• 0

Versterken van innovatie en ondernemerschap.

Hallo,

Nadat ik uit intresse en om te verkennen of dit iets is voor mijn eindscriptie eens rondkeek naar overheids intiatieven met de bedoeling het versterken van innovatie en ondernemerschap kwam ik toch een hoop tegen.

 

BioPartner; startpunt voor ondernemerschap in de life-science.

Dreamstart; helpt technostarters op weg met kennis, informatie en contacten.

Senter; verantwoordelijk voor het uitvoeren van subsidie-, krediet-, en fiscale regelingen en programma's op het gebied van technologie, energie, milieu, export en internationale samenwerking.

Bedrijvenloket; "Stelt ondernemers instaat beter toegang te krijgen tot relevante publieke informatie en dienstverlening." Door MinEZ, Kvk, BD en Verening van Nederlandse gemeenten.

Subsidieshop.nl; Geeft een overzicht van subsidies voor ondernemers.

Innovatienet; Helpt ondernemers sneller inoveren.

MKBalans; Het online testen van bedrijsvoering.

 

Wat ik mij nou afvroeg, er gaat zeer veel geld om in deze projecten, maar werken ze ook allemaal?

Van mezelf weet ik dat Dreamstart mij wel helpt met Higherlevel.nl hier leer ik zeer veel. Dit komt omdat ik ervaring heb met higherlevel. Hebben andere ondernemers ervaring (goed/slecht) of een onderbouwde mening over de andere initiatieven?

 

Dan het nieuwe verhaal: Technopartner. Deze wil al de genoemde projecten samenbrengen tot 1 geheel? Of zie ik dat nou helemaal verkeerd?

 

Jelmer.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het lijste is nog wel wat langer :D en ja, sommige werken. Sommige ook niet. En nee, van nature werken overheidsinstellingen niet snel samen.

 

Naast de vraag of ze werken, kan je je ook afvragen of een instelling wel efficient werken. Wat kost het en wat heeft de ondernemer eraan.

 

Het lijkt me een bijzonder interessant afstudeerproject :D Ik weet zeker dat de HLers je wel willen helpen als "mystery shoppers" ;D

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad zo dat er erg veel verschillende initiatieven opgestart zijn en nog steeds worden, die vaak veel overlap met elkaar hebben. Er wordt toch vaak gestart met al dan niet ambitieuze plannen zonder eerst om zich heen te kijken wat er allemaal al in de markt aanwezig is. Zie nu weer het Innovatienet, wat toch weer grote overlappen vertoond met Dreamstart en HL. Het is toch een gemiste kans om deze initiatieven er niet direct bij te trekken.

 

Dit is slechts een voorbeeld, er zijn erg veel initiatieven die al snel het "Not-invented-here" syndroom in zich hebben. Elke organisatie wil het toch weer graag zelf uitvoeren.

 

Het zou een erg interessant onderzoek opleveren als je in kaart zou kunnen brengen wat nu daadwerkelijk de toegevoegde waarde is van de verschillende initiatieven, maar nog beter, hoe ze elkaar zouden kunnen versterken en aanvullen. Ook HL op zichzelf wordt een styuk sterker door samenwerking. Aansluiting bij instantie als EIM en BIZZ en vele andere partners is al succesvol gebleken, maar dit kan natuurlijk altijd beter.

 

Ik zou het erg interessant vinden als hier eens echt geden onderzoek naar gedaan zou worden. Als je hierover een afstudeeronderzoek zou willen starten dan weet ik zeker dat je veel ondersteuning van verschillende kanten zou kunnen krijgen (ook tegenwerking, maar dat maakt het juist zo leuk.... ;) )

 

Succes in ieder geval en als je inderdaad besluit hierop af te studeren dan wil ik je graag ondersteunen!

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

Beste Jelmer,

 

Is het misschien niet interessant om het van een andere kant te benaderen? ... (vanuit de bedrijven)

 

Je hebt gelijk, er zijn eindeloos veel organisaties en instellingen bezig met innovatie. En dan vooral technologische innovaties en de financiering daarvan. De focus daarop is naar mijn mening te beperkt.

Zo wordt de mate van innovativiteit van Nederland bepaald door te kijken naar de R&D investeringen en aantal patenten. Gebaseerd op deze gegevens is Nederland ten opzichte van de rest van Europa gedaald op de ranglijst. Nu is innoveren natuurlijk meer dan alleen R&D en patenten. Maar die twee zijn wel makkelijk om te zetten in getallen, dus om die reden kan ik me voorstellen dat bijvoorbeeld de overheid de focus heeft op technologische innovaties. Maar ik blijf erbij dat dat te beperkt is.

"Administratieve innovaties'" (zie de essay die geschreven is door Volberda en vd Bosch voor de Innovation Lecture in april op http://www.minez.nl/beleid/ext_frame.asp?site=/beleid/home_ond/innovationlecture2004/essays.html) tellen ook mee als innovaties, echter die zijn moeilijker 'te bevatten'.

 

Ik denk dat het bedrijfsleven in NL nu wel weet wat het belang van innoveren is, maar wat ik me afvraag is :

wat zij onder innoveren verstaan,

wat zij daar concreet aan doen (buiten R&D en patenten)

en welke hulp zij nodig hebben/ zoeken (bij het geven van handen en voeten aan innovatie)

Weet de ondernemer wel het rijtje aan instellingen te vinden? Zoja,hoe, welke? Zonee, waarom niet?

 

Ik denk dat er een hoop 'geadviseerd' wordt maar dat er te weinig concreet gemaakt wordt voor de pragmatische ondernemer.

 

Maw, welke van het rijtje instellingen is nu daadwerkelijk het antwoord op de behoefte? Wat wil het bedrijfsleven in Nederland?[/b

 

Ik persoonlijk zou heel erg geinteresseerd zijn in de antwoorden op bovenstaande vragen en wil je dolgraag helpen met je afstuderen zover ik dat kan. Welke studie doe je eigenlijk?

Groeten, Carolien

www.ideeinbedrijf.nl, Innovatieconsultants

Link naar reactie
  • 0

Ik heb besloten dat het onderwerp van mijn scriptie 'innovatie & ondernemen' wordt met als vraag: hoe kan dit gestimuleerd worden?

 

Eerst wil ik de huidige intiatieven uitlichten en duidelijk stellen of ze werken, waarom ze werken en waarom ze niet werken. Dan kan er gekeken worden hoe dit aangpast kan worden tot een werkend geheel.

 

Aangezien de overheid met veel verschillende projecten probeert innovatie en ondernemerschap te bevorderen maar ik van veel kanten hoor dat dit ze niet echt lukt ga ik daar natuurlijk eerst kijken.

 

Zo langzamerhand ga ik beginnen. September dient de netversie klaar te zijn en komen er presentaties. Jullie horen de vorderingen!

 

Jelmer.

 

Link naar reactie
  • 0

Wil je je beperken tot centrale overheid of ook naar lagere en Europese?

 

EZ heeft zelf een onderzoek gedaan naar het resultaat van diverse initiatieven die onder haar verantwoordelijkheid vallen, w.o. Dreamstart en Syntens. Maar we moeten ook Twinning niet vergeten.

 

Lokale initiatieven lijden vaak een kort bestaan, vaak gefinancieerd voor 3 jaar en dan verdwenen. Ik denk dat er veel te veel wordt geexperimenteerd en te weinig geleerd. Ondernemerschap is ook helemaal niet makkelijk te stimuleren, je kunt eigenlijk alleen iets doen aan de randvoorwaarden waardoor ondernemerschap herkenbaarder, leuker, aantrekkelijker, makkelijker of noodzaakelijker wordt.

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.