• 0

agentschap voor duits bedrijf

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo,

 

Misschien kom je hier al een stuk verder mee...

 

EVD, Duitsland:

http://www.evd.nl/home/landen/landenpagina/land.asp?land=dui

 

De Marktadviseurs EVD voor Duitsland zijn:

Sauer, Iris

Raben, Tolgan

Telefoon: +31 88 602 88 44

 

Front-office Internationaal Ondernemen

Heeft u een algemene vraag over internationaal ondernemen en samenwerken, neem dan contact op met het Front-office Internationaal Ondernemen,

Telefoon:(088) 602 80 60 of

E-mail: vragenformulier https://www.evd.nl/system/xform.asp?form=vraag_eic

 

Voor belastingzaken kun je terecht bij dit onderdeel van de Belastingdienst:

Team Grensoverschrijdend Werken en Ondernemen (GWO)

Hebt u vragen over belastingheffing in Nederland, België of Duitsland bij grensoverschrijdende situaties?

http://www.belastingdienst.nl/overig/gwo/

 

Ook de Kamer van koophandel kan je verder helpen met adviezen over Internationale handel, die heeft speciale consulenten rondlopen waarmee je een afspraak kunt maken. Zie:

Adviesgesprekken en spreekuren

http://www.kvk.nl/over_de_kvk/contact/adviesgesprekken_en_spreekuren/

 

Succes!

 

Groeten,

 

Lindy

 

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

Link naar reactie
  • 0

Hi all,

allereerst thank for reply.

 

Ik ben nieuw op dit forum en moet nog het een ander uitvinden.

dat gaat wel lukken. :-[

 

om wat specifieker te zijn.

 

duits bedrijf in grote machines wil met mij een samenwerkings overeenkomst sluiten.

voor benelux en uk.

dwz ik ga hun machines hier verkopen.

 

edoch wat is wijsheid een "joint venture"of "freelance verkopen" met een basis fee en van daar uit verder werken

 

heeft iemand ervaring in onderhandeling voor wat betreft samenwerking met een duitse firma.

wat voor contracten worden er zoal opgesteld?

 

kvk en belastingdienst zijn goede stappen en de overige adviesen zal ik zeker raadplegen. :)

 

thanks en groet

baum

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ervan uitgaande dat je een agent wordt kan ik je de volgende info geven:

Op de site van KvK staat wel een voorbeeld contract dat redelijk goed in elkaar steekt.

Als je echt zonder enige kennis mbt agenturen er in stapt, is het wellicht wijs om lid te worden van de VNT (link heb ik al in eerder bericht gegeven).

Contracten moeten niet te ingewikkeld gemaakt worden (mijns inziens). Als het niet werkt, dan werkt het gewoon niet en kun je beter uit elkaar gaan ipv juridische touwtrekkerij. Gewoon ervoor zorgen dat een aantal basiszaken er in staan (rayonbescherming, exclusiviteit, evt. marketingondersteuning, verantwoording, vergoeding, opzegtermijn, takenpakket.).

 

Naar mijn weten komt het niet veel voor dat je als agent een vaste fee krijgt, veelal wordt er afgerekend op een percentage v/d omzet. Als je dat wel voor elkaar krijgt, zal het percentage lager zijn omdat het minder interessant is voor de principaal want dan zouden ze net zo goed iemand in vaste dienst kunnen nemen. Anderzijds straalt het wel veel vertrouwen uit als ze je een vaste fee geven, geeft jou wat meer zekerheid en ook het gevoel dat ze het in je zien zitten.

 

Houdt rekening met het risico op fictief dienstverband, je zult minimaal 3 opdrachtgevers (factuuradressen) moeten hebben!

Wat je die andere 2 factureert is niet zo boeiend voor de fiscus, als je maar aannemelijk kunt maken dat je niet 100% voor 1 opdrachtgever werkt.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Houdt rekening met het risico op fictief dienstverband, je zult minimaal 3 opdrachtgevers (factuuradressen) moeten hebben!

Wat je die andere 2 factureert is niet zo boeiend voor de fiscus, als je maar aannemelijk kunt maken dat je niet 100% voor 1 opdrachtgever werkt.

 

Dat is tekort door de bocht. Wat en wie je andere opdrachtgevers factureert is weldegelijk van belang voor de fiscus. Je kunt om het zo te zeggen niet je schoonvader en je neef een factuur sturen voor enkele vage diensten, het moeten serieuze opdrachtgevers zijn,Daarbij is een van de vragen in de VAR aanvraag of je meer dan 70% van je inkomen bij 1 opdrachtgever vandaan komt, dus normaal gesproken zal je dus moeten zorgen da je op termijn meer dan 30% van je omzet bij andere klanten vandaan haalt. Tenslotte en misschien wel de belangrijkste is dat het agent zijn voor 1 opdrachtgever een van de aangewezen fictieve dienstverbanden is als je maar 1 opdrachtgever hebt dus sta je so wie so met 2-0 achter.

 

Er zullen dus meerdere activiteiten gevonden moeten worden bijvoorbeeld andere agentschappen of je doet totaal er andere activiteiten waarbij het agentschap slechts "bijkomstige inkomsten" worden, bijvoorbeeld door als onderhoudsbedrijf optreden in Nederland voor dat type machines en daarnaast de machines als agent verkopen.

 

Link naar reactie
  • 0

Houdt rekening met het risico op fictief dienstverband, je zult minimaal 3 opdrachtgevers (factuuradressen) moeten hebben!

Wat je die andere 2 factureert is niet zo boeiend voor de fiscus, als je maar aannemelijk kunt maken dat je niet 100% voor 1 opdrachtgever werkt.

 

Dat is tekort door de bocht.

 

Niet helemaal, ik ben het met je eens dat jouw aanvullende info beter is als de mijne maar ik had niet voor niets geschreven: "als je maar aannemelijk kunt maken".

Dat aannemelijk maken doe je met de acties die jij bijv. beschrijft

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Hi All

 

Leuk en usefull al deze adviezen en zeer aanstekelijk om steeds verder HL in te duiken.

 

Voor wat betreft het freelancen (wat uiteindelijk niet mijn einddoel is) heb ik in het verleden lange tijd gezzp'd

dus het meerdere opdrachtgevers is mij bekend evenals de var verklaring.

 

 

Het Duitse bedrijf ziet brood in onze samenwerking overigens heb ik het eerste contact gelegd(ben werkloos op het moment). en we kennen elkaar uit het circuit.

 

Zij hebben aangegeven op papier dat ze een langdurig cont®act met me willen aangaan ik denk aan 2 a 3 jaar om te beginnen. En hebben mij uitgenodigd om te komen praten over diverse opties.

Ze willen geen dienstverband en dus geen office openen hier, vanwege teveel legale romslomp? en het druist in tegen hun bedrijfsstrategie.

 

 

Ik denk aan een eigen office

 

onder een fictieve vlag van hen en maandelijks een rekening te sturen (Uiteraard VAT verlegd)

we moeten tenslotte samen risico dragen, ik de weg op en zaaien en uiteraard verkopen.

dit kost geld en tijd ik geef alle contacten door en zorg voor reeds eerder gedane verkopen hier voor de aftersales e.d

 

Dit alles lijkt mij een prachtige combinatie en voor beide partijen een win win situatie.

 

 

 

Graag hoor ik wat jullie ervan denken.

 

 

Groet baum

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Baum,

 

dat lijkt me geheel aan jou om in te schatten. Wij kennen geen details m.b.t. kans van scoren en de bijbehorende kosten en beloningsstructuur. Krijg je een vaste basisvergoeding die beter is dan jouw ww-uitkering? Waarom geen Duits dienstverband? Aftersales lijkt me een typische loonactiviteit. Verkoop kun je dan op basis van een bonussysteem doen. Hoe is het nu georganiseerd? En waarom willen zij het anders?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Beste Highio,

 

Het mag duidelijk zijn dat in deze tijd verkopen moeilijk is ,vooral machines en installaties van 20 tot 800.000 euro.

Ook vergt het tijd van cold call tot signature.

 

Daardoor stel ik me wat vergoedingen voor zoals reis, telefoon, etc, evenals een soort "seeding fee".

Ik heb ervaren dat er op termijn soms 2 jaar ( na diverse bezoeken) resultaat geboekt wordt.

Wellicht kan dat verrekend worden maar liever niet( dat wisselgeld wil ik nog even in mijn zak houden.

 

Wellicht kan aftersales apart gefactureerd worden.(thanks).

 

Dankzij alle reacties heb ik al wat contracten gelezen. :)

En kan dan nu al wat voorbereidt op pad gaan.

Natuurlijk gaan we nog niets tekenen alvorens juristen geraadpleegd zijn.

 

Tevens ga ik nog na (jouw vraag) hoe ze het nu doen en waarom geen Duits dienst verband.

 

Het mag duidelijk zijn alles staat open en in de kinderschoenen.

 

Thanks en Groet

Baum

 

Link naar reactie
  • 0

Als we het nou eens omdraaien?

Er komt een nederlander op de koffie bij een duits bedrijf met het verhaal dat hij wel even wat omzet kan genereren in een paar landen.

Nou, allemaal mooi en aardig denken die duitsers maar waarom zouden wij er vooraf een hoop geld in pompen voordat er resultaat is? "Eerst zien dan geloven" denken ze daarginds.

Net zo goed dat het momenteel lastig verkopen is, is het voor veel bedrijven momenteel lastig investeren in MOGELIJKE verdiensten op lange termijn.

 

Je onderhandelingspositie is niet al te sterk. Jij bent degene die graag wil (zij misschien ook wel, maar hoeven niet persé).

"Als hij zo graag wil en zo zeker is van de mogelijkheden, dan moet hij dat maar aantonen."

 

Uit je beknopte verhaal begrijp ik het tenminste zo, graag correctie al het niet zo is.

In de wereld van handelsagenturen is het nog altijd zo dat de agent eerst moet investeren en er pas afgerekend wordt bij resultaat. Uiteraard zijn daar uitzonderingen op, maar dan moet je elkaar wel heel goed kennen en heel veel vertrouwen in elkaar hebbnen.

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Hi Ed,

 

thanks, tegengas is altijd goed en opbouwend

 

Het mag duidelijk zijn dat we beiden wat willen.

 

Zoals je al aangaf is het voor bedrijven ook lastig veel geld te inversteren.

Maar als je beide wat wilt moet je mijns inziens ook beide risico dragen

Als er alleen op resultaat afgerekend wordt ,en als dat onverhoopt langer duurt .

(of misschien uitblijft),

dan ben ik alleen investeerder geweest en heb wel gezaait wat op den duur wel opleverd.

 

Zij geven aan dat er diverse mogelijk heden zijn om tot een langdurig(e) relatie/contract te komen.

 

 

Ook lijkt het van mijn kant uit dat ik de kerk wel in het midden moet laten en niet inhalig moet zijn.

(als ik al in die positie ben?)

 

Er zijn in mijn ogen een paar opties om tot een agreement te komen.

 

Freelance ,

Eigen office (wellicht moet ik dan een investeerder vinden)

Een mix van die twee

wellicht zijn er meer mogelijk heden.

 

Anyway het moet interessant zijn voor beide partijen anders is het op voorhand ten dode opgeschreven.

 

 

groet baum

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Baum,

 

Ik ben erg nieuwsgierig naar de afloop van je gesprek met de Duitse opdrachtgever. Zit in precies hetzelfde schuitje als jij, ben (net)werkeloos en door twee buitenlandse klanten benaderd voor een agentschap. Ik wil dat heel graag doen - als freelancer - maar heb wel opstart kosten nodig... voor het leasen van een auto, creatie van een website, aanschaf fax etc. Ik zou het niet meer dan normaal vinden dat elke opdrachtgever daar een maandelijkse vergoeding voor geeft. Desnoods in het begin minder commissie - en later geen vergoeding maar een standaard commissie. Iedereen om mij heen verklaart mij voor gek - dat gebeurt zelden of nooit, maar vergeten ze dan dat ze voor een klein bedrag een toegewijd iemand krijgen die bovendien de markt erg goed kent.

 

Mijn gesprekken zijn in de komende weken. Ben benieuwd hoe beslagen jij ten ijs bent gekomen.

 

Groeten,

Lelle

Link naar reactie
  • 0

Dank Frans voor dit antwoord,

 

stelt me toch iets geruster. Toen 1 van de fabrikanten mij probeerde te strikken toen ik hem voor mijn vorige werk bezocht, vroeg hij wat ik verdiende. Ik vertelde hem dat de auto deel uit maakte van mijn salaris en hij zei dat zelfs dat tot de mogelijkheid behoorde. Dus ik ging er eigenlijk vanuit dat hij mee zou betalen aan de lease kosten, Nu vertelt iedereen in mijn omgeving dat dat geen gewoonte is en begon ik opeens koud zweet te krijgen.

 

Afwachten maar - 1 ding scheelt - de fabrikanten weten hoe hard ik heb gewerkt om hen destijds te binnen te halen, ik hoef ze gelukkig niet meer van verkoopcapaciteiten te overtuigen. Ik vind het alleen doodeng om voor mijzelf te beginnen, maar dat zullen jullie misschien ook ooit gevoeld hebben.

 

Gr Lelle

Link naar reactie
  • 0

Hier komt 't aan op je onderhandelingsskils :P

Stel je niet op als een werkloze die weer o zo graag aan de bak wil, maar jij bent die verkoper die hen al lang heeft aangetoond dat het met de capaciteiten wel goed zit.

Alleen.............als ze je zo graag willen hebben, zullen ze mee moeten investeren. Kom beslagen ten ijs met calculaties en een voorstel waarbij zij je gedeeltelijk financieel ondersteunen. Mochten ze daar grote problemen mee hebben dan kun je ze nog een voorstel doen waarbij je op termijn een gedeelte van de provisie niet laat uitbetalen en ze daarmee terug betaalt.

 

Het is niet gebruikelijk in deze constructies, maar ook geen extremiteit! Besef je wel dat je heel wat sterker staat als je ze financieel niet nodig hebt. Nu moet je een contract afsluiten waar je jarenlang goed geld wilt verdienen, maar eigenlijk sta je al achter met 0-1want je wil eerst geld van hen.

 

Verder wil ik me niet teveel met je bedrijfsvoering bemoeien, maar misschien is het niet zo verstandig (en nodig?) om direct een leaseauto te overwegen? Je gaat direct een langjarige verplichting aan waarbij je hoofdelijk aansprakelijk bent.

Probeer het eerste jaar een ouder karretje dat niet zo blinkt en kijk na een jaar hoe je ervoor staat, wellicht kun je dan een wat nieuwere auto kopen en hoef je helemaal niet meer te leasen.

Welkom in de wereld van de (startende) ondernemer, daar is 't net effe wat anders als bij de loonslaven ;)

 

 

Beter een kleine baas dan een grote chef.......

Link naar reactie
  • 0

Hi Lelle and all,

 

Ik ben inmiddels een stuk verder.

 

Het is Europees zo geregeld dat als je een "handelsagentuurcontract "sluit je recht hebt op een provisie van je desbetreffende district ook (!) als dit voor jouw komst is gerealiseerd .

 

Dit zou dus een (start)bron van inkomsten "kunnen" zijn.

 

let wel; zij willen dit natuurlijk niet of in ieder geval zo laag mogelijk ,er zou onderhandeld kunnen worden over verschillende provicies oud en nieuw.

Het geheel moet gebaseerd zijn op vertrouwen als dat er niet is is het een hopeloze zaak.

 

Het zou mooi zijn als je in de boeken mag kijken wat de omzet van jouw district is.

Maar ook dat zullen de meeste niet doen( hoe vraag je dat,als je een vertrouwensband wilt opbouwen).

 

Voor promotie artikelen etc horen zij zorg te dragen dus ook een site, kaartjes ,etc

evenals training en nieuwe ontwikkelingen.

 

Kijk eens bij de reactie van Lindy daar staan goede site's bij .

 

succes

 

Groet Baum

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.