• 0

Ruisend of geruisloos, rechtspersoon?

Beste Leden,

 

Op dit moment heb ik een succesvollege detailhandelzaak op het gebied van merkkleding. Mijn eenmanszaak wordt uitgeoefend op 2 locaties in Nederland. Hierbij is er spraken van filialen en niet van zelfstandige ondernemingen. Een filiaal wordt gerund door mij zelf en de andere door een personeelslid.

 

Ik zou graag een samenwerkingsverband willen aangaan met mijn personeelslid, mijn vraag is of dit ruisend of geruisloos dient te geschieden. Voorts is mijn vraag of ik dan een rechtspersoon moet oprichten voor deze samenwerking.

 

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen,

 

Met vriendelijke groet,

Max Maas

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

beste Max,

 

Een samenwerking met een personeelslid aangaan kan op meerdere manieren. Te denken valt een aan VOF of aan een BV. Bij een VOF kun je hem/haar mede-vennoot maken zonder dat jij moet afrekenen met de fiscus over de stakingswinst in je eenmanszaak. Voorwaarde is wel dat hij/zij al minstens 36 maanden in dienst is bij je.

 

Een BV structuur neerzetten, zal voorafgegaan moeten worden door de inbreng van je onderneming in een BV. Daarbij geldt vaak een verbod om binnen 3 jaar de aandelen in die BV te vervreemden. Hier zou je omheen kunnen door de aandelen te verletteren waarbij jouw letterserie recht geeft op alle winstreserves tot de datum van toetreding door het personeelslid. Zo staak je nog steeds niet en wordt de nieuwe vennoot alleen gerechtigd in de winst en de reserves die behaald worden na diens toetreding.

 

Welke rechtsvorm de juiste keuze is, valt hier niet te zeggen. Daarvoor moeten de cijfers op tafel en dat werkt nu eenmaal beter offline met een fiscalist.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 84 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.