• 0

2 eemanszaken overzetten naar 1 BV?

Ik heb een vraag, die ik na zoeken hier op het forum niet helemaal opgelost kreeg.

 

Wij zijn twee vrienden die allebij al 3 jaar een eenmanszaak (VAR WUO) hebben in financieel interim invullingen bij klanten. Nu hebben we volledig gebruik gemaakt van de fiscale voordelen als startende ondernemer (eenmanszaak) en overwegen om in jaar 4 50-50 eigenaar te worden in een BV.

We vragen ons nu dus af of dit te overwegen is met een gemiddelde omzet van 75K per persoon en dat we dus onszelf een loon toekennen vanuit de BV en de dividend verdelen aan de hand van gedeclareerde uren bij de klant. De kosten van de BV zal minimaal zijn vanwege het zelf voeren van de admistratie.

 

Wat zijn de voordelen en nadelen van zo een constructie?

 

Graag advies.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Carafin

 

Op zich kunnen jullie van 2 eenmanszaken prima een BV maken. Ieders eenmanszaak kan als storting op de aandelen dienen, mits beide eenmanszaken minimaal 9.000 waard zijn (accountantsverklaring). Ik raad het alleen niet aan! Ten eerste omdat dan alles (gechargeerd zelfs het kopen van een potlood) samen besloten moet worden. Denk dan met name aan salaris, auto, laptop, pensioenvoorziening, etc. Dat soort beslissingen kun je beter in een personal holding plaatsen.

 

Ten tweede omdat dan alle risico's van het ondernemen in 1 BV zitten. Gaat het mis met bijv. (wan)betalende debiteuren, dan ondervindt de BV daar als geheel nadeel van, wat in het ergste geval leidt tot een faillissement waarin ook winsten uit het verleden opgaan. Oftewel: je wilt een plek (BV) waar de winsten uit het verleden veilig opgepot staan. Ieder een eigen holding BV die op hun beurt samen 50/50 deelnemen in een werk BV geniet de voorkeur!

 

Ten derde zie ik 75K omzet per persoon niet als voldoende draagvlak vanuit de belastingheffing om een BV te rechtvaardigen. In de BV kennen jullie geen zelfstandigenaftrek, MKB winstvrijstelling, optie tot de FOR, etc. Wel moet een fictief DGA loon onttrokken worden. Ik schat in dat al snel € 5.000 meer belasting betaald wordt in de BV! Voor dat geld kun je aardig wat risico's afdekken met verzekeringsoplossingen.

 

Hopelijk heb ik je hiermee een eind op weg geholpen. Meer vragen zijn uiteraard welkom! Nog wat leesvoer over het omzetten van een EMZ naar een BV staat hier.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 292 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.