• 0

Onderverhuur verstandig ofniet?

Voorbeeld:

 

Pand eigenaar , verhuurt pand aan A. A heeft in zijn contract staan dat die de pand mag ''onderverhuren''.

 

Als A zijn pand die hij dus huurt , wilt onderverhuren, wat zijn de rechten van de ''onderverhuurder''. Hoe kan onderverhuurder ervoor zorgen dat hij er niet zomaar oppeens eruit gekickt kan worden? Wat moet de onderverhuurder in het contract schrijven , zodat hij later geen problemen kan verwachten?

 

 

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Altan, als je als huurder recht hebt om te onderhuren, kun je volgens mij dezelfde overeenkomst gebruiken/maken als die de huurder zelf heeft met de eigenaar van het pand. Het is van belang dat de eigenaar ook van de onderhuur op de hoogte is. Dan verkrijg je volgens mij dezelfde rechten als de hoofdhuurder en kun je er niet zomaar uitgeknikkerd worden.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Altan, als je als huurder recht hebt om te onderhuren, kun je volgens mij dezelfde overeenkomst gebruiken/maken als die de huurder zelf heeft met de eigenaar van het pand. Het is van belang dat de eigenaar ook van de onderhuur op de hoogte is. Dan verkrijg je volgens mij dezelfde rechten als de hoofdhuurder en kun je er niet zomaar uitgeknikkerd worden.

 

Er is een hele grote terrein die wordt gehuurd door A. A wilt een stukje ervan , aan mij ''onderverhuren''. Stel dat ik bijvoorbeeld 10 tot 20 auto's op dat terrein die ik dus ''onderhuur'' heb staan , wat als de hoofdverhuurder eruit geknikkerd wordt door een of andere reden?

 

Kan de pand eigenaar mij dan ook eruit knikkeren via een manier ofzo? Wat moet de persoon die de pand gedeeltelijk ''onderhuurt'' , in het contract schrijven zodat hij echt 100% veilig is.

 

Excuses als ik je verkeerd heb begrepen.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Onderhuur en opzegging

In het nieuwe huurrecht is onderverhuur toegestaan, tenzij er een aanwijzing bestaat dat de verhuurder dat niet wil. De huurder moet dit zelf inschatten en dat kan lastig zijn. Bij opzegging van de hoofdhuurovereenkomst kijkt de rechter ook naar de belangen van de onderhuurder. De onderhuurder kan zelfs in de procedure zijn of haar zegje doen. Maar daarmee houdt het dan ook op: zodra de hoofdhuur eindigt, eindigt ook de onderhuur.

 

 

 

Dus kort gezegd , als de hoofdhuurder , stopt met zijn bedrijf , moet ik er dus ook plotseling uit? Als dit klopt , waar gaan die 20 auto's dan heen?

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Schadevergoeding

 

De onderhuurder heeft in enkele gevallen recht op schadevergoeding. Dit is het geval als

 

1. De onderverhuurder over de huurtermijn onvoldoende heeft voorgelicht

 

2. De onderverhuurder bij de beëindiging van de hoofdhuurovereenkomst en de bepaling van het tijdstip voor ontruiming onvoldoende voor de belangen van de onderhuurder heeft gewaakt.

 

3. De hoofdverhuurder de huurovereenkomst heeft beëindigd met als reden het pand dringend zelf te moeten gebruiken en het gehuurde persoonlijk in duurzaam gebruik te nemen terwijl dat niet geval is.

 

 

 

Als de huurovereenkomst wordt beëindigd door de hoofdverhuurder kunnen zowel de verhuurder als de onderverhuurder aanspraak maken op een verhuis- en herinrichtingvergoeding. Deze vergoeding is landelijk geregeld.

 

 

 

 

Dus als de huurder , de pand bijvoorbeeld over 2 jaar gaat verlaten , dus dat ik er daarna ook uit moet , moet ik dus in die 2 jaar bijvoorbeeld een nieuwe pand vinden?

 

hmmm... gevaarlijk allemaal.. denk ik.

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet of het van toepassing is maar even interessant om te kijken: Wat doet een bodembeslag van de belastingdienst, wellicht ben je dan (tijdelijk) de beschikking over je handelswaar kwijt als de hoofdhuurder bijvoorbeeld fraude pleegt?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij wordt in de meeste contracten tegenwoordig al vastgesteld door de hoofdhuurder dat de huurder niet mag onderverhuren.

 

Lijkt me ook een beetje bescherming van uit te gaan, want als de hoofdhuurder nalatig is, heb je (denk ik) als onderhuurder geen poot om op te staan.

 

Het lijkt mij geen veilige optie in ieder geval.

 

EDIT : Stel nu dat de hoofdhuurder nalatig is met betalen van de huurpenningen en het pand wordt gesloten...... Sta je dan met je 20 auto's.... ! De verhuurder zal eerst centen willen zien, en zal het bar weinig uitmaken dat het pand weer onderverhuurd is aan een ander !

 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij wordt in de meeste contracten tegenwoordig al vastgesteld door de hoofdhuurder dat de huurder niet mag onderverhuren.

 

Lijkt me ook een beetje bescherming van uit te gaan, want als de hoofdhuurder nalatig is, heb je (denk ik) als onderhuurder geen poot om op te staan.

 

Het lijkt mij geen veilige optie in ieder geval.

 

EDIT : Stel nu dat de hoofdhuurder nalatig is met betalen van de huurpenningen en het pand wordt gesloten...... Sta je dan met je 20 auto's.... ! De verhuurder zal eerst centen willen zien, en zal het bar weinig uitmaken dat het pand weer onderverhuurd is aan een ander !

 

 

 

(Onderverhuur is toegestaan)

 

De persoon die ik bedoel is al 30 jaar bezig met zijn bedrijf. Hij is sinds 4 jaar bij die ene pand. Tot nu toe nooit geen problemen gehad , meneer maakt geld als een echte geld machine waardoor die momenteel per jaar 3x op vakantie gaat...

 

Kan de onderverhuurder niet iets in het contract schrijven waardoor die wat veiliger is? Het klinkt nu allemaal echt alsof de onderverhuurder gewoon elke moment de l*l kan zijn..

Dit account is geband wegens overtreding van de forumregels

Link naar reactie
  • 0

 

 

Kan de onderverhuurder niet iets in het contract schrijven waardoor die wat veiliger is? Het klinkt nu allemaal echt alsof de onderverhuurder gewoon elke moment de l*l kan zijn..

 

Hallo Altan,

 

Nee, als onderverhuurder kun je dit niet met een regeltje veiliger maken.

 

Je moet dan het contract ook door de eigenaar laten tekenen dat hij akkoord gaat met jou als huurder, ook als de hoofdhuurder vertrekt.

 

Maar voordat je ook maar iets ondertekent laat het contract checken door een jurist, geef daar wat geld aan uit.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 96 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.