• 0

Aangifte IB

Een zeer goedemorgen aan allen hier.

 

Nou ben ik reeds lange tijd bezig om een eigen Rijschool op te gaan starten.

Hiervoor ben ik zelfs al bijna klaar met mijn opleiding tot instructeur.

Nou weet ik ondertussen dat er heel wat bij komt kijken van administratie en dergelijke... maar ben ook even bezig om alles op papier te zetten voor de Bank.

Daarom vraag ik bij deze of iemand mij kan vertellen of een Fictieve Belasting berekening zoals in deze bijlage wel reeel is en degelijk ingevuld.

Het is een kwestie of het allemaal wel financieel te doen is en ik achteraf geen koude douche te verwachten heb.

 

Alvast bedankt

 

MVG

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

here goes:

 

1: ten eerste maak je een fout in de BTW op onkosten. Als die bruto (dus incl. 19% BTW) zijn dan maak je van 3.000 niet 570 euro BTW. Vreemd genoeg deed je dat bij de omzet wel goed (deel door 119, maal 19).

 

2: het inkomen voor de IB klopt niet. In dat veld heb je de bruto onkosten verhoogd met de BTW uit die bruto onkosten. Logisch is om veld D7 te verminderen met veld D11, nadat je de uitkomst van veld D11 gecorrigeerd hebt o.g.v. punt 2 hiervoor.

 

3: niet op alle kosten zit BTW en ook niet altijd 19%

 

4: MKB winstvrijstelling bereken je over de winst na aftrek van starters- zelfstandigenaftrek en aftrek van de FOR

 

5: de FOR bereken je over de winst VOOR zelfstandigen en startersaftrek

 

6: de bijtelling auto hoort thuis in de winst uit onderneming

 

7: de heffingskortingen trek je af van de te betalen belasting, niet van het inkomen.

 

Succes

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dat vind ik ook. je zou je kosten iets beter moeten onderbouwen als 50% van de omzet. Je hebt in deze versie je omzet met 12.000 euro verhoogd en je kosten met een gelijk percentage.. dat gebeurd zelden. dat je kosten en omzet 1 op 1 stijgen en dalen.

 

Verder heb je nog steeds de verkeerde berekening voor je netto inkomen voor IB. Dat moet zijn Netto omzet -/- netto onkosten. Je betaald ib over de omzet ex btw minus kosten ex btw, nu neem je bruto omzet - nettokosten dat klopt niet.

Ik zou de BTW berekening in aparte kolommen er naast zetten in plaats van in je kosten omzet overzicht en het omzet kosten overzicht ex btw maken zodat je je ook niet meer kunt vergissen

 

Als je je kosten zo globaal blijft berekenen word het moeilijk in de praktijk je kosten goed te volgen. Ik zou je kosten apart bepalen per kosten categorie en omdat je dicht bij de IB aangifte wilt blijven zorg dan dat je kosten categorien daarbij ook aansluiten..

 

dus hoofdgroepen uit IB aangifte

Inkoopkosten uitbesteed werk

Personeelskosten (niet zijnde jou inkomen)

Afschrijvingen

Overige bedrijfskosten

waaronder ook

- Huisvestingskosten (huur, energie e.d.)

- Autokosten (belangrijk want je bijtelling is 25% maar beperkt tot de hoogte van het totaal van deze kostenpost+evt afschrijving als de auto eigendom is)

- verkoopkosten / reclame e.d.

- Kosten van schulden.

 

Door de detaillering kun je een veel betrouwbaarder netto omzet voor IB bepalen (wat ik gewoon "Winst voor belasting" zou noemen). Bepaalde kosten heb je toch of je nu 40.000 euro omzet maakt of 90.000 euro omzet. door steeds 50% te nemen word je begroting van kosten onnauwkeurig. bij 40k omzet zijn je kosten misschien wel 60 of 70% van je omzet terwijl het bij 90k misschien nog maar 40 tot 45% is..

 

 

Link naar reactie
  • 0

Mijne heren,

 

Alvast bedankt voor al de moeite en tijd die jullie hier willen insteken.

Maar is er echt niet een voorbeeld te vinden hoe het allemaal op een correcte wijze moet ingevuld worden.

Voor een AutoRijschool kan dit toch niet zo moeilijk te vinden zijn... of toch wel ???

Het is namelijk zo dat ik het toch ga ondernemen om een Rijschool op te starten... maar ik wil niet binnen de kortste keren in die Financiele Valkuiltjes trappen ??? :-\ :'(

 

MVG

Link naar reactie
  • 0

Helaas Green label,

 

Ik ken ze niet die sjablonen, financiele plannen zijn geen invuloefening! je moet er echt goed over nadenken. En je bent echt op de goede weg hoor..het moet alleen wat specifieker. ook om voor jezelf meer houvast te geven qua bedrijfskosten, maar zeker niet onbelangijk om de bank te overtuigen dat je weet waar je over praat kwa kosten.

Ik denk dat jij nu net even iets teveel op de kant zit van "hoeveel ga ik er netto per maand aan overhouden" en dat is nou het belangrijkste nadeel van ondernemen, das nagenoeg niet te zeggen en voor 100% afhankelijk van het wel of niet halen van je omzet..

Daarom is het juist belangrijk dat je je vaste kosten goed in beeld hebt, want die heb je ongeacht de omzet die je haalt, in jou geval bijv de kosten van de lesauto, of je nu 1 leerling per week hebt of 30 die auto kost qua lease of afschrijving hetzelfde

dus begin is met uitrekenen wat je auto je gaat kosten, dan weet je gelijk al hoeveel leerlingen je moet hebben om in elk geval die kosten te dekken zonder dat je ook maar 1 cent verdient hebt..

 

En als ik in dat kader kijk naar je omzet van 7000 euro incl BTW en een lestarief van 35 euro incl btw per uur dan betekent dat 200 lesuren per maand, dat is 50 lesuren per week en dat lijkt me vrij veel.. ook bij 40 euro per uur incl btw is het nog steeds 175 uur en dat is ongeveer 40 uur per week, ook veel, je hebt ook wachttijden, auto in onderhoud, niet genoeg klanten,

 

Dat lijkt me allemaal vrij optimistisch, dat betekent als iedereen 1x per week lest dat je dan 40-50 leerlingen moet hebben om die omzet te halen.. Het is dus heel belangrijk dat je ook naar de timing van je omzet te gaan kijken en doelen te stellen.

 

- hoeveel leerlingen heb ik bij de start minimaal nodig om de auto te kunnen betalen,

of in elk geval minimaal de benzine en wegen belasting als je een eigen auto hebt een ook de leasekosten als je de auto least. Dit zijn onvermijdelijke kosten.. die moet je of verdienen of een startkapitaal hebben om op te kunnen teren

 

- hoeveel leerlingen wil ik hebben na 2 maanden

- hoeveel na 6 maanden en hoeveel na een jaar.

 

als je dat weet dan kun je ook een goede schatting maken van je omzet in het 1e jaar. en die kan zomaar op de helft uitkomen van wat jij nu berekent als de opstart wat langzamer loopt als gehoopt. Je zult er de 1e maanden denk ik niet van kunnen leven dus daarvoor moet je een buffer hebben.

De omzet die je nu neerzet zou heel mooi zijn om in het 2e jaar te halen, maar zelfs dan ga je uit van 12x ce maand omzet maar je zult toch ook af en toe vakantie nemen of bijscholing volgen of es een dagje ziek zijn dus ga eens rekenen met 11 maandomzetten.. om tot de jaaromzet te komen en kijk nog eens goed naar de uren per week die je maximaal kunt of wilt rijden...

 

Voor wat betreft de kosten moet je gewoon een checklist maken voor jezelf van wat je kunt bedenken en begin met de grote posten.

- Kosten van de auto

- Welke verzekeringen heb je nodig als rijschoolhouder.

- Kosten van CBR registratie? betaal je daar ook een soort abonnement voor een erkenning als rijschoolhouder ofzo.

- Huur je een garagebox huren voor je auto of moet je ook lesruimte huren voor theorielessen.

 

misschien dat de bovag je aan een overzicht van gebruikelijke kosten kan helpen en er is volgens mij ook nog een landelijke belangenverening voor rijschoolhouders die je misschien verder kan helpen.

 

Kortom je hebt gewoon nog het nodige huiswerk.. maar dat hoort bij het maken van een ondernemingsplan.. tis hard werken.. ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.