• 0

Bezuinigen tijdens de recessie

Het is en blijft de grote vraag voor veel ondernemers: Moet u nu wel of juist niet bezuinigen op marketing? De resultaten uit marketingactiviteiten zijn voor de meesten ondernemers niet direct zichtbaar. Daardoor "gooit" men tijdens zwaardere tijden als snel een aantal marketingactiviteiten de deur uit om geld te besparen.

 

Andere ondernemers gaan juist extra marketingactiviteiten ontplooien omdat ze nu extra "opvallen" doordat iedereen zich "stil houdt"

 

Wat doet u tijdens een recessie? ???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn privee mening?

 

Marketing is net als R&D. Het is een kwestie van lange adem. Maar mijn mening moet je het niveau waarop je als bedrijf marketing wil bedrijven "instellen" op een goed gekozen waarde. Hoe beter je in staat bent je marketinginspanning "op niveau" te houden, hoe effectiever die is. Pieken en dalen ondermijnen het rendement op de totale inspanning.

 

Anderzijds, als je op de korte termijn zonder geld komt te zitten heeft het geen zin lange termijn investeringen zoals R&D en Marketing door te zetten, want dan ga je failliet. En faillisement is natuurlijk de ultime trentbreuk.

 

In tijden van maillaise, als je concurrenten hun marketingbudgetten terugbrengen, meent de concurrentie om de aandacht van de klanten af. Dan moet je zeker doorgaan met je marketing want je valt makkelijker op. Anderzijds heb je dan wel wat minder geld nodig om hetzelfde effecte te bereiken.

 

Kortom: Houd je marketing inspanning zoveel mogelijk op een constant niveau. Dat geeft het beste rendement op de lange termijn. In krappe tijden moet je creatiever zijn. Er is dan meer te koop voor minder geld.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk: hebben wij in 2003 meer geld aan marketing besteed dan in 2002 (overigens gelukkig niet zonder success). Het hangt wel een beetje af van de situatie waarin je verkeerd.

 

Ik ben het wel met Nils eens en moet dan wat betreft het bovenstaande ook opmerken dat ik niet eens zozeer weet of ik wel meer geld in marketing gestopt heb, danwel tijd... Dat laatste sowieso, maar tijd is ook geld (cliche, maar toch)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het kan ook zijn dat ondernemers "slimmer" zijn gaan marketen.

 

Wat mij eigenlijk vooral interesseert is hoe de hoogte van het marketingbudget wordt bepaald, hoe hoog dat budget is en waaraan dat budget wordt besteed en waarom. Je hoort wel eens vaker dat marketing toch het ondergeschoven kindje is bij kleine ondernemingen en dat veel bedrijven hun marketingbudget slecht besteden (geld uitgeven aan traditionele media i.p.v.scherpgerichte marketing die alleen de doelgroep treft). Ik vraag me af of dit waar is.

Link naar reactie
  • 0

Het probleem aan marketing is in mijn ogen dat je vaak moeilijk je return on investment kunt inschatten. Als je een 'ding' koopt, kun je vaak goed vertalen in hoeverre dat zal bijdragen aan bijvoorbeeld je productie(capaciteit), efficiency etcetera. Vervolgens kun je natellen of het waarschijnlijk is om het ding wel of niet aan te schaffen.

 

Maar als je voor 10.000 euro adverteerd, kun je niet zo gemakkelijk inschatten of je dat terugkrijgt. Misschien maak je maar 5.000 euro meer winst door die marketing actie, en is het dus een fiasco.

 

Als je dat in je achterhoofd houdt, is het niet zo vreemd dat mensen tijdens een recessie bezuiningen op marketing: het is geld dat uitgegeven wordt, maar de opbrengsten daarvan zijn onzeker.

Link naar reactie
  • 0

Onze marketingbudgetten zijn wel inhoudelijk aangepast, we leggen meer dan voorheen de nadruk op de persoonlijke benadering. Niet eerst een website, een folder, een boek een reclamecampagne een perscampagne maar: relaties aangaan, canvassen en demonstreren. Financieel scheelt dat niet veel, maar het is wel effectief.

Pim de Bokx

www.pioneerz.com | managing the risk to dramatically improve

Link naar reactie
  • 0
Maar als je voor 10.000 euro adverteerd, kun je niet zo gemakkelijk inschatten of je dat terugkrijgt. Misschien maak je maar 5.000 euro meer winst door die marketing actie, en is het dus een fiasco.

 

Marketing is voor de meeste ondernemers hopenlijk wél iets meer dan geld uitgeven aan reclame ;D Zelf spreek ik liever van marketing"inspanning". Het hoeft niet alleen om geld uitgeven te gaan. Streker nog, een groot aantal van de marketing inspanningen die wij leveren brengen zelfs een beetje cash op. Ze kosten alleen wel veel tijd en energie. Die marketinginspanningen verhoog je juist in krappe tijden.

 

De kunst is de "totale marketing inspanning", tijd en geld, op een gelijkwaardig niveau te houden, in overeenstemming met de ontwikkeling van je bedrijf en daar geen "gaten" in te laten vallen of er ineens een overdreven inspanning in te plegen. "Steady as you go" brengt je het verste. Marketing is iets waar een ondernemer toch iedere week mee bezig zou moeten zijn.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
Tenzij je zorgt dat je resultaten meetbaar zijn...de voorkeur voor elke guerrillamarketeer.

 

Wat meet je dan?

 

Op dit moment heb ik een zeer beperkte marketinginspanning. Ik heb een banner op statistieken.pagina.nl en maak gebruik van advertenties bij google en qualigo. Daarnaast gaan er brieven met folders de deur uit. Maar veel is dat dus niet. Wel zie ik dat elke actie geld oplevert en ik wil daarom meer doen, maar wat? Dat is toch nog mijn grootste probleem, ik krijg maar niet besloten wat te doen.

 

Terugkomend op de vraag of ik in een recessie meer of minder besteed aan marketing. Ik denk dat een en ander ook erg afhankelijk is van de fase waarin de onderneming zich bevindt. Een bedrijf dat al jaren redelijk stabiel draait daar speelt die vraag wellicht meer dan bij een bedrijf dat in zich in een opstart/groei fase bevindt, zoals ik. In mijn geval geef ik dus elk jaar meer uit en toevallig valt dat samen met een slechtere economie.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

He Hans,

 

Oh ja dat doen we ook, maar dealerprogramma is aanwezig. Daar maken we ook reclame voor op Google en ook die brieven gaan daarheen (er is een folder voor de eingebruiker en een folder voor de dealer) dus alle acties gaan al in tweevoud. Maar ik wil meer doen dan die brieven en adwords. Heb gedacht aan beursdeelname, maar heb eigenlijk niet echt iets geschikts gevonden. Heb gedacht aan advertentie in Netprofessional, maar die zijn ermee gestopt en heb geen echt alternatief gevonden. Er is een persbericht geweest. Maar wat meer? Advertenties in bladen hoor ik slechte dingen over, duur en weinig respons. Ik weet het niet ik zou het wel aandurven maar dan moet het wel een blad zijn dat zich echt richt op 1 van de doelgroepen.

 

Heb ook aan e-zines gedacht. Die van zibb.nl vind ik wel interessant, zou dat iets kunnen zijn?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Als je wilt dat je marketing effectief is, zijn er natuurlijk meerdere manieren om dat te meten.

 

Zorg er ten minste voor dat bij ieder advertentie, mailing, spotje, e-mailing, telemarketingactie etc etc. Mensen de kans kijgen om te reageren. Dus: een coupon er bij, een antwoordformulier, een uitknipbonnetje wat ze moeten opsturen etc etc.

 

Dit heeft twee voordelen: 1) Je kunt de respons meten (en het effect van de campage is goed inzichtelijk)

2) Je zet mensen aan tot Actie. Dit aanzetten tot actie is wat vaak wordt vergeten in traditionele communicatie.

 

Om je mailing acties kracht bij te zetten, is het verstandig om met soft-steps te werken:

 

Zie het zo: Als een ondernemer (neem jezelf) een mailing krijgt van bedrijf X die vertelt dat zn dienst geweldig is en vraagt of je even wilt bellen voor een afspraak, denk je "sure!?"

 

Maar als jij eerts een informatieve mailing krijgt, daarna eentje waarmee je een folder kan aanvragen en DAARNA nog eentje waarin wordt gevraagd naar een speciale website te gaan. Dan is de stap steeds veel kleiner (en makkelijker)

Zet je er daarna ook nog eens een goede telemarketingactie achter, ondersteund met een onweerstaanbaar aanbod.....dan gaan je afspraken en prospects skyrocket.

 

Zo pak ik het nu aan en het werkt prima.

Link naar reactie
  • 0
Zie het zo: Als een ondernemer (neem jezelf) een mailing krijgt van bedrijf X die vertelt dat zn dienst geweldig is en vraagt of je even wilt bellen voor een afspraak, denk je "sure!?"

 

Maar als jij eerts een informatieve mailing krijgt, daarna eentje waarmee je een folder kan aanvragen en DAARNA nog eentje waarin wordt gevraagd naar een speciale website te gaan. Dan is de stap steeds veel kleiner (en makkelijker)

Zet je er daarna ook nog eens een goede telemarketingactie achter, ondersteund met een onweerstaanbaar aanbod.....dan gaan je afspraken en prospects skyrocket.

 

Ga je nu niet voorbij aan het feit dat er verschillende diensten en producten bestaan, die een andere benadering vragen? Voor jou werkt deze actie, maar dat komt misschien wel doordat jouw dienst zich daarvoor leent. Er is namelijk nogal wat onduidelijkheid over wat guerrillamarketing inhoudt, zoals je zelf hier ook hebt geconstateerd. Dat geeft je ook de gelegenheid informatie in delen te verstrekken om zo de aandacht te trekken.

 

In mijn geval kan het sturen van meerdere mailings ook irritatie oproepen, lijkt me. Het is namelijk een vrij duidelijke dienst waarvan je het prinicipe snel kunt uitleggen. De eerste informatieve brief vertelt al zoveel en een folder aanvragen zullen de mensen uitzichzelf ook niet snel doen, dus stuur ik hem maar gelijk.

 

Daarnaast speelt er ook een kostenaspect. De actie zoals jij die uitvoert vraagt om het kopen van adressen, versturen van 3 brieven en een nabelactie door telemarketeers. Dat is een heel kostbare zaak als ik me niet vergis. Of valt het allemaal wel mee?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

ik denk dat het erg afhangt van de situatie in de specieke markt en de positie en houding die het bedrijf in die markt heeft (vaak afhankelijk van leeftijd en/of fase van je bedrijf).

 

bijvoorbeeld: in een krimpende markt waarin een bedrijf een groot marktaandeel heeft, zal het nu veel aan marketing doen om eigen omzet te behouden, en dus marktaandeel te winnen. bedrijven met een kleiner markaandeel en een opportunistische houding zullen eerder geneigd zijn om kosten te besparen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.