• 0

servicecontracten voor Computerservice aan Particulieren Haalbaar of niet reëel?

Hallo Allemaal,

 

Ik ben sinds een jaar of 2 met het idee bezig om een computerservice bedrijf te starten.

 

dit omdat ik hobbymatig voor kennissen en vrienden computers repareerde, bouwde, netwerken aanlegde etc..

dit groeide uit naar kennissen van kennissen en verder en inmiddels wordt ik ook voor die diensten betaald.

 

Nu ben ik vrij kritisch op mezelf en het idee.

 

Ik wilde aanvankelijk starten met een "simpel" reparatiebedrijfje.. echter kwam ik al snel tot de conclusie ( mede door andere topics op HL ) dat alleen reparatie en service op afroep door particulieren weinig tot geen vaste inkomstenstroom genereerd.

 

het aanvankelijke idee was zo dat de maximaal werkbare uren x uurloon wel resulteerde in een mooi resultaat, echter ging het om max. werkbare uren. in de praktijk zal ik ( zeker de eerste tijd ) dit aantal uren lang niet halen.

 

dit heeft ertoe geleid dat ik het idee een tijdje in de ijskast heb geplaats.

 

Nu... mischien omdat ik het zo leuk vind om te doen en graag mensen help, heb ik een tijdje nagedacht over mogelijkheden

om met een andere manier van service verlenen toch het prachtige doel van een goed renderend eigen bedrijf in de computerservice toch te behalen.

 

Het nieuwe plan is alsvolgt:

 

een servicecontract voor particulieren en kleine bedrijven voor onderhoud en reparatie van de aanwezige computers, laptops en randapparatuur.

 

de bedoeling is dat men een contract van 1 jaar aangaat en elke maand daar een x bedrag voor betaald. daarnaast betaald men eenmalig 25,- opstartkosten.

 

die opstartkosten zijn voor de 1e inventarisatie waarin ik langskom om na te gaan welke apparatuur aanwezig is ( die men voor service beschikbaar stelt uiteraard ) maar ook hoe de staat van deze machines is. Na deze inventarisatie vindt een gesprek met de klant plaats waarin ik uitleg wat de kosten zullen zijn en hoe ik te werk ga. ( dit weet men natuurlijk vantevoren al, maar mijn ervaring is dat men het prettig vindt dit 1 op 1 nogmaals te horen en dat daar afspraken over worden gemaakt. duidelijkheid dus! )

 

verder bestaan er binnen mijn idee 4 verschillende serviceovereenkomsten:

 

1. Basis, de goedkooptste, voor de meeste particulieren met 1 pc of laptop voldoende, hierbij zal 1x per jaar de gehele machine zowel hardware als software worden nagelopen en waar mogelijk worden bijgesteld. verder zit hierbij ingegrepen 10% korting op alle aankopen van hard-software bij mij en 1 uur telefonische ondersteuning ( dit zal later waarschijnlijk overgaan in een "hulp op afstand" variant gezien de mogelijkheden daarvan uitgebreider zijn ).

 

2. Medium, naar verwachting de meest voorkomende, voor gezinnen met 2 of meer pç's, laptops en overige randapparatuur. Daarbij wordt 2x per jaar bovengenoemde service verleent. echter zit hierbij ( gezien binnen de doelgroep veel mensen met kinderen zijn en deze bekend staan om pc problematiek te veroorzaken ) een periodieke ( middels hulp op afstand techniek ) check van de systemen op juiste werking en aanwezigheid van virussen en/of spyware e.d. uiteraard is deze variant ietwat duurder dan nr. 1.

 

3. Uitgebreid. zelfde als medium met een aantal extra services bij werkzaamheden die Niet in de overeenkomst zitten, zoals vervanging defecte hardware e.d. hierbij zal de computer niet op locatie gereed gemaakt worden, dit zal bij mij gebeuren.

de extra voor de klant zit hem hierbij in een gratis ( binnen de regio ) haal en brengservice en een gelijkwaardige vervangende pc voor zolang als de duur van de reparatie is.

 

4. Zakelijk servicecontract, voor kleine ondernemers, omdat mijn ervaring met ondernemers is dat zij graag service op maat willen, dus een dienst die volledig op hen is afgestemd. hierbij is dus eigenlijk alles mogelijk op computerservice gebied mogelijk.

 

Dit was even het idee voor servicecontracten.

 

Verder heb ik ook al wat andere concrete plannen zoals het aanbieden van Hosting en Domeinregistratie, dit zal plaatsvinden op "provisiebasis" aangezien ik dit als partner van een ander daarin gespecialiseerd IT bedrijf zal doen.

Ik kan dit dan "gelukkig" wel onder eigen naam uitbrengen.

 

Ook is er bijvoorbeeld Solcon BV, waarbij men als pc service bedrijf de producten van solcon kan gaan verkopen zoals , ADSL internet + bellen e.d.

 

Naast dit alles zal de reparatie en service op afroep weliswaar naar het minimum gaan. natuurlijk blijft dit onderdeel aangezien hiermee bestaande klanten ook bedient kunnen worden en nieuwe klanten ook op deze manier de weg naar mij vinden.

 

Klanten werven ga ik doen d.m.v. verspreiding van flyers/folders in de regio waar ik werkzaam wil zijn. en door op internet te adverteren.

 

Zoals ik al zei ben ik vrij kritisch op mijzelf en mijn ideen.

 

Vandaar dus de vraag hoe de algemene indruk van het plan is?

 

 

verder zit ik nog met een aantal vragen omtrent het starten en opzetten ervan.

 

Met name zaken als boekhouding en belastingen, die materie is vrij lastig voor me en heb hier weinig

kennis van, enige tips zouden welkom zijn.

 

omdat ik getrouwd ben, een dochter van 6 maanden heb en een koopwoning heb, neem ik niet het risico om dit

fulltime te doen maar wil ik starten als parttime ondernemer.

 

de bediening van de particulieren klanten zal hierbij vrijwel niet in het geding komen, daar deze toch vaak alleen vanaf 18.00 uur thuis zijn en in het weekend natuurlijk.

 

verder wil ik dus 3,5 a 4 dagen blijven werken voor een vast inkomen voor mijn gezin en woning en daarnaast lijkt het ( van horen zeggen ) lekker v.w.b. verzekeringen.

 

pff... zullen jullie denken, lang verhaal.

 

excuus daarvoor, ik wil alleen een zo duidelijk en volledig mogelijk beeld scheppen!

 

ik hoop op reacties van jullie kant, vooral de valkuilen in jullie ogen..

 

Karel

 

 

P.S. voor de geinterreseerden , Ik heb al een website met wat informatie. volgens mij wordt deze ook weergegeven in mijn profiel

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Met name zaken als boekhouding en belastingen, die materie is vrij lastig voor me en heb hier weinig

kennis van, enige tips zouden welkom zijn.

 

Welkom op HL.

 

Dergelijke open vragen zijn altijd lastig om even te beantwoorden. Boekhouden en belastingzaken zijn zo breed dat het verhaal hier te lang zou worden en daarbij staat het her en der al vele malen op internet natuurlijk.

 

Je kunt beginnen met de site van de belastingdienst, m.n. het handboek ondernemen.

Ik heb zelf een aantal columns op HL gezet voor starters, ook interessant

En zoek een boekhouder! Wellicht iemand die je op weg kan helpen waarna je het zelf gaat verzorgen als je het in de vingers hebt.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Dank je voor je reactie, ik zal het handboek ondernemen eens opzoeken en doorlezen.

 

ik heb me al redelijk ingelezen in zaken als ondernemingsvormen, de voor en nadelen ervan..

parttime ondernemen als eenmanszaak leek mij daarbij het meest voor de hand liggend.

 

omdat ik zonder personeel zal starten en ook zelf geen loon wil ontvangen uit het bedrijf ( totdat het allemaal lekker loopt en een constante inkomst ontstaat ) vraag ik mij af wat dit voor fiscale/financiele gevolgen kan hebben voor

mijn gezinssituatie/

 

 

toevallig dat ik deze week een afspraak met een boekhouder/accountant heb die mij in een 1e gesprek wel wilde

adviseren..

 

Jij mischien nog tips over waar ik op moet letten in zo'n eerste gesprek?

of wat ik juist goed moet voorbereiden?

 

volgende gesprekken worden namelijk niet kostenloos gevoerd....

 

 

Mvg,

 

Karel

 

Link naar reactie
  • 0

HL is zo veelzijdig ;) Lees dit even: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=32448;start=msg300838#msg300838

 

Ondernemen en winst maken betekent gewoon belasting betalen (over omzet min kosten). Het is dus niet geheel mogelijk om belastingvrij alles wat je verdient te herinvesteren in je bedrijf. Maar goed, dat zal ook blijken uit het handboek ondernemen ;)

 

groet

joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

inderdaad, HL is behoorlijk veelzijdig :)

 

na wat speurwerk heb ik inderdaad behoorlijk wat handvatten gevonden omtrent boekhouders e.d.

 

wat vind je verder van het idee zelf, ik weet dat je vooral op fiscaal gebied gespecialiseerd bent, tenminste dat blijkt uit de posts op HL.

 

Ben toch benieuwd hoe je over het idee zelf denkt.

 

Gr.

 

Karel

Link naar reactie
  • 0

Hallo Karel,

 

Bij dit soort plannen is het altijd goed om naar een aantal pragmatische aspecten te kijken.

 

 

de bediening van de particulieren klanten zal hierbij vrijwel niet in het geding komen, daar deze toch vaak alleen vanaf 18.00 uur thuis zijn en in het weekend natuurlijk.

Optie 1 lijkt mij interessant voor ouderen, maar die zullen vaak ook overdag behoefte hebben aan ondersteuning. Met optie 2 richt je je op gezinnen, met "kinderen die bekend staan om pc problematiek te veroorzaken". Die problemen worden ook niet alleen 's avonds veroorzaakt. Optie 4 is voor kleine bedrijven en de vraag is of die willen/kunnen wachten tot 's avonds.

 

Kijk dus goed naar wat je aanbiedt en welke verwachting je daarbij werkt. Kom je binnen een uur, dezelfde dag, dezelfde week of zodra je tijd hebt?

 

Dat geldt ook voor je aanbod in optie 3 m.b.t. de "gelijkwaardige vervangende PC". Wanneer lever je die, verzorg je dan ook de installatie van de diverse applicaties die de klant op zijn PC heeft staan en alle instellingen, zodat de klant bijvoorbeeld weer bij zijn e-mail kan? Zet je alle data over, haal je backups terug? Of lever je alleen de kale hardware en zo ja, met welk besturingssysteem?

 

Maak een inschatting hoeveel tijd je kwijt denkt te zijn aan de inventarisatie/intake, de (half)jaarlijkse hardware/software check en aan het oplossen van een gemiddeld probleem. Maak ook een inschatting hoeveel problemen je per klant per jaar verwacht. Als je dan weet hoeveel tijd je maximaal in je onderneming wilt steken (elke avond?, elk weekend?) dan kun je uitrekenen hoeveel klanten van welk type je naast je huidige baan kunt bedienen. Je gaat regionaal, dus houd ook rekening met reistijd.

 

Wat ga je doen bij groei, kun je je baan dan geleidelijk afbouwen? Ken je iemand aan wie je bij drukte bepaalde activiteiten kunt uitbesteden?

 

Zorg voor duidelijke overeenkomsten en ken je beperkingen, zodat je jezelf en je klanten (maar ook je gezin) niet opzadelt met beloftes die je niet kunt nakomen. Liever in het begin een "wachtlijst" dan elke avond paniek. Een van de grootste risico's is onverwacht succes ...

 

Groet,

 

John

Link naar reactie
  • 0

 

Het segment particulieren is al een jaar of vijftien behoorlijk lastig. Grote ketens verdienen een centje bij door service-contracten te verkopen bij aanschaf van een nieuwe computer, maar ik weet niet of de service-leveranciers daar uiteindelijk aan verdienen. Volgens mij wilde de Geek Squad naar Nederland komen, via Carphone Warehouse. Kijk eens naar hun aanpak.

 

Volgens mij moet je iets bedenken om een voet tussen de deur te krijgen bij particulieren en het kleinbedrijf. Denk eens aan een pc-cleaning: thuisbezoek, stof verwijderen en beeldscherm poetsen voor een scherp prijsje. Dan kun je een praatje houden over onderhoud en upgrades, en je naam achterlaten (stickertje op pc).

 

Stof is een goed thema voor een huis-aan-huis aanbieding. Gewoon een plaatje van een luie kat op de voorzijde: Haar en stof maken uw computer traag. Bedrijven zou je een paar wattenstaafjes kunnen sturen en uitdagen om een DUSTTEST te doen in de fan van een pc.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

wat vind je verder van het idee zelf, ik weet dat je vooral op fiscaal gebied gespecialiseerd bent,

 

Hoi Karel,

 

Voor mij als fiscalist is dat niet in te schatten zo en ook niet echt onderdeel van mijn werkzaamheden. Mijn vakgebied begint pas als ik cijfers onder ogen krijg en daarmee kan rekenen en daarop kan adviseren ;)

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo John,

 

Bedankt voor je input! erg opbouwend en vooral helder.

 

Ik ben van plan om 3 a 4 dagen te blijven werken. ik zou dan ook in theorie het hele weekend, elke avond en 1 a 2 werkdagen beschikbaar zijn. in praktijk zal dit echter niet altijd mogelijk zijn ( gezin, andere verplichtingen etc. ).

 

dat houdt in dat ik dus elke avond van 18:00 tot 22:00, zaterdag en zondag van 10:00-20:00 en 1 werkdag van 08:00-18:00 als werkbaar kan zien. 50 werkbare uren dus, waarbij ik er 10 uur afhaal voor administratie en andere zaken.

 

Bij eventueel succes kan ik geleidelijk aan minder gaan werken. optie is al besproken met werkgever.

 

in het geval van drukte (teveel voor mezelf) bedrijven en ouderen ( waarbij zoals jij aangaf overdag ook ondersteuning behoeft ) beroep doen op een goede kennis met ervaring in de IT ( soortgelijke werkzaamheden ) Echter, daar moet ik met hem nog wel duidelijke afspraken over maken. hij zal overigens niet in loondienst gaan bij mij.

 

V.w.b. de serviceovereenkomsten kom ik op met de klant afgesproken tijdstippen, aangezien hierbij vaak geen spoed zal zijn wil ik hierbij van 5 a 10 werkdagen uitgaan.

 

Bij service op afroep is mijn stelregel binnen 24 uur geholpen of in bezit van vervangende PC ( welke op het moment van ter reparatie meenemen eigen pc wordt neergezet.)

 

Deze PC is vaak uitgerust met een up to date versie van MS Windows , een recent office pakket en kan op locatie voorzien worden van de juiste instellingen voor email.

ook is er een Linux en een Mac vervangende pc aanwezig.

 

en ik hoop dat ik te maken krijg met je andere opmerkingen over groei en onverwacht succes...

 

echter heb ik hier natuurlijk wel ideen voor.

 

op dit moment wil ik de nadruk leggen op het starten op zich ( ben orienterend op fiscaal gebied e.d. ), klanten werven en

de aanschaf van benodigde apparatuur.

 

En 1 van mijn principes is Beloftes nakomen. wanneer je dit niet doet, word je nooit als betrouwbaar ervaren en kun je in mijn ogen geen succes behalen.......

Link naar reactie
  • 0

@Twabla

 

 

Het segment particulieren is al een jaar of vijftien behoorlijk lastig. Grote ketens verdienen een centje bij door service-contracten te verkopen bij aanschaf van een nieuwe computer, maar ik weet niet of de service-leveranciers daar uiteindelijk aan verdienen. Volgens mij wilde de Geek Squad naar Nederland komen, via Carphone Warehouse. Kijk eens naar hun aanpak.

 

Volgens mij moet je iets bedenken om een voet tussen de deur te krijgen bij particulieren en het kleinbedrijf. Denk eens aan een pc-cleaning: thuisbezoek, stof verwijderen en beeldscherm poetsen voor een scherp prijsje. Dan kun je een praatje houden over onderhoud en upgrades, en je naam achterlaten (stickertje op pc).

 

Stof is een goed thema voor een huis-aan-huis aanbieding. Gewoon een plaatje van een luie kat op de voorzijde: Haar en stof maken uw computer traag. Bedrijven zou je een paar wattenstaafjes kunnen sturen en uitdagen om een DUSTTEST te doen in de fan van een pc.

 

 

 

Lastig.. is niet onmogelijk.

 

Ze hebben mij altijd geleerd dat met overtuiging, doorzettingsvermogen en durf er overal deuren geopend kunnen worden.

Daarbij is het ook een passie van me en wil ik er met de volle 200% voor gaan!

 

omdat ik regionaal wil werken ben ik van mening dat particulieren bij mij eerder een persoonlijke aanpak krijgen dan bij de grote bedrijven, iets waarvan ik denk dat deze groep vaak behoefte aan heeft.

 

the Geek Squad heb ik inderdaad al veel van gehoord. Op dit moment probeer ik zoveel mogelijk, vooral via internet rond te kijken naar hoe anderen zich presenteren op internet en op wat voor manier ze de service leveren. Zo links en rechts kom ik dan op leuke, nieuwe ideen.

 

en, op zich is dat wel een leuke, die wattenstaafjes.... die neem ik mee in de brainstorm over hoe ik zakelijke klanten wil werven.

 

bedankt!!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.