• 0

Is zelf boekhouding doen aan te bevelen of af te raden?

Gedurende 8 jaar hebben we 3 verschillende boekhouders gehad. Ze zijn allen veel te laat met de jaarrekening en dit irriteert me mateloos. Graag zou ik alles zelf in eigen handen houden/nemen, maar is dit wel verstandig?

 

Heb zelf een MEAO-opleiding gevolgd, maar dit is niet de boekhoudkant. Wel ben ik leergierig...

Ons bedrijf heeft met 6% en 19% BTW te maken.

 

Is er een programma aan te bevelen met eventueel wat persoonlijke hulp indien nodig (met name wat de Belastingdienst betreft)?

 

Ben benieuwd of andere ondernemers met hetzelfde idee/dilemma hebben gezeten... Wat hebben jullie toen besloten en hoe heeft de beslissing uitgepakt?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is inderdaad mogelijk om de administratie zelf in te boeken. Dat scheelt niet alleen in de kosten maar je ook meer bij de cijfers betrokken. Er zijn legio boekhoudprogramma's op de markt. Je moet gewoon kijken met welk programma je het beste over weg kunt. Wij hebben goede ervaringen met Snelstart en Twinfield, beide programma's hebben z'n voor- en nadelen.

Meestal kun je een demo versie aanvragen.

 

Succes,

Rob

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Waarom hebben mensen "boekhouders" nodig:

- er moet diverse belastingaangiftes gedaan worden (LB, OB, IB/VPB etc)

- omdat banken een extern opgesteld jaarrekening willen zien tbv financieringen

 

Je kunt alles extern laten doen of zoveel mogelijk in eigen hand willen hebben. De dilemma hierbij is, wat zijn de kosten om het zelf te doen en wat zijn de kosten om het te laten doen.

Afwegingen hierbij zijn:

- je hebt een boekhoudprogramma nodig met bijkomende kosten

- het kost tijd, die je wellicht niet over hebt

- het is een bezigheid wat je leuk vind of juist niet

- je bent wellicht niet op de hoogte van alle ins en outs (daarbij niet zeggende dat alle externen dat wel zijn)

 

Boekhoudkantoren leveren de aangiften vaak gespreid aan hun klanten, waarbij degene die het meest opleveren cq het lastigste zijn vaak het eerst krijgen.

Er zijn wel genoeg kantoren die regelmatig overzichten verspreiden van hoe de onderneming ervoor staat, maar dat is uiteindelijk niet waarvoor je een externe inhuurt.

 

Uiteindelijk zijn alle werkzaamheden die iemand moet verrichten aan te leren.

Is het verstandig, daarbij is mijn antwoord ja...................

echter niet altijd :P

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Eigen boekhouding voeren is altijd aan te bevelen. Je hebt een enorm goed overzicht over je bedrijfsvoering. Fakturen doe je meestal al toch al zelf, betalingen controleren ook. Hier gebruikt bijna iedereen al een programma voor. Dan is het een logische stap om de boekhouding qua invoeren van de gegevens ook zelf te doen. Uiteraard laat je de jaarrekening controleren of opstellen door een boekhouder, maar die doet dat dan stukken goedkoper en sneller dan als hij alles zelf moet doen.

Een afspraak over het tijdsstip van levering van de jaarstukken is natuurlijk onderdeel van je deal met de boekhouder. Ik betaal altijd achteraf en betaal geen voorschoitten of termijnen. De druk om het werk op tijd te leveren blijft dan aanwezig.

 

Ook ben je een veel betere gesprekspartner voor je boekhouder omdat jezelf ook veel kennis op doet met het voeren van een boekhouder, wat de besprekingen met hem een stuk eenvoudiger en dus goedkoper maakt.

 

En ja ik doe dit al twintig jaar met Snelstart

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is het een kwestie van goede afspraken maken met jouw boekhouder.

Ik heb zelf alles uitbesteed, lever 1 x per kwartaal een ordner in (wel netjes gesorteerd).

Reden: boekhouden is gewoon niet mijn ding.

Ik gebruik Snelstart maar alleen het facturatie-deel.

Zie om me heen grote verschillen in de afhandeling: hangt ook erg af van schaalgrootte en type van het bedrijf.

 

https://www.antilopehosting.com - webhosting, office 365, cloudbackup en systeembeheer op lokatie voor ZZP en MKB

http://antilopehosting.com - webhosting, online werkplekken, online backup en hosted exchange

http://www.linkedin.com/in/dirkadamsky

Link naar reactie
  • 0

Gedurende 8 jaar hebben we 3 verschillende boekhouders gehad. Ze zijn allen veel te laat met de jaarrekening en dit irriteert me mateloos. Graag zou ik alles zelf in eigen handen houden/nemen, maar is dit wel verstandig?

...

Is er een programma aan te bevelen met eventueel wat persoonlijke hulp indien nodig (met name wat de Belastingdienst betreft)?

....

Heb je tot dusver alles uitbesteed of alleen een deel?

 

Ikzelf doe de boekhouding en btw aangifte zelf en laat de aangifte inkomstenbelasting en jaarrekening door een fiscalist doen. Zo heb je meteen controle of je het wel goed hebt gedaan en weet je zeker dat er geen mooi fiscaal voordeeltje misgelopen wordt. Vooral omdat de regels ook weleens kunnen veranderen en er zoveel regels zijn....je moet dan goed je best doen om op de hoogte te blijven. Overigens kan het geen kwaad wel wat van de regels/extra aftrek te weten, want als je er geen rekening mee houdt loop je het soms mis. Bv investeringsaftrek (opletten dat je minimale bedrag haalt per jaar zodat het wel geldt, opletten dat inkoopbedrag minimaal 450,- is), of bv van zelfstandigenaftrek (moet dan minimaal aantal uren per jaar werken, stel je hebt ook nog een baan moet je uren bijhouden als bewijs voor belastingdienst) etc etc. Dat eerste stelt misschien niet zoveel voor, maar als je bv eind van het jaar van plan bent laptop te kopen kan het net de moeite waard zijn het nog dat jaar te doen of pas volgend jaar.

Link naar reactie
  • 0

 

Boekhoudkantoren leveren de aangiften vaak gespreid aan hun klanten, waarbij degene die het meest opleveren cq het lastigste zijn vaak het eerst krijgen.

Er zijn wel genoeg kantoren die regelmatig overzichten verspreiden van hoe de onderneming ervoor staat, maar dat is uiteindelijk niet waarvoor je een externe inhuurt.

 

Het zijn niet alleen boekhoudkantoren die de aangiften verspreidt over een jaar bij hun klanten aanleveren. Je kunt immers niet alle rapporten en fiscale aangiften vóór 1 april gereed hebben. Ook accountantskantoren de belastingconsulenten doen dat, dus zo vreemd is dat niet.

Het is wel belangrijk om met de klant (cliënt dus) afspraken hierover te maken. Sommige klanten willen in januari al over de cijfers beschikken terwijl het van andere klanten ook wel later mag.

 

Veel ondernemers willen graag over de actuele cijfers beschikken, dit eens per maand of kwartaal, maar beschikken niet over de kennis van bijvoorbeeld afschrijvingen, loonjournaalposten etc. en laten dat deel door een administratiekantoor of derden verzorgen. Een redelijk administratie- of accountantskantoor kan bovendien de cijfers met andere ondernemingen vergelijken en daarmee de klant goed adviseren. Dus extern inhuren mag maar het moet wel goed informatie opleveren. :)

 

 

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Sandra,

 

Ik lever het ook per kwartaal in een ordner aan. Ook alles gesorteerd en alle bonnen achter de overzichten. We hebben geen personeel, dus dat zal ook wel schelen. Op zich heb ik altijd een goed overzicht, omdat ikzelf wel precies ben. Ik houd ook van orde en netheid, dus het is geen zootje zogezegd.

 

Maar goed, toch voelt het alsof boekhouders "de macht" hebben op één of andere manier. Voor hetzelfde geld willen ze niets meer doen, omdat je te direct (zakelijk weliswaar) bent, maar dat zou niet netjes zijn... Maar daar ben ik wel bang voor.

 

Zelf heb ik ook de nare eigenschap alles onder controle te willen hebben/houden en zoiets als de jaarrekening gaat me dan niet snel genoeg en begint mijn ongeduldigheid op te spelen...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Maar goed, toch voelt het alsof boekhouders "de macht" hebben op één of andere manier. Voor hetzelfde geld willen ze niets meer doen, omdat je te direct (zakelijk weliswaar) bent, maar dat zou niet netjes zijn... Maar daar ben ik wel bang voor.

 

Zo te lezen heb je slechte ervaringen met boekhouders. Jij bent niet afhankelijk van een boekhouder maar andersom. Maar wat let je om de administratie zelf in te boeken en goede afspraken met een boekhouder of administratiekantoor te maken? Met de meeste boekhoudprogramma's kun je zelf de aangifte btw maken, kun je diverse overzichten maken etc.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Laura,

 

waarom niet beide?

Zelf geef ik mijn klanten altijd de keuze tussen zelf doen of uitbesteden, en alles daar tussenin is mogelijk.

Sommige ondernemers hebben niets met cijfers, voor hen regel ik alles.

Anderen doen de boekhouding zelf, dan doe ik bijvoorbeeld de aangifte BTW en de inkomstenbelasting.

Af en toe doe ik alleen de jaarrekening.

 

Een boekhoudpakket gebruik ik niet, dat is voor boekhouders.

Een kleine eenmanszaak heeft genoeg aan een goed uitgewerkte Excel-spreadsheet. Ik heb zelf een goed model gemaakt, werkt voor alle bedrijven.

Je hebt dan als voordeel dat je veel meer informatie voorhanden hebt dan bij een boekhoudpakket.

Onthoud: een boekhoudpakket is (in mijn optiek) gemaakt voor boekhouders, niet voor (kleine) zelfstandige ondernemers....

 

Verder sluit ik me qua overweging aan bij de meeste andere reageerders: als je het leuk vindt en er tijd voor hebt, kun je veel zelf doen.

Ligt het je niet, ben je geen cijferaar, dan kun je veel uitbesteden.

Een accountant heb je in ieder geval niet nodig. Een fiscaal adviseur met verstand van boekhouden is beter dan alleen een administratiekantoor/boekhouder.

 

Groet,

Avgvstvs.

 

Je vindt me op www.consultis.nl.

Link naar reactie
  • 0

Ik laat het allemaal door de boekhouder verzorgen.

Per 3 maanden stuur ik alle benodigde stukken naar hem toe, wat er aan BTW betaald moet worden krijg ik keurig per mail te lezen.

 

Intussen administreer ik zelf ook alle in en uitgaven, zodat de BTW betaling nooit een verrassing is.

Daardoor weet ik ook altijd op grof niveau hoe de financiele situatie is.

 

Dan nog minimaal 1x maal per jaar een gesprek, en indien nodig vaker, hetzij telefonisch of een bezoek.

 

Het kost me teveel tijd om het zelf te doen, die tijd besteed ik op een andere manier.

 

En de jaarrekening, die duurt ook wel eens, als ik iets nodig heb op dat gebied, dan krijg ik zo een uitdraai van wat er op dat moment bekend is. Vaak volstaat dat ook voor een bepaald doel.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat van die jaarrekening snap ik nooit.

En dan bedoel ik dat het blijkbaar zo lang moet duren.

 

Iedereen maakt toch gebruik van een prachtige geautomatiseerde oplossing?

Als de boekhouding bij is, volstaat volgens mij een "druk op de knop" om de jaarrekening uit te draaien.

Dat kan dus bijna altijd ergens in januari.

 

Probleem is waarschijnlijk (en ik heb zelf gevallen gezien) dat de boekhouder dus NIET bij is.... de btw wordt per schatting gedaan, boekingen zijn niet gedaan, etc.

 

Bijna al mijn klanten hebben in januari volledig zicht op de situatie.

(Uitgezonderd zijn diegenen die jaaraangifte btw doen, daar wordt de gehele jaarrekening in maart opgesteld).

 

Als in november een eerste indruk is verkregen van de jaarcijfers (en waarom zou dat niet al in oktober kunnen, tegelijk met de aangifte btw 3e kwartaal?) is ook duidelijk of er nog moet / kan worden geïnvesteerd en wat de verwachtingen / gevolgen zijn voor privé bijtellingen en aftrekposten.

 

Maar goed, ik verbaas me wel over meer zaken in boekhoudland.

 

Mijn ingrediënten: eenvoudig pakket of liefst nog een spreadsheet, bijblijven met de boekhouding, regelmatig contact met de ondernemers etc.

Het scheelt waarschijnlijk wel dat ik allemaal kleine ondernemers bedien. Maar toch...

 

Jij bent niet afhankelijk van een boekhouder maar andersom.

 

Helemaal mee eens. Ik ben er voor mijn klanten. Mijn toegevoegde waarde ligt dan vooral in het advies.

 

Groet,

Avgvstvs.

 

 

Je vindt me op www.consultis.nl.

Link naar reactie
  • 0

Dat van die jaarrekening snap ik nooit.

En dan bedoel ik dat het blijkbaar zo lang moet duren.

 

Iedereen maakt toch gebruik van een prachtige geautomatiseerde oplossing?

Als de boekhouding bij is, volstaat volgens mij een "druk op de knop" om de jaarrekening uit te draaien.

Dat kan dus bijna altijd ergens in januari.

[...]

In basis wel mee eens maar vaak worden ook debiteuren oninbaar, vraagposten, overlopende posten en andere zaken op dat moment strak gezet waardoor je een hoeveelheid arbeid hebt die iets meer is. Dat rapport maken kan inderdaad vrij eenvoudig automatisch, helemaal mee eens.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

 

Als de boekhouding bij is, volstaat volgens mij een "druk op de knop" om de jaarrekening uit te draaien.

Dat kan dus bijna altijd ergens in januari.

 

Probleem is waarschijnlijk (en ik heb zelf gevallen gezien) dat de boekhouder dus NIET bij is.... de btw wordt per schatting gedaan, boekingen zijn niet gedaan, etc.

 

Spijt me zeer, maar ik mag toch hopen dat je voor het uitbrengen van een jaarrapport de nodige controles verricht (aansluitingen kas, bank, debiteuren, crediteuren, BTW, lonen, etc.) ???. Daarnaast geldt voor accountantskantoren per definitie dat ze zich te houden hebben aan een werkprogramma vanwege de richtlijnen mbt de jaarverslaggeving.

 

En als je 800 klanten hebt, dan is het natuurlijk wel wat anders dan 50.....

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties.

Ik mag graag een beetje chargeren, maakt de discussie interessant.

 

Natuurlijk zijn er wel situaties waarbij aan het eind van het jaar aanpassingen gedaan moeten worden.

Niet-betalende debiteuren etc.... als die afgeschreven moeten worden is dat handwerk....

Maar als overlopende post staan ze gewoon op de balans.

Vandaar mijn omschrijving:

... bijna altijd in januari...

 

Wie elk kwartaal / elke maand de btw goed doet (dus geen "voorlopige aangifte" maar volgens de bijgewerkte boekhouding) hoeft alleen het laatste kwartaal nog maar te controleren.

 

Op veel posten (privé-correctie) kan tijdens het jaar al worden geanticipeerd, het is niet zo dat alle ondernemers ineens in december een nieuwe auto aanschaffen voor de zaak.... dus in december weten we echt al wel wat de bijtelling zal zijn.

 

Overlopende posten kunnen tot een minimum worden beperkt. Zo vind ik het onzin om al een post op te nemen voor "nog af te rekenen diensten boekhouder".... Zodra de rekening op de mat ligt kan deze worden ingevoerd op factuurdatum.

 

Nogmaals, ik praat niet over grote bedrijven, maar over eenmanszaken. Mij bekruipt het gevoel dat we met z'n allen de regels en gewoontes voor grote bedrijven (waar boekhoudsystemen per slot ooit voor zijn gemaakt) integraal zitten toe te passen op de kleine ondernemer. Maar ik vind dus dat daar veel overbodige ballast bij zit.

 

En ja, Joost, bij 800 klanten wordt het zeker anders. Nu doe ik er 70 in mijn eentje en ik hou nog steeds tijd over.

Bij 800 klanten ben je de eerste die ik zal inseinen, maar ik mag hopen dat ik dan wel personeel in dienst zal hebben... ;D

Bovendien ben ik geen accountant, dat scheelt ook. In die zin heb je natuurlijk helemaal gelijk.

 

Maar mijn opmerking over boekhouders die niet bij zijn.... ben nu nog bezig met de gegevens van een nieuwe klant, ontevreden over zijn vorige boekhouder. Bleek dat de BTW-aangiftes over 2009 allemaal geschat waren (met de hand, op papier) en dat geen boekingen waren ingevoerd..... lege boekhouding! Tja, daar zakt me dan de broek van af....

 

Vandaar mijn frustratie ook.

 

Genoeg voor nu, weer aan het werk.

 

Groet,

Avgvstvs.

 

 

Je vindt me op www.consultis.nl.

Link naar reactie
  • 0

Als je er echt geen verstand van hebt zou ik het afraden. Als je te weinig geld hebt en zoveel mogelijk zelf wilt doen zou ik een boekhouder nemen die de administratie in ieder geval opzet. Als het begin maar goed is dan kan de ondernemer het meeste zelf wel doen.

 

Maar dat stapje verder kijken is waarom je een beokhouder / accountant neemt. Met boekhouden voor dummies krijg je heus wel een BTW-aangifte voor elkaar, maar of het slim is om nu te investeren of volgend jaar is weer wat anders en daar valt soms toch best wat geld mee te besparen.

Link naar reactie
  • 0

Ik laat het allemaal door de boekhouder verzorgen.

Per 3 maanden stuur ik alle benodigde stukken naar hem toe, wat er aan BTW betaald moet worden krijg ik keurig per mail te lezen.

 

Intussen administreer ik zelf ook alle in en uitgaven, zodat de BTW betaling nooit een verrassing is.

Daardoor weet ik ook altijd op grof niveau hoe de financiele situatie is.

 

Dan nog minimaal 1x maal per jaar een gesprek, en indien nodig vaker, hetzij telefonisch of een bezoek.

 

Het kost me teveel tijd om het zelf te doen, die tijd besteed ik op een andere manier.

 

En de jaarrekening, die duurt ook wel eens, als ik iets nodig heb op dat gebied, dan krijg ik zo een uitdraai van wat er op dat moment bekend is. Vaak volstaat dat ook voor een bepaald doel.

 

 

Beste Rick, je zegt dat je alles door de boekhouder laat verzorgen. Maar als ik zie wat je zelf doet is dat vrijwel alles, op de jaarrekening opstellen en de belastingaangiften na.

 

Je hebt dus al het inboekwerk al gedaan. Met een programma neem ik aan. Bankbetalingen boeken kan dan automatisch en kost dan nauwelijks tijd. Dan heb je ook al de kolommenbalans ter beschikking.

 

 

Zover doe ik het. De aangiften en jaarstukken verzorgt mijn boekhouder.

 

Ik hou zo heel goed overzicht over mijn bedrijf.

Link naar reactie
  • 0

Mijn mening: Een boekhouder verdiend zich (bijna) altijd terug.

 

Belastingvoordeeltjes, tijd en moeite (wat je beter kunt stoppen in je eigen onderneming).

 

Zelf wil ik vanaf volgend jaar starten als assurantie adviseur, dus ik schat mijzelf bovengemiddeld in wat administratie/boekhouding betreft, maar zelfs ik ga mij daar niet aan wagen (mijn boekhouding zal ook wat anders in elkaar zitten dan bij een winkel/webshop etc).

 

Vraag eens wat offertes aan in de regio en anders zijn er via Internet tegenwoordig ook aardig kundige bedrijven die het werk uit handen nemen. Ik kies mijn boekhouder op advies van een goede kennis, niet op prijs...

Startend ondernemer: vdPoel Assurantien

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.