• 0

Wat is het verschil tussen een ZZP-er en een eenmanszaak?

Een vriend van me stelde me gisteren deze best wel logische vraag, waar ik het antwoord op schuldig moest blijven... weten jullie het? (ongetwijfel! ;))

 

Hij werkt namelijk gewoon in loondienst en gaat er wat incidente klussen bij doen. Gevoelsmatig is een eenmanszaak dan de enige mogelijkheid, maar klopt dat inderdaad...?

 

Ben benieuwd!

 

groet,

Jan

 

[mod edit: verwarrende titel aangepastteruggezet]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat van belang is: Concurrentie en relatiebedingen. Verder mag je soms iets bijverdienen incidenteel, daarvoor moet je even kijken op de website van de belastingdienst wat de vrijstellingen zijn. Bij deelname aan het handelsverkeer moet je inderdaad een KvK inschrijving hebben. Dat kan zowel als eenmanszaak als BV of andere vormen.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0
Door het veranderen van het onderwerp is de vraag wel wat vreemd geworden die die vriend stelde...

Omdat er eigenlijk 2 vragen gesteld worden: eentje door je vriend en eentje door jou. Die vraag van je vriend is eigenlijk helemaal niet zo logisch/zinnig, je 2e vraag (is de eenmanszaak de enige optie) wel. Ik heb de oorspronkelijke naam van dit topic weer teruggezet

 

Een ZZP-er is gewoon een naam voor iemand die werkt zonder personeel. Het heeft geen enkele juridische basis. Een ZZP-er kan werken vanuit een eenmanzaak, VOF, BV, NV, Coop, LTD, EuroBV, GmbH, BVba en wat voor rechtsvorm dan ook. Het verschil tussen een ZZP-er en een eenmanzaak is dus dat een eenmanszaak een duidelijk omschreven ondernemingsvorm is en ZZP-er een modeterm voor ondernemers of zelfstandigen zonder personeel, ongeacht rechtsvorm.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Door het veranderen van het onderwerp is de vraag wel wat vreemd geworden die die vriend stelde...

Omdat er eigenlijk 2 vragen gesteld worden: eentje door je vriend en eentje door jou. Die vraag van je vriend is eigenlijk helemaal niet zo logisch/zinnig, je 2e vraag (is de eenmanszaak de enige optie) wel. Ik heb de oorspronkelijke naam van dit topic weer teruggezet

 

Een ZZP-er is gewoon een naam voor iemand die werkt zonder personeel. Het heeft geen enkele juridische basis. Een ZZP-er kan werken vanuit een eenmanzaak, VOF, BV, NV, Coop, LTD, EuroBV, GmbH, BVba en wat voor rechtsvorm dan ook. Het verschil tussen een ZZP-er en een eenmanzaak is dus dat een eenmanszaak een duidelijk omschreven ondernemingsvorm is en ZZP-er een modeterm voor ondernemers of zelfstandigen zonder personeel, ongeacht rechtsvorm.

 

Mode term is oke maar het wordt wel gebruikt bij sommige branche/keurmerken/verzekeringen om je tarief te bepalen. ZZP is de voordeligste. Ik ben bv vaak een ZZP'r met personeel ;)

Vooruitgang, achteruitgang of nooduitgang?

Link naar reactie
  • 0

Jort Kelder is duidelijk een ondernemer en Pieter Storm is een ZZPer ???

volgens mij zijn het allebei zzp-ers waarbij die afkorting in dat geval staat voor Zelfingenomen Zeurderige Patser(s) ?!? ;D

(met als enige verschil dat Kelder nog wel eens grappig / zelf relativerend uit de hoek kan komen en Storms het zeuderige / betweterige toontje behoorlijk heeft weten te perfectioneren..)

afijn we dwalen wel erg ver af..

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het verschil is ook verwarrend, doordat er verschillen zijn op het gebied van fiscaliteiten en wetgeving (rechtsvormen).

 

Bij belastingdienst is namelijk het volgende opgenomen met de titel:

 

U verricht freelance werkzaamheden

 

Als er geen sprake is van ondernemerschap of van een dienstbetrekking, maar als u wel werkzaamheden verricht die rendabel zijn, geniet u inkomsten uit overig werk. U bent dan bij ons bekend als 'resultaatgenieter'. Uw resultaat wordt berekend alsof u ondernemer bent. U kunt de kosten die u maakt voor de werkzaamheden aftrekken. Kosten met zowel een zakelijk als een privé-element kunt u niet of beperkt aftrekken. Voor zaken als de aanschaf en het gebruik van een auto, het uitvoeren van werkzaamheden en de aanschaf en het gebruik van een pand, gelden dezelfde regels als voor ondernemers. U hebt geen recht op bepaalde faciliteiten, zoals de zelfstandigenaftrek of de investeringsaftrek. Voor uw fiscale plichten hoeft u geen administratie bij te houden van uw opbrengsten en kosten uit de overige werkzaamheden. U bent wel verplicht gegevens over deze opbrengsten en kosten op aanvraag en bij controle te verstrekken. Het is dus belangrijk dat u deze gegevens bewaart. Onder deze gegevens vallen bijvoorbeeld (kassa)bonnen, facturen, kwitanties en rekeningoverzichten van uw bank. Ook een door u gemaakte berekening van de afschrijving van een bedrijfsmiddel behoort hiertoe.

Moet je je in deze situatie inschrijven bij KvK en een rechtsvorm kiezen? En wie/hoe bepaald men of er sprake is van ondernemerschap of van een dienstbetrekking. Dienstbetrekking kan ik me wel iets bij voorstellen (middels VAR verklaring).

Link naar reactie
  • 0

dag Trevor,

 

dan hebben we het over een eenmanszaak bij de KvK en fiscaal wordt dat in de quote van jou resultaat uit overige werkzaamheden genoemd.

 

groet

Joost

 

Ok, dus er moet ALTIJD sprake zijn van een rechtsvorm (natuurlijk of rechtspersoon) alleen los daarvan wordt gekeken of je voor inkomstenbelasting ondernemer bent, zo nee dan is het resultaat uit overige werkzaamheden? Zijn hier ook uitzonderingen op? (v.w.b. verplicht rechtsvorm/ inschrijving KvK).

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Dit is wat er over dit onderwerp staat op onze website:

 

"Een zelfstandige zonder personeel (zzp'er), ook wel freelancer genoemd, is een ondernemer die geen personeel in dienst heeft en voor verschillende opdrachtgevers werkt. Een zzp is geen rechtsvorm. Zzp'ers kiezen vaak voor de rechtsvorm eenmanszaak of besloten vennootschap (bv)."

 

Mocht je vriend nog een mooi overzicht willen van waar hij allemaal mee te maken krijgt als starter, dan volgt hier een linkje:

Regels en regelingen voor zzp'ers

http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/extra/zzp

 

Groeten,

 

Lindy

 

 

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

dag Trevor,

 

dan hebben we het over een eenmanszaak bij de KvK en fiscaal wordt dat in de quote van jou resultaat uit overige werkzaamheden genoemd.

 

groet

Joost

 

Als ik op KvK en andere bronnen kijk en ook hier in het forum blijkt dat iedereen zegt dat je je ALTIJD moet inschrijven als zzp-er bij KvK een rechtsvorm moet kiezen.

 

Echter lees ik in de folder van KvK (Freelance ondernemen) het volgende:

Of u zich als freelancer moet inschrijven bij de Kamer van Koophandel, hangt af van de aard van uw activiteiten

 

Nu vraag ik me af of het inderdaad zo is of je je MOET inschrijven als freelancer en wanneer dit niet hoeft.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.