregeling en eventuele kopie elektronisch aanslagen.

 

Ik heb de naam uit het topic verwijderd, want zo ontzettend erg is dit ook weer niet dat het de naamsvermelding rechtvaardigt.

 

groet

Joost

 

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Sorry, was niet direct de bedoeling om hun aan de schandpaal te nagelen. Wel vind ik dat de BD mijn instemming zou moeten vragen indien een ander namens mij verzoeken indient. Nu kan iedereen met een administratiekantoor mij met een hoop gedoe opzadelen... :(

www.rondvaartzwolle.nl

Link naar reactie
  • 0

@ Joost:

 

Bedankt voor de tips.

 

De eerste kreeg ik ook van de BD.

 

De tweede is lastiger omdat het administratiekantoor weigert iets aan te passen aan het oude klantenbestand van de vertrokken partner die zelf niet bereikbaar maar is. Maar ja ach, er zijn ergere dingen...

www.rondvaartzwolle.nl

Link naar reactie
  • 0

. Wel vind ik dat de BD mijn instemming zou moeten vragen indien een ander namens mij verzoeken indient.

 

Dat doet de belastingdienst ook zeer regelmatig, je hebt zelf ooit die machtiging afgegeven aan de belastingconsulent maar de van de belastingdienst krijg je regelmatig (ik dacht elke 2 of 3 jaar) een brief van de belastingdienst waarin staat dat je belastingconsulent X hebt gemachtigd namens jou aangiften in te dienen, in de brief staat dat je niet hoeft te reageren als deze belastingconsulent X je aangiften nog steeds verzorgt. Maar er staat ook in de brief wat je moet doen om de machtiging in te trekken. Ik heb zo'n brief niet bij de hand maar volgens mij kun je dat gewoon aan de belastingdienst doorgeven. Jij bent namelijk altijd verantwoordelijk voor je aangiften dus heb jij ook 100% zeggenschap over wie (namens jou) aangiften mag doen bij de belastingdienst. Dus gewoon een brief sturen naar de inspecteur om die machtiging in te trekken.

 

Uiteraard je administratiekantoor ook formeel (schriftelijk) op de hoogte stellen, dat ze niet meer namens jou mogen optreden. Dat de partners ruzie hebben gekregen en de overblijvende partner zegt niks te kunnen doen is zijn probleem, hij vecht het maar uit met zijn voormalig partner. Ik denk dat de opmerking van de BD dat je het maar met hun moet oplossen vooral is gerelateerd aan deze specifieke VA. Maar de belastingdienst moet jou brief met de intrekking van de machtiging van de consulent wel behandelen en honoreren in mijn optiek.

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Roel,

 

De brief die je bedoelt gaat alleen om de bevestiging dat het in de brief genoemde kantoor elektronisch kopieën ontvangt van zijn aanslagen. Uitstelregeling en schattingen worden niet door de fiscus bevestigt. In beginsel kan elk kantoor aangiftes indienen voor iemand zolang BSN, NAW en geboortedatum bekend zijn.

 

@Mark: ik zou het hier niet bij laten zitten. Dat kantoor heeft geen enkele toestemming van jou om dit te doen. Als dit nog een keer gebeurt, dan kan een blafbrief geen kwaad waarin je aangeeft dat zij onrechtmatig handelen door zonder toestemming fiscale schattingen in te dienen. Geef aan dat bij een volgende keer je via de Rechter maatregelen neemt als het weer gebeurt (dwangsom, schadevergoeding voor het moeten aanpassen van de VA).

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@Roel,

 

De brief die je bedoelt gaat alleen om de bevestiging dat het in de brief genoemde kantoor elektronisch kopieën ontvangt van zijn aanslagen. Uitstelregeling en schattingen worden niet door de fiscus bevestigt. In beginsel kan elk kantoor aangiftes indienen voor iemand zolang BSN, NAW en geboortedatum bekend zijn.

 

Hmm, dan zit mijn herinnering wat scheef hier, ik ken de exacte inhoud van de brief niet meer inderdaad. wat heb je toch rare systemen sp,s.. lijkt een beetje op het incasso product van de banken.. gaat ook (te veel) op basis van veel vertrouwen. Toch raar dat je als belastingplichtige toch aardig tussen wal en schip kunt raken door feitelijk de onwil van je voormalig administratiekantoor.

 

Vermoedelijk herinner ik mij dan toestemmingsbrieven die de betreffende accountantskantoren die het wel netjes willen regelen door hun klanten laten tekenen voor toestemming..

Link naar reactie
  • 0

@Joost en @Roel :

 

Ik heb zo'n brief kortgeleden nog ontvangen, en volgens mij was de hoofdstrekking toch ook echt dat mijn oude administratiekantoor ontheven werd van alle functie's. Inderdaad ook dat zij geen elctrische copiën meer ontvangen.

 

Ik zoek m morgen gelijk op. Mocht ik 'm redelijk anoniem kunnen plaatsen scan ik 'm in, anders geef ik de strekking.

 

Marcel

Link naar reactie
  • 0

@Joost en @Roel :

 

Ik heb zo'n brief kortgeleden nog ontvangen, en volgens mij was de hoofdstrekking toch ook echt dat mijn oude administratiekantoor ontheven werd van alle functie's. Inderdaad ook dat zij geen elctrische copiën meer ontvangen.

 

Ik zoek m morgen gelijk op. Mocht ik 'm redelijk anoniem kunnen plaatsen scan ik 'm in, anders geef ik de strekking.

 

Marcel

 

Nu maak je mij ook nieuwsgierig! In mijn praktijk nog nooit een brief gezien waarin meer bevestigd werd dan de elektronische kopieën.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Joost je hebt helemaal gelijk.... (hoe haal ik het ook in mijn hoofd eigenlijk om je tegen te spreken... :-[)

 

"De Belastingdienst heeft met ingang van heden de verzending van electronische kopieen van uw (naheffings)aanslagen / beschikkingen Inkomstenbelasting en/of Vermogensbelasting aan uw belastingconsulent beëindigt"

 

Groet, Marcel

 

(*** trekt zich stilletjes terug *****)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.