• 0

Qudo 3.9

Sinds enige maanden ben ik me aan het verdiepen in de zgn. nieuwe media. Ik had wel al eens gehoord van een Facebook of een Hyves op wat puberale feestjes, maar zag er niet echt het nut van in.

 

En toch rolde ik langzaam aan in het wereldje wat ik Qudo 3.9 zal noemen. Dit naar mijn geheel eigen gegeven score op een schaal van 10, op het kennisgebied van deze nieuwe media.

 

Door een tip toch maar eens gaan snuffelen en begonnen met LinkedIn. Het is al een raar woord om te typen, laat staan uit te spreken. Maar goed, een uurtje of twee later had ik zo ongeveer mijn profiel ingevuld. De fouten die ik er toen niet uit kreeg, krijg ik er nog steeds niet uit. Dus het is een geheel eigen profiel geworden.

 

Tja, en dan? Wat moet je ermee? Ik kwam er achter dat mensen LinkedIn gebruiken als een soort van FBI/CIA-achtige database, om te kijken of men jou wel wilt kennen! En een soort profiler onderzoek doen naar je. En andersom ook. Maar dan moet je wel mensen hebben die jou willen kennen…

 

Vreemde gang van zaken. Ik moet iemand uitnodigen om met mij te “linken” (vriendjes te worden) of men vraagt mij om gelinkt te mogen worden. Ik voel me een pré puber op het schoolplein:

 

“Hallo, mag ik vriendje met jou worden? “

(You have sent your invitation successfully!)

“Ja, hoor! Doe je met ons mee?”

(Congratulations, you’re invitation has been accepted!)

 

Gelukkig heb ik het vrij snel door. Je moet linken aan mensen die jou wel eens interessant zouden kunnen vinden. En jij kijkt of zij dan weer interessant zijn voor jou. Bij iedereen die je uitnodiging accepteert, verschijnt dit op de home pagina. En dat is dan weer goed voor Google geloof ik… Of mensen vinden/zien je wat vaker. En dan krijg je uitnodigingen van mensen die je helemaal niet kent…. En die willen ineens vriendjes met je worden …?? Ik ken ze niet eens!

 

Maar dat schijnt dan weer goed te zijn voor je netwerk. Vroeger bestond mijn netwerk uit mensen die ik uit het dagelijks leven kende, Die mij en mijn werk kende en me daarom adviseerden bij weer anderen. Nu lijkt het linkjes en profielen doorschuiven.

 

Ik snap het nog niet helemaal. Maar goed, een score van 3.9 kan alleen maar omhoog, toch?

 

Stap 2. Waar moest ik me ook al weer nog meer in verdiepen? O ja, Twitter!

 

Dit zijn éénzijdige kleine korte zinnen, die je de wereld inspuugt, en die niemand interessant vindt. Behalve dat het “leuk” is om over iemands schouder mee te kijken in het dagelijks leven. Een nieuw soort voyeurisme zo gezegd. Inlognaam gemaakt, wederom een profiel geplant. Ik word al vrij aardig deskundig!

Eens kijken wat er zoal geplaatst wordt…

 

……………………

……………………

……………………

 

Sorry ????

 

“Ik ga nu mijn hondje uitlaten”

“het regent in 020! Hard!”

“ik ben op Station Weesp”

“Jasses, spruitjes! “

@Williewortel: Haha ! RT : #nieuweling #domoor : http: rfgnekedkls.qxrl !

 

Ik kom mensen tegen die heel de godganse dag minimaal 8x per uur een zogenaamde Tweet de wereld inzenden met volledig nutteloze informatie?

64 zinnen op een dag minimaal met dingen die ik helemaal niet wil weten!

 

Wat begrijp ik er nu toch niet van? Maar…. Ik was gewaarschuwd. Dus langzaam mijn eerst Tweet de wereld in. Onder bedrijfsnaam natuurlijk. Want Google Tweet ook… Denk ik tenminste!

 

“Vandaag drukke dag gehad. Leuke eerste nieuwe contacten gelegd met een nieuwe klant, dit kan wel eens een forse uitbreiding van mijn werk gaan worden...”

 

Huh? Ow…… je mag je verhaal doen in 140 tekens. Ja, dat wordt puzzelen natuurlijk!

Ik krijg het idee Telegraaf advertenties te moeten typen:

J.mn, 38jr, zkt krg vr vn 25 m ns te rmptmpn rnd CS 020. Mog. Tss 4 en 5 uur. Echtg. Dn shpp. !Maar goed.

 

Het wereldje Qudo 3.9 heeft me nog niet echt kunnen boeien. Tot gisteren !

Een vriendin belde dolblij op, dat ze zwanger was! Heugelijk nieuws natuurlijk. Totdat mijn vrouw tegen haar zei: “Ja, dat wist ik al, ben namelijk al door 3 anderen gebeld, omdat je het 3 kwartier geleden al op Hyves hebt gemeld. Weet je moeder het eigenlijk al?”

 

De moraal van het verhaal: Wees kritisch hoe je de verschillende nieuwe media gebruikt. Ik zie sommigen hun Twitter koppelen aan hun zakelijk LinkedIn profiel, maar staan op zaterdagavond volop vanuit de kroeg te Twitteren!

Ik zie nog steeds het nut niet in van sommige dingen. Maar dat weerhoudt me er niet van mij er in te verdiepen. En het verhaal van die vriendin op Hyves is grotendeels waar… Jammer genoeg!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Best leuk geschreven. Had er ook moeite mee maar sommige mensen volgen die de onzin twitteren kan best leuk zijn. Ik mis de term "ontvrienden" die is ook apart. Met 1 druk op de knop ben je een vriend kwijt :-)

 

Volg nu toch best veel interessante mensen op twitter waar ik veel info vanaf haal. Dus ik zou zeker doorgaan, zijn ze raar "ontvrienden" dan ;-)

Vooruitgang, achteruitgang of nooduitgang?

Link naar reactie
  • 1

Ik ben blij dat ik er niet aan mee doe, zou ik dat ook nog moeten gaan lezen, op advies van mensen hier heb ik toen dertijd een linkedin gemaakt, waar ik nu af en toe een vriendschap bevestig, maar verder doe ik er niet veel mee. Ik had een keer iemand hard nodig dus had ik hem eerst een aanbeveling gegeven, zodat ik later een lagere prijs kon afdingen. En dat is dan ook meteen het enige voordeel dat ik eruit kan halen.

Hetzelfde geldt voor mij bij facebook, mijn bedrijf en ikzelf hebben een account. Op die van mijn bedrijf kijkt nooit iemand, maar ik post ook niets (zou niet weten wat).

En mijn prive account daar heb ik wel een stuk of wat vrienden, maar daar kijk ik nooit. Ik ben nogal ouderwets als ik wat wil weten of wil vertellen pak ik dat ding met die toesten en dat kleine beeldschermpje en dan bel ik mensen op.

 

Ik heb het wel allemaal een eerlijke kans gegeven, hyves, myspace, facebook, linkedin maar geen van die dingen levert werk of boeiende dingen op.

Alleen higherlevel, die blijf ik dan trouw, haal ik verder ook nooit werk uit, maar kom er wel interessante mensen en onderwerpen tegen.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

 

Hetzelfde geldt voor mij bij facebook, mijn bedrijf en ikzelf hebben een account. Op die van mijn bedrijf kijkt nooit iemand, maar ik post ook niets (zou niet weten wat).

 

 

Ik heb het wel allemaal een eerlijke kans gegeven, hyves, myspace, facebook, linkedin maar geen van die dingen levert werk of boeiende dingen op.

 

 

Je zegt zelf dat je het een eerlijke kans hebt gegeven. Maar je post niets? Dan vind ik niet dat je het een kans hebt gegeven.

 

Ik denk zeker dat het voor veel bedrijven een uithangbord kan worden als het maar interessant is voor lezers. Ik zou het zeker leuk vinden als ik door jouw facebook een bericht krijg waar je een filmpje zet over een optreden op jouw podium!Maar voor niets gaat de zon op.

 

Het sociale media aspect is 13 kantjes vol in mijn marketingplan. Er is zoveel te vinden hierover dat ik me niet kan voorstellen dat het niets zou opleveren voor jouw bedrijf.

 

Ik vind wel dat de ondernemer er wel een klik mee moet hebben,anders kan het niet slagen naar mijn mening.

 

En ik begrijp je HL stukje,ik raak ook verslaafd hier...

 

Danny

Link naar reactie
  • -1

Ik ben blij dat ik er niet aan mee doe, zou ik dat ook nog moeten gaan lezen, op advies van mensen hier heb ik toen dertijd een linkedin gemaakt, waar ik nu af en toe een vriendschap bevestig, maar verder doe ik er niet veel mee. Ik had een keer iemand hard nodig dus had ik hem eerst een aanbeveling gegeven, zodat ik later een lagere prijs kon afdingen. En dat is dan ook meteen het enige voordeel dat ik eruit kan halen.

 

Ik vind het ook allemaal onzin, "been there, done that", Vooral twitter is waardeloos, een platform voor en door marketeers.

 

LinkedIn gebruik ik uitsluitend om iemand persoonlijk te benaderen, hyves in 2008 afgeschaft omdat ze "de beste website prijs" wonnen ---> mongolen code en een prijs winnen, belachelijk!

Link naar reactie
  • 0

Ik ben blij dat ik er niet aan mee doe, zou ik dat ook nog moeten gaan lezen, op advies van mensen hier heb ik toen dertijd een linkedin gemaakt, waar ik nu af en toe een vriendschap bevestig, maar verder doe ik er niet veel mee. Ik had een keer iemand hard nodig dus had ik hem eerst een aanbeveling gegeven, zodat ik later een lagere prijs kon afdingen. En dat is dan ook meteen het enige voordeel dat ik eruit kan halen.

Hetzelfde geldt voor mij bij facebook, mijn bedrijf en ikzelf hebben een account. Op die van mijn bedrijf kijkt nooit iemand, maar ik post ook niets (zou niet weten wat).

En mijn prive account daar heb ik wel een stuk of wat vrienden, maar daar kijk ik nooit. Ik ben nogal ouderwets als ik wat wil weten of wil vertellen pak ik dat ding met die toesten en dat kleine beeldschermpje en dan bel ik mensen op.

 

Ik heb het wel allemaal een eerlijke kans gegeven, hyves, myspace, facebook, linkedin maar geen van die dingen levert werk of boeiende dingen op.

Alleen higherlevel, die blijf ik dan trouw, haal ik verder ook nooit werk uit, maar kom er wel interessante mensen en onderwerpen tegen.

 

Niet goed Jasper. In jou branche is er veel te leren wereldwijd. Nieuwe dingen als eerste horen. Twitter is niet alleen koffie drinken. Zoek interessante mensen die bloggen in jou branche hoor je de nieuwtjes als eerste. Het is even werk om dit op te zetten in twitter. Maar dan komt de info ook binnen waaien. Ga nu niet in het stulpje NL duiken. Kijk verder dan NL/HL. Mensen die dit hele verhaal niets vinden weten gewoon niet hoe het werkt. Het is een geweldig medium om op de hoogte te blijven van wat er gaande is in je branche.

 

Doe je dit goed dan ben je de rest voor. Wil je achter de rest aanlopen dan doe je het niet :)

Vooruitgang, achteruitgang of nooduitgang?

Link naar reactie
  • 2

 

Ik heb het wel allemaal een eerlijke kans gegeven, hyves, myspace, facebook, linkedin maar geen van die dingen levert werk of boeiende dingen op.

Alleen higherlevel, die blijf ik dan trouw, haal ik verder ook nooit werk uit, maar kom er wel interessante mensen en onderwerpen tegen.

 

Tja,,, Wat is een eerlijke kans?

Een account aanmaken, 10 mensen uitnodigen en wachten tot ze je werk geven?

Al deze soorten media, zijn toch niets anders dan de cafeetjes van vroeger. Je gaat naar binnen, blijft hangen of gaat weer weg. Soms ontmoet je iemand die interessant is, soms niet.

Soms bevalt een cafeetje je zo goed, word de juiste muziek gedraaid en hangt de juiste sfeer. Daar ga je nu wekelijks naar toe. Je ontmoet andere mensen die hier ook wekelijks komen, maar het duurt even voor je ze aanspreekt. Het duurt even voor de drempels wat lager zijn. Maar ze zien jou ook regelmatig, kennen je kop en je vrienden. Het wordt steeds gemakkelijker contact te leggen en dan komt vanzelf ieders hobby en vakgebied naar voren.

Wanneer de klik goed is, is het zaak om het contact te onderhouden. Vanzelf komt er wel eens een aangewaaid die Jasper nodig heeft voor zijn examenfeest of voor een gigantisch evenement. Maar zoiets heeft tijd nodig. Ze moeten je bij wijze van spreken al jaren "kennen"… en dat werkt niet door een account aan te maken en niets te doen.

Je moet jezelf bewegen. En het ene cafeetje vind je niets ( bijv, twitter) het ander cafeetje is meer jouw ding ( HL) maar blijf regelmatig dat cafeetje binnenstappen. En er zijn echt meerdere leuke cafeetjes! Niet geforceerd, gewoon even een praatje doen is prima. Hou dit vol en je zult zien dat het zijn vruchten afwerpt. Ook voor jou hoor!

 

 

 

 

www.bofatelefoondienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Geweldige reactie Ironny !

 

Zo werkt het natuurlijk ook. Ik heb ook een LinkedIn profiel en leer dagelijks beter hoe dit te "gebruiken". Je moet precies de dingen doen die je leuk vind, en waar je ook je tijd in wil steken en aandacht aan wilt geven. In het ene café voel je je thuis, in het andere niet. Ik voel me hier wel thuis, maar in café Hyves en Facebook niet. Maar dat wil niet zeggen dat ik er over een tijdje niet nog eens binnen wandel....wie weet is de sfeer dan helemaal anders en is er ineens wel een klik !

 

Ik merk dat klanten mij wél vinden via HigherLevel of LinkedIn, maar je moet het café inderdaad wel regelmatig bezoeken en soms een aardig woordje voor iedereen hebben.

 

Twitter begrijp ik ook nog niet goed, maar volg het wel, en leer zo wel mensen en hun vakgebied kennen.

 

Ik denk dat je het zo moet zien : Door goed om te gaan met deze media, gaat deze ook goed om met jou. En wanneer men dan ooit eens iemand tegenkomt die mijn of jouw dienst nodig heeft, zal men eerder aan jou denken, omdat je actief bent in het netwerk.

 

En ieder begin is moeilijk en lastig, en daar is deze column ook uit ontstaan. Maar ja, de eerste dag op school was ook lastig en moest je ook nog veel leren, en zo zijn er nog 100-en voorbeelden te noemen.

 

Ikzelf heb de nieuwe media ontdenkt in ieder geval, en stapje voor stapje vind ik het leuker en leer er ook meer van.

 

Stilstaan is ook niet alles ;)

Link naar reactie
  • 0

Ik kom niet in de kroeg en ook niet op die bagger. Leuk voor mensen die thuis al niet genoeg gekwetter aan de oren hebben, maar ik zie er geen enkele vorm van productiviteit in. Misschien wel iets voor de hordes dienst(hulp)verleners, die op die manier hun werkmandje vullen.....

;D

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het wel een eerlijke kans gegeven, heb ook een aantal berichten geplaatst, maar aan de statestieken die je elke week krijgt zag ik zelf ook dat er niemand kwam.

 

Natuurlijk als ik iedereen doodspam met mijn facebook zullen er wel mensen komen, maar ja dan heb ik ze liever op mijn eigen site. Daar kan ik tenminste bepalen hoe het er uit ziet en hoef ik mijn bezoekers niet lastig te vallen met allerlei soorten spam, banners en andere reclames.

 

Mijn facebook account bestaat nu een jaar, tot nu toe 0 bezoekers, waarom? Ik denk omdat niemand uit mijn branche er opzit, dus ook niemand gaat zoeken.

 

Mijn twitter account 10 volgers, navraag leert dat dit geen echte volgers zijn maar een soort spambot. Ik ben niet zo iemand die constant dingen gaat plaatsen als "Ik ga lunchen" "Ik ga naar een klus" "Ik heb geen leven dus verspil ik mijn tijd hier"

 

Mijn linkedin, is dan nog het meest actief, hier heb ik wel vrienden, maar allemaal mensen die ik toch al kende, voornamelijk leveranciers en collegabedrijven, maar meer dan een kaartenbak is het niet. Niemand plaatst ooit iets. Wderom zou ik ook hier niet weten wat ik moet plaatsen.

 

Ik ben het met jullie eens dat er in mijn vak een hoop te leren is, maar die dingen vindt je echt niet op internet. Daarvoor ga je naar workshops, seminars en andere bijeenkomsten van leveranciers/fabrikanten.

 

Knappe verteller die een lichttafel of een digitale geluidstafel via een stukje tekst of een filmpje kan uitleggen of de mogelijkheden kan laten zien. Dit zal echt live moeten gebeuren, je moet het voelen onder je vingers. Misschien moet je een technicus zijn om dit te begrijpen, anders moet je me maar op mijn woord geloven.

Dit soort bijeenkomsten kunnen ook maar door kleine groep mensen tegelijkertijd bijgewoond worden.

 

Ik ben het niet eens met het feit dat ik dingen alleen als eerste weet met een twitter account. Alle belangrijke informatie krijg ik via mijn leveranciers echt wel optijd binnen, via email of via de post (zolang die nog bezorgd wordt).

Daarnaast is het als eerste weten van nieuwe apparatuur niet zo heel boeiend, de dingen die er echt toedoen zoals lciht en geludistafels zijn zo kostbaar dat een goede research altijd nodig is.

 

Ik denk dat dit soort websites echt voor ondernemers zijn waarbij owel de klanten als de collega's veel op internet rondhangen.

Als je rondkijkt op internet zie je eigelijk maar een hele kleine groep die actief is. Kijk maar hier op het forum, er zitten geen andere collega's van mij op het forum.

Tuurlijk er zijn wel wat andere forums uit mijn branche, maar deze worden vooral bezocht door jonge hobbisten en betweters. De sfeer op die forums is ook verschikkelijk en zijn altijd gerelateerd aan een winkel en is daarmee ook bedoeld voor de eindgebruikers die hun hobby bekostigen met betaald eopdrachten. Uiteraard zijn er uitzonderingen, ik zit immers ook op die forums, discussieer alleen nooit mee, gebruik ze voornamelijk voor de verkoop van de apparatuur die wij niet meer gebruiken en voor het werven van personeel.

Link naar reactie
  • 0

Leuke column Qudo. Heb er hartelijk om gelachen (ook omdat het zo herkenbaar is voor mij).

 

Ik snap het ook nog niet allemaal en vraag me soms ook af: wie interesseert het nou in godsnaam wat ik te melden heb - vandaar dat mijn posting count op twitter en fb nog erg laag is. Ik probeer toch echt wel iets interessants te melden ipv 'ik heb net de hond uitgelaten en rij straks naar Den Haag ::) ::)

 

Maar toch heb ik gisteren opdracht gegeven aan mijn webprogrammeur om de 'like it' en 'tweet this' buttons maar in mijn CMS op te nemen en ook op mijn homepage en blog een verwijzigng naar fb en twitter.

 

Naja... voordat ik twitter en fb 100% omarmd heb zal de hele rage al weer voorbij zijn ;D

En nu ga ik koffie zetten :P

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Toen al die social media elkaar opvolgende op het netwerk, heb ik mij steeds afgevraagd bij hoeveel ik mij aan wil sluiten. Ik zag met name FB en Hyves als fun met mijn vrienden en LinkedIn als adressenboek. Het bijhouden van al die social sites vond ik in het begin wel lachen, maar later ook tijdrovend met nagenoeg geen info als je niet geïnteresseerd bent als iemand zijn toiletpapier op is. Ik verloor de interesse om daar actief aan deel te blijven nemen. Daar kwam nog bij dat ik er ook steeds meer vrienden bij kreeg, die toch écht in de catagorie kennissen of onbekend vallen maar on-line wel ineens bij mij thuis zaten. En zoals ik in de kroeg graag aanwezig ben, zal ik toch écht niet met iedereen een praatje maken en thuis ontvangen. Alhoewel.... ik kom een eind ;D

 

Ik ben op die fun-sites nog wel aanwezig, maar niet actief mee bezig. Vrienden hebben mijn 06 en kennissen mijn email. Genoeg aandacht wat dat betreft en mis ik de aanwezigheid op die social media sites niet.. Toen Twitter op het net verscheen, heb ik mij daarin niet meer verdiept.

 

Echter, zoals ik de laatste tijd ervaar/hoor biedt deelname aan social media voor ondernemers voordelen.als ze het op de juiste manier inzetten. Sommigen informatief om op de hoogte te blijven, anderen om hun bedrijf onder de aandacht te brengen en daarmee klanten te bereiken. Nu is niet voor iedereen (incl. mijzelf) altijd direct duidelijk hoe het werkt en hoe je het goed in kan zetten. Maar lijkt het mij zeker de moeite waard je daarin te verdiepen. Ik zag laatst een cursus daarover in de HL-agenda verschijnen. Misschien interessant om daar aan deel te nemen?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ik merk een beetje dat steeds meer mensen die instelling krijgen. In het begin is het leuk en nieuw maar al gauw gaat er teveel tijd inzitten en komt er eigenlijk maar weinig uit.

Dat was het in het begin ook met msn en hun varianten.

 

Het is mijn ogen vooral een hype en uiteindelijk blijven er een paar vaste gebruikers over. En zijn maar een klein aantal dingen die echt stand houden, waaronder een aantal fora, wikipedia, msnchat verder komen en gaan dit soort initiatieven. Wie heeft er bijvoorbeeld nog een msnprofiel. Ik denk dat facebook en linkedin wel blijft, maar van twitter en hyves verwacht ik het niet. Tenminste niet op hetzelfde niveau als nu.

 

Dus ja als je er veel tijd, energie en een beetje geld inwilt steken zul je best opdrachten uit dit soort media kunnen halen, Maar ik denk dat de traditionele manier ook prima werken. Met als voordeel dat het je wiel niet meer hoeft uit te vinden.

Link naar reactie
  • 0

Dat is een bagger-langzaam spel Henri..... ;) Maar je hebt wel een punt. Want kun je eigenlijk niet vaststellen dat voor de meeste gebruikers van dergelijke sociale netwerken geldt, dat het voor een soort van vluchtgedrag betreft, naar een virtuele wereld, waarin de fysieke noodzakelijkheden achterwege kunnen blijven?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb er wel van gehoord, maar weet niet precies wat het is. Was dat niet net zoiets als dat kabbo hotel?

 

Dat is een bagger-langzaam spel Henri..... ;)

 

Ja was me voor. Maar zo te horen heb je het wel gespeeld....

 

Nee hoor, ik heb ooit behoorlijk commentaar gelezen op een ander forum. Ik ben zelf nooit erder gekomen dan DeusEx. En niet online.

Link naar reactie
  • 0

Second life bestaat nog wel hoorde ik maar is geen hype meer.

 

Voor jullie dus de "nooduitgang" Ik ga voor de "vooruitgang" Of het nu een hype is of niet. Twitter is geen huwelijk. Paar uurtjes aandacht en je hebt een lijn waar je info komt binnenwaaien. Geweldig. Is het over 2 jaar weg, nou en. Heb ik toch 2 jaar info gehad.

 

En ga me niet vertellen dat er geen info is in jullie branche. Lijkt me sterk. Ze vinden is moeilijk en twitter kan je daar zeker mee helpen. Het gaat niet om het "beurs gevoel" maar om geïnformeerd naar een beurs te gaan.

 

 

Vooruitgang, achteruitgang of nooduitgang?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.