• 0

Non disclosure agreement

Hoi,

 

Sinds kort heb ik een complete presentatie gemaakt, om mijn toekomstige nieuwe producten voor te stellen naar eventuele klanten. De producten die ik plan te vermarkten zijn te situeren in de cosmetica en vereisen een zekere discretie door de hoge concurentie.

De producten zijn in die mate al geprototyped en vervolgens in de presentatie beschreven en gevisualiseerd dat het voor deze potentiele klanten duidelijk wordt wat het zal worden, zonder dat ik de producten al hoefde te produceren.

Het probleem waar ik nu tegen aan loop, is vooral gesitueerd bij mijn presentatie naar verdelers toe:

 

Om verdelers te overtuigen mijn toekomstige producten in hun gamma op te nemen, wil ik hen dus de presentatie doorsturen.

Echter wil ik, om evidente redenen en zoals mij meermaals aangeraden, dit enkel doen als er een NDA getekend wordt om zodoende mijn merknaam, producten en idee te beschermen. (ook al heb ik dit alles al officieel geregistreerd) Nu als ik dit uitleg aan de contactpersoon van de potentiele klant terzake, blijkt die nerveus te worden, er niet gekend mee te zijn en niet echt geneigd te zijn om de NDA te ondertekenen. Meer nog, buiten het feit dat hij niet wil tekenen, geeft hij dan wel te kennen dat ie je producten graag wil zien, echter lijk ik aan te voelen dat dit eerder uit nieuwsgierigheid is dan wel uit oprechte interesse.

 

Kortom zit ik hier met het probleem dat enerzijds de verdeler in een soort machtspositie zit en mij dus min of meer onder druk zet om (voor mij) belangrijke dingen te laten vallen en anderzijds de contactpersoon, als mens nogal nieuwsgierig blijkt te zijn, waardoor je zijn oprechte interesse wantrouwt...

 

Hoe ga je hier nu mee om??

Hou je voet bij stuk wat betreft de NDA, of stuur je de presenatie door zonder. Als je merkt dat de interesse enkel uit wat persoonlijke nieuwsgierigheid is van je contactpersoon presenteer je dan alsnog of laat je het dan voor wat het is uit respect voor jezelf en voor je product. Hoe ver geef je toe wat betreft de voorstelling van je product??

 

Iemand die hier iets zinnig over kan schrijven??

 

thx

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

mijn merknaam, producten en idee te beschermen. (ook al heb ik dit alles al officieel geregistreerd)

Wat bedoel je met 'officieel geregistreerd'? Bedoel je een iDepot of heb je de merknaam als Benelux merk gedeponeerd en heb je voor het product octrooi aangevraagd?

Als je daar iets over kunt vertellen, dan kunnen wij een zinnig advies geven.

Link naar reactie
  • 0

Gezien het feit dat het product zelf niet adequaat (d.m.v. een octrooi) beschermd kan worden, kan iedereen je product kopiëren zodra je ermee op de markt komt. Waarom zou je de potentiële verdelers dan via een NDA binden?

Uiteraard kan het geen kwaad te proberen hen ertoe te bewegen een NDA te ondertekenen, maar als ze dat niet willen, is dat geen reden om niet met hen verder te gaan Geef hen in deze fase niet alle details van de beoogde strategie en zorg dat je het merk sterk neerzet.

Link naar reactie
  • 0

Je ontkomt er gewoon niet aan.

 

Dus ik zou ook gewoon de presentatie sturen met duidelijke vermelding dat kopieren niet toegestaan is en dat dit ontwerp beschermd is (ook al is dat misschien niet zo)

 

Vervolgens, zodra je naar de buitenwereld toegaat, zal de klok gaan lopen.

 

Wij maken bijvoorbeeld verkoopdisplays waar de klant soms ook met een coca cola of ander merk display aankomt en zegt, zoiets alleen met mijn logo. En 2 maanden later staat de container met displays in Nederland.

 

Dus, als het uniek is, one fits all, dan moet je voorraad hebben en in korte tijd zoveel mogelijk potentiele klanten afgaan.

 

Kopieren is altijd een risico, maar dat hoort ook bij het ondernemen. Je kan niet alles afdichten en als geen patent mogelijk is dan moet je roeien met de riemen die je hebt en zoveel mogelijk uit de voorsprong die je nu hebt proberen te halen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.