• 0

Terugbetalen WW-uitkering i.v.m. toekennen "gebrukelijk loon" i.h.k.v. BV

XX

 

------------------------------------------

Mod edit:

 

het is not done om een post te verwijderen waarop mensen de moeite hebben genomen om inhoudelijk te reageren!

 

Resumé: Eric is 2 jaar geleden met een BV gestart vanuit de WW, meende zich te moeten houden aan de gebruikelijk loonregeling van de DGA en heeft dat salaris 2 jaar lang gefinancieerd vanuit zijn eigen spaargeld terwijl de BV verlies leed.

Nu vordert het UWV 4 maanden WW terug omdat Eric immers vanuit zijn BV salaris geeft genoten.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

beste Eric,

 

Het probleem zit niet zozeer bij het uwv als bij jou in dit geval. In mijn optiek handelt het UWV correct, zij baseren zich inderdaad op het belastbaar inkomen, en dat blijkt ruim voldoende om de uitkering terug te betalen. Niemand heeft jou gedwongen eigen spaargeld aan te wenden om jezelf salaris te gaan betalen uit een verliesgevende bv ???

Waarom heb je niet gewoon een vermindering van het gebruikelijk loon aangevraagd? dat was de normale weg geweest, Je hoeft dat gebruikelijk loon namelijk niet te rekenen als je aantoonbaar kan maken dat je onvoldoende verdiend om een dergelijk salaris te rechtvaardigen. Ik vind het nogal krom dat je eigen spaargeld in je bv stopt om het daarna in de vorm van salaris aan jezelf uit te gaan keren. Daarmee gooi je gewoon minimaal 1/3 tot de helft van je spaargeld weg!! In welk rekensommetje is die gedachtegang rendabel gebleken??

Link naar reactie
  • 0
Niemand heeft jou gedwongen eigen spaargeld aan te wenden om jezelf salaris te gaan betalen uit een verliesgevende bv

Achteraf kijk je natuurlijk een koe in de kont, maar dit is wel een heel zuur en duur voorbeeld hoe besparen op € 500 aan deskundig advies vooraf, je circa € 25.000,- aan onnodige loonbelasting over je eigen spaargeld kost en 4 maanden WW uitkering terugbetalen (maar persoonlijk vind ik die loonbelasting vele malen zuurder, en is het ongetwijfeld ook duurder dan die 4 maanden WW uitkering)

 

Als dit juist is betekent dus dat er grote rechtsongelijkheid is tussen startende ondernemers die kiezen voor de rechtsvorm van een eenmenaszaak versus startenden ondernemers die kiezen voor de rechtsvorm van een BV.

Dat klopt. join the club. Wat denk je van geen vrijwillige voorzetting ziektewet, geen startersaftrek? Allemaal zaken dus die betrokken moeten worden in de vraag of de BV wel de meest voor de hand liggende rechtsvorm voor jou is/was om in te starten

 

Mijn gevoel zegt dat dit niet de bedoeling van de wetgever kan zijn
Je gevoel is helaas verkeerd: dit is uitdrukkelijk wel de bedoeling van de wetgever. Iets wat dus goed moet worden meegewogen in de keuze voor de rechtsvorm

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 278 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.